Consiliul Concurenței a primit o serie de angajamente de la grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, condiție impusă pentru a permite acestuia să preia rețeaua de magazine Profi.
În urma analizei efectuate de autoritatea de concurență, au rezultat anterior unele îngrijorări referitoare la efectele pe care această operațiune le-ar putea avea asupra concurenței pe piața locală a comerțului cu amănuntul de produse de consum curent preponderent alimentare și pe piața achizițiilor de la furnizori, ale acelorași produse, la nivel național.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Angajamentele propuse acum vizează implemetarea unor proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea și delistarea furnizorilor în cadrul rețelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceștia comercializează produse alimentare sau non-alimentare.
”Este pentru prima dată când impunem condiții referitoare la listare/delistare având în vedere amploarea tranzacției și intrarea în vigoare a Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanțului de aprovizionare, transpusă prin legea 81. De aceea, este foarte important ca toate companiile care furnizează produse celor două rețele de magazine să ne trimită observațiile referitoare la angajamentele propuse de Mega Image. Vom analiza cu atenție toate observațiile primite și vom evalua angajamentele propuse în scopul asigurării unui mediu concurențial echitabil pentru toate părțile implicate” a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Astfel, Mega Image se angajează să aplice tututor furnizorilor Mega Image și/sau Profi o procedură prin care se stabilesc condițiile de acces în magazinele celor două rețele, dar și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu fi delistați. Totodată, vor fi prevăute termene clare de delistare și obligația notificării furnizorilor.
În același timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanți, respectiv acei furnizori care livrează produse în proporție de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două rețele implicate. Astfel, se angajează să nu delisteze/să nu elimine din rețea produsele acestora, decât în anumite condiții clar stabilite, care includ prevederi legale, sau situația în care produsele devin nerelevante pe piață, cererea pentru acestea scăzând substanțial.
Procedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanți se va aplica pe o perioadă de 2 ani de la finalizarea tranzacției și se actualizează după primul an.
În luna august, Consiliul Concurenței spunea că are îngrijorări concurențiale referitoare la tranzacția prin care prin care grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, care deține și brandul Mega Image, vrea să preia rețeaua de magazine Profi în România, apreciind că operațiunea, de 1,3 miliarde euro, poate conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor pentru achiziția de produse alimentare.
Recent, grupul estima că va încheia anul viitor tranzacția.
CITEȘTE ȘI Platforma TikTok, dată în judecată pentru că nu protejează tineriiCumulat, afacerile Mega Image și Profi se ridică la aproximativ 20,4 miliarde de lei.