Nouă încercare de scoatere a supermarket-urilor în afara orașelor

Nouă încercare de scoatere a supermarket-urilor în afara orașelor
scris 23 dec 2019

Amplasarea spațiilor comerciale cu suprafață mai mare de 400 metri pătrați, adică a supermarket-urilor și hipermarket-urilor, nu va putea fi aprobată de autoritățile locale decât în mod exclusiv în teritoriul ”periurban”, adică în zonele din jurul unui oraș și nu în zonele urbane.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Un proiect de lege în acest sens, analizat de Profit.ro, a fost inițiat de parlamentari PSD, ALDE, PMP și UDMR.

Urmărește-ne și pe Google News

Inițiatorii susțin că dezvoltarea de structuri mari și de parcuri comerciale generează dificultăți urbanistice majore. Astfel, traficul autovehiculelor este perturbat puternic în zone intravilane, închiderea magazinelor mici genereaza o oferta de spații comerciale pentru care nu există cerere, inclusiv în zonele centrale si turistice. 

Potrivit acestora, în domeniul comerțului, disfuncționaliăți severe sunt generate in mod ”natural” de supermarketuri și hipermarketuri în relația cu furnizorii/producători, dar și in relația cu consumatorii.

”În cazul României, există un număr mare de producători agricoli care își găsesc cu greu oportunități de desfacere a produselor, iar prin extinderea rețelelor de supermagazine si hipermagazine și închiderea simultană a unui număr mare de magazine mici, șansele de a iși putea oferi produsele clienților finali se reduce permanent. Prin limitarea ofertei, sunt afectați și consumatorii care pot, astfel, sa aleagă dintr-un număr foarte mic de producatori (de exemplu, în sectorul produselor de panificație, lactate și brânzeturi, bere, vinuri etc.) în situatia în care în țara noastră sunt mii de mici producători practic care nu pot intra pe piață, dar și mediul de afaceri la nivel local și regional este afectat deoarece producătorii care dau specificitatea locală nu mai au posibilități reale să-și vanda produsele”, susțin parlamentarii.

ULTIMA ORĂ Comercianții primesc timp suplimentar să se doteze cu aparate de marcat cu jurnal electronic CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Comercianții primesc timp suplimentar să se doteze cu aparate de marcat cu jurnal electronic

Autorii proiectului invocă și un studiu al Consiliului Concurenței, potrivit căruia pentru magazinele cu suprafețe de vânzare medii și mari, de peste 400 de mp, românii aleg să meargă cu mașina personală și sunt dispuși să aloce un timp de până la 10 minute.

Astfel, proiectul este distinge între două tipuri de magazine care necesită departajare atunci când se analizează oferta produselor de consum curent aparținând comercianților cu amănuntul: 

- Magazine de comerț cu amănuntul cu suprafață de vânzare mai mică de 400 de mp - magazine de proximitate (magazine mici de cartier, alimentare, buticuri, alte magazine sub 400 mp);

- Magazine de comerț cu amănuntul cu suprafață de vânzare mai mare de 400 mp, adică supermarketuri/hipermarketuri/discounteri, respectiv magazinele cu suprafețe între 400 - 2.500 mp și peste 2.500 mp. Aceste magazine fac parte din comerțul modern tip ”supermarket", arată inițiatorii.

INFOGRAFIC Retailerii străini vs micile afaceri de cartier. Din 100 de lei cheltuiți pe alimente, băutură, țigări, 62 de lei intră în buzunarul străinilor CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Retailerii străini vs micile afaceri de cartier. Din 100 de lei cheltuiți pe alimente, băutură, țigări, 62 de lei intră în buzunarul străinilor

Prin urmare, aceștia propun ca: ”Amplasarea structurilor de vânzare cu suprafață mai mare de 400 mp se va face exclusiv în teritoriu periurban, conform prevederilor Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismului, cu modificările și completările ulterioare”.

În vederea avizării amplasării structurilor de vânzare cu suprafața mai mare de 400 m., Comisia tehnică de amenajare a teritoriului și urbanism, din cadrul unei primării, va fundamenta din punct de vedere tehnic emiterea avizului arhitectului-șef pentru documentatțile de amenajare a teritoriului și urbanism, ținand seama de reglementarea ca amplasarea acestor spații comerciale să fie exclusiv în teritoriul periurban.

În vederea dezvoltarii rețelelor de distribuție, autoritățile publice locale vor stabili accesul vehiculelor de transport marfă în unitatea administrativ-teritorială în functie de tonaj și dimensiuni maxim admise, precum și regimul parcării vehiculelor de transport marfa și regimul orar al aprovizionării comercianților.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
supermarket
constructie
amplasare
oras
afara
periurban
proiect
lege