Reducerile de preț sunt o oportunitate binevenită atât pentru consumatori, cât și pentru operatorii economici, dar este esențial ca fiecare consumator să se informeze temeinic pentru a se asigura că beneficiază cu adevărat de aceste oferte, în special în perioada marilor reduceri de prețuri, cum este Black Friday, arată președintele interimar al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Sebastian Hotca.
”Așadar, recomandăm consumatorilor verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afiseaza prețuri comparative pentru același produs, practica ce a dus la îmbunătățirea constantă a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele electronice”, mai spune șeful ANPC, care a transmis o serie de recomandări pentru cumpărători privind reducerile de Black Friday.
Recomandările ANPC
Citiții cu atenție caracteristicile produsului și verificati dacă acesta corespunde cu adevarat dorințelor și nevoilor dvs.!
Cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în deplină siguranță dacă:
- Întocmiți o listă cu produsele pe care doriți sa le cumpărăti și cu prețurile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de prețuri;
Verificați stocul existent;
Verificați prețul afișat si dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
Verificați dacă prețul include și costul de livrare.
În cazul in care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.
Dacă aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informa/ii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului.
CITEȘTE ȘI ANUNȚ Intră în circulație primul tren Alstom Coradia Stream, primul nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani. Ruta stabilită și data primei curseComerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind, printre altele, următoarele informații:
Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de inregistrare în registrul societatilor comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
Caracteristicile esențiale ale produsului;
Prețul cu toate taxele incluse;
Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
Modalitățle de plata si de livrare;
Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
Funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale;
Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ciucă vrea să transforme sediul Guvernului în muzeu și să mute toate instituțiile statului lângă Parlament. ”Vom avea legislativ, executiv și justiție în același loc”Recomandăm consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului; acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele și sa garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.
În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzari ȋntre comercianți și consumatori) consumatorul trebuie să știe că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informații într-o secțiune specifică a interfeței online, care este direct și ușor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele:
-dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant - persoana juridică și ȋn cazul ȋn care nu este un comerciant - persoană juridică ci o persoană fizică care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislatia în materie de protecție a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat;
-la furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat sa specifice ȋn mod clar într-o secțiune specifică a interfeței de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.
Pentru siguranta contului dumneavoastra, când doriți să achizitionați online cu plata prin card bancar, căutați „https” în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăților făcute cu cardul, nu transmiteți niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre și parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru.
ANPC - Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor prin intermediul Centrul European al Consumatorilor Romania - ECC Romania a realizat un ghid pentru consumatorii care vor sa achizitioneze produse in perioada marilor reduceri de prețuri de Black Friday.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ciolacu s-a plâns ca i-a luat mult pentru a ieși din București și a ajunge la Mioveni, la Dacia. Premierul a promis sprijin companiei și sindicatelor. ”Nu vom crește taxele în 2025!”PREȚUL
Cum trebuie afișat?
Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
Există mai multe comparatoare de prețuri unde poate fi verificată evoluția în timp a prețurilor produselor. Aceasta posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale și face ca magazinele să evite, în general, afișarea unor reduceri nereale.
Care sunt regulile privind reducerea de preț?
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință/ prețului anterior.
Prețul de referință/ prețul anterior reprezintă cel mai scazut pret practicat în acelasi spațiu de vânzare n perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicarii prețului redus.
În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut pret practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.
În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător in aceasta perioada inainte de data aplicarii reducerii de pret. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și usor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.
Orice anunț de reducere de pret exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
= fie prin menționarea noului pret lângă prețul anterior, barat;
- fie prin mențiunile "preț nou", "preț vechi" lângă sumele corespunzătoare;
- fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
CITEȘTE ȘI Meta va folosi conținutul de știri Reuters în chatbotul său cu inteligență artificială de pe toate platformele - Facebook, WhatsApp și InstagramCONTRACTUL
Când se consideră contractul încheiat?
Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătiți și primiți bunul. în cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi incheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii dvs.
Puteți renunța la achizi/ie dupa ce ați încheiat contractul?
A. În cazul magazinelor clasice, legea NU vă dă dreptul de a renunța la contract. Odată achiziționat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile.
B. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă trebuie să verificați acest lucru cu fiecare comerciant în parte. Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat expres despre existența dreptului de returnare a produselor.
Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, va trebui să plătiți returul.
Comerciantul este obligat să vă ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ați renunțat la contract.
Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială (ex: banii achitați inițial de pe un card bancar vor fi returnați de vânzător pe același card), cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
Există anumite cazuri în care nu vă puteți retrage din contract, cum ar fi, de exemplu, pentru bunurile care sunt realizate dupa specificațiile dvs. sau înregistrările audio, video ori programele informatice care sunt livrate sigilate și pe care le desigilați.
Comerciantul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit de dvs. valoarea diminuată a bunurilor în cazul in care le-ați folosit mai mult decât pentru a le testa funcționalitatea.
Mai multe informații privind dreptul de retragere puteti gasi in Infograficul ECC Romania: https://goo.gl/Lj3ybx.
În cât timp trebuie sa primiți bunurile comandate online?
Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligatiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ați transmis comanda sau într-un termen mai scurt care v-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat bunurile în termenul stabilit, trebuie sa îi solicitați sî livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, aveți dreptul să renuntați la contract, iar comerciantul trebuie să vă dea banii inapoi în termen de 7 zile.
Ce se înâmplă dacă bunul este deteriorat în timpul transportului?
Dacă bunul ajunge la dvs. deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportaă pierderea. Puteți solicita în acest caz un nou bun sau puteți renunța la contract.
Prin urmare, avetț dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă bunul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.
CITEȘTE ȘI Contractul de construire a reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă este aproape de semnare. Printre contractori, compania-mamă a dezvoltatorului SMR-urilor SUA de la DoiceștiGARANȚII
Se aplică regulile privind garantțile și în privința bunurilor achiziționate în perioadele de reduceri?
Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Care sunt regulile privind garanția?
OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun va este vândut, beneficiați de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.
În principiu, garanția legală este de doi ani, dar există și excepții:
- în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garanția legală poate fi de cinci ani, dacă bunurile au o durată medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice sau software inclus în contractul de vanzare). Dacă furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioadă mai mare de cinci ani, atunci garanția va fi valabilă pentru acea perioadă.
În cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție mai de cel puțin un an.
Garanția comercială este cea care, în anumite situații, este oferită suplimentar. De exemplu, garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus fata de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât si vânzătorul.
Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc., dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legală.
Ce se întâmplă dacă bunul se defectează sau nu respectă specificațiile?
Aveti dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaâiile.
Ca regulă, inițial, puteți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este de regulă prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care ați informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
CITEȘTE ȘI Decizie importantă în dosarul lui Dumitru Buzatu, acuzat că a luat peste un milion de lei mită: magistrații au exclus din rechizitoriu declarații de martor și înregistrăriÎncetarea contractului sau reducerea corespunzătoare a prețului poate interveni în trei cazuri:
- vânzătorul nu a finalizat reparația sau înlocuirea sau vânzătorul a refuzat sa aducă în conformitate bunurile;
- se constată o neconformitate, în pofida eforturilor vânzătorului de a o remedia;
- neconformitatea este de o asemenea gravitate încât justifică o reducere de preț sau dreptul la încetarea imediată a contractului de vânzare;
- vânzătorul a declarat că nu va aduce bunurile în conformitate într-un termen rezonabil sau fără inconveniențe semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstanțele cazului.
Încetarea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, veți primi suma platită pentru bun, iar comerciantul bunul inapoi. Returnarea bunului în această situație se face pe cheltuiala vânzătorului.
Contactați vânzătorul daca aveți o problemă!
Ce este foarte important, chiar dacă în practica vi se spune să luați legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii.
Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar dacă mergeâi la service cu produsul, informați întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.
Bunul reparat/inlocuit este acoperit de o noua garanție?
Bunul înlocuit este acoperit de o nouă garanție (legală sau comercială) care începe din momentul înlocuirii.
În cazul bnurilor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în care ați notificat vânzătorului defectul până în momentul în care bunul v-a fost livrat în stare de utilizare normală.
CITEȘTE ȘI FOTO Tractorul MadeInRo - RURIS Craiova reconfirmă: lansează o fabrică pentru un tractor românesc. "Dăm o nouă viață fostei fabrici MAT Craiova!"În anii anteriori, in perioada reducerilor de Black Friday, reclamațiile primite de la consumatori au vizat următoarele aspecte:
Afișarea unui anunt promotional pe site-ul magazinului online ”-50%” la toate produsele, dar in realitate, aceasta reducere nu se aplica tuturor produselor aflate la comercializare;
În catalogul promoțional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de “-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%;
Perioada de valabilitate a reducerilor de preț și disponibilitatea produselor la ofertă nu erau menționate;
Lipsa informării asupra reducerii la prețul de referințp (cel mai mic pret practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii prețului la achiziția produsului;
Deși produsul selectat apărea ca fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în cos, acesta apărea ca epuizat;
Deși produsul apărea in stoc, iar consumatorul a urmarit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat - reclamă mincinoasă;
Produse la ofertă care nu aveau precizat prețul vechi tăiat și prețul nou, ci doar un singur preț;
Consumatorul după o oră și jumatate de la precomanda pe site, a adăugat și alte produse în coș, iar după finalizarea precomenzii produsele selectate nu mai erau in stoc;
Afișarea incorectă a prețurilor: pe site se menționa ”ofertă specială”, dar prețul vechi nu apărea și nici reducerea procentuală, inducând în eroare consumatorul;
Produsul a fost plasat în coșul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preț mai mare cu 900 lei - reclamă abuz de promovare;
Pentru a face cumpărăturile de Black Friday de pe site clientul trebuia să aplice pentru un card de cumpărături la o anumita bancă, fără a i se da posibilitatea alegerii vreunui produs, clientului fiindu-i imposibilă plasarea comenzii;
La deschiderea promoției de pe site, un singur produs părea ca având o promoție reală de 50%, iar acela deja nu mai era in stoc - reclamă înșelătoare;
Comerciantul a refuzat cumpărărea produselor cu cardul în rate, motivând ca platforma are probleme tehnice. La solicitările clientului, la ore diferite, a primit același răspuns negativ, consumatorul fiind în imposibilitatea de a achiziționa produsele.