Omul de afaceri Ioan Ciolan a cerut insolvența retailerului român de bricolaj și de materiale de construcții Ambient Sibiu, cu afaceri de peste 100 milioane euro, pe care îl deține în proporție de aproape 71%.
Cererea de intrare în insolvență, cu opțiunea de reorganizare, a fost depusă la Tribunalul Sibiu la sfârșitul lunii august.
”Modul în care a evoluat în ultimii ani sectorul construcțiilor și al comerțului cu materiale de construcții a arătat că piața autohtonă rămâne în continuare una dificilă, o piață în care doar firmele care în ultimii ani au adoptat măsuri de consolidare și eficientizare a afacerii au reușit să treacă peste dificultățile acestei perioade”, se arată într-un comunicat al companiei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Procedura reorganizării judiciare a fost inițiată la propria cerere ”pentru protejarea patrimoniului societății prin implementarea unui cadru unitar și eficient de derulare a activității și având scopul în continuitatea afacerii prin menținerea întregului portofoliu de clienți”.
Ambient, o afacere de peste 100 de milioane de euro în 2014 (497,7 milioane de lei), a trecut anul trecut pe pierdere, cu un rezultat negativ de 32,3 milioane de lei (7,3 milioane euro). În 2013, Ambient a avut un profit de 37 de milioane de lei (8,4 milioane euro) și afaceri de 627 milioane de lei (peste 140 milioane de euro).
Rețeaua include 13 magazine, cel mai recent fiind deschis în Borșa (județul Maramureș) în 2013. În cadrul Ambient lucrau la sfârșitul anului trecut 1.276 de persoane față de 1.458 în 2013.Anul trecut datoriile companiei erau de 230 de milioane de lei (52 milioane de euro). Un alt acționar important al companiei este Gheorghe Călburean (12%), proprietar al companiilor Dafora Mediaș (foraj) și Condmag Brașov (costructor de conducte petroliere și de gaze), ambele în insolvență.
”În procesul complex de restructurare financiară și reconturare a business-ului Ambient din ultimii 4 ani, derulat sub coordonarea firmelor specializate de consultanță, nu s-a reușit atragerea fondurilor necesare finanțării capitalului de lucru. În acest context s-a reconsiderat posibilitatea continuării activității pe actuala structură a canalelor de vânzare ale companiei, respectiv canalul de retail în magazine proprii și închiriate și canalul clienți profesionali reprezentat de dezvoltatori, constructori, dar și recomercianti”, se mai arată în comunicat.
Potrivit companiei poloneze de cercetare PMR, piața locală de bricolaj (retail, fără distribuție) a totalizat anul trecut 9,7 miliarde de lei (2,2 miliarde de euro), în creștere cu 2,9%, iar pentru acest an estimează un avans de 6,2%.
Ambient concurează pe piața românească cu retaileri precum Praktiker, Dedeman, Hornbach, Mr. Bricolage, Kingfisher și Leroy Merlin.
Piața românească a retailului de bricolaj traversează în ultimii ani o perioadă dificilă, marcată de retrageri și consolidare.
Grupul britanic Kingfisher a preluat în 2013, de la grupul francez Besson, magazinele Bricostore din România, care sunt transformate în Brico Depot. Retailerul german Obi a închis toate cele șapte magazine de pe piața românescă, unde a înregistrat pierderi în fiecare dintre ultimii ani începând cu 2008, când a deschis primul magazin.
În același timp, Leroy Merlin a preluat cele 15 magazine bauMax, iar grupul german Praktiker a vândut omului de afaceri turc Omer Susli operațiunile din România.