Doi dintre cei mai mari producători mondiali de bunuri de larg consum, Nestle și Danone, au anunțat că vor încetini majorările de prețuri în 2024, după doi ani de creșteri care i-au făcut pe consumatori să caute alternative ieftine la produse de bază precum iaurt și cafea, transmite Reuters.
Cu toate acestea, Danone, companie care deține mărci precum Evian și Activia, a avertizat că prețurile vor continua să crească, citând nevoia de a contracara costurile cu mâna de lucru și transporturile maritime, scrie Agerpres.
Comentariile oficialilor de la Nestle și Danone vin după cele ale șefilor de la rivalul britanic Unilever, producătorul înghețatei Ben&Jerry’s și al săpunului Dove, care au anunțat și ei recent că majorările de prețuri vor începe să încetinească.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Industria bunurilor de larg consum i-a lovit pe consumatori cu prețuri mai mari timp de mai mult de doi ani, motivul avansat fiind creșterea costurilor cu inputurile, care a început odată cu pandemia de COVID-19 și a fost agravată de invazia rusească din Ucraina. Totul începând de la uleiul de floarea soarelui și până la transportul mărfurilor a devenit mai scump, punând presiune asupra lanțurilor globale de aprovizionare și alimentând o criză prelungită a costului vieții.
„Nu am mai văzut un astfel de puseu inflaționist din 1973, 1974”, a declarat joi directorul general de la Nestle, Mark Schneider, la o întâlnire cu jurnaliștii. Grupul elvețian, care produce supele Maggi, napolitanele KitKat și cafeaua Nescafe, este cel mai mare producător mondial de alimente.
Investitorii și analiștii au tras un semnal de alarmă că firmele exagerează cu majorările de prețuri și le-au recomandat companiilor să se concentreze mai mult pe marketing și inovație, în contextul în care îngrijorările cu privire la costul vieții ajută mărcile proprii, mai ieftine, ale retailerilor să acapareze o cota de piață din ce în ce mai mare.
„Majorările de prețuri vor fi mai mici în acest an comparativ cu anul trecut”, a spus Mark Schneider. În consecință, Nestle se așteaptă la o creștere organică a vânzărilor mai modestă, de aproximativ 4%, în 2024 precum și la o creștere moderată a marjei de profit operațional. În 2023, marja de profit operațional a fost de 17,3%, în creștere cu 40 de puncte de bază la un curs de schimb constant.
Directorul general de la Danone, Antoine de Saint-Affrique, a fost mai moderat în declarații, apreciind la o reuniune cu analiștii că „suntem într-o lume de încetinire a inflației” dar a adăugat că chiar și așa va exista în continuare „volatilitate”.
CITEȘTE ȘI FOTO Una dintre cele mai mari ferme de porci din Europa este ridicată în România. Cea mai mare investiție privată în comună din ultimele trei decenii„Ne așteptăm să avem o componentă de prețuri în creștere noastră, care va fi diferită de la o regiune la alta”, a spus Antoine de Saint-Affrique.
La începutul lunii și directorul general de la Unilever, Hein Schumacher, a spus că vom continua să vedem inflație în 2024. „Apreciez că se va reveni la valori normal, când spun normal mă gândesc la valori cuprinse între 2,5 și 3%”, a precizat Schumacher.