CEO-ul CEL.ro, Tiberiu Pop, unul dintre principalii jucători din piața de e-commerce din România, contestă cifra privind valoarea pieței locale de comerț online, de 3,5 miliarde euro, avansată încă de la începutul anului, și susține că valoarea reală, bazată pe date concrete, este de circa 1,2-1,3 miliarde euro, iar România este cea mai proastă piață pe care poate activa un magazin online, fiind pe ultimul loc din Europa atât la utilizarea internetului, cât și la cumpărarea online de bunuri și servicii, cu procente mai mici decât media europeană.
Într-un demers neuzual, CEO-ul retailerului CEL.ro atacă cifrele privind mărimea pieței, avansate de analiști, dar pe care le cataloghează ca false.
La începutul anului, raportul anual GPeC, realizat împreună cu principalii jucători din piața românească de e-commerce, arăta că românii au cumpărat online, anul trecut, produse de peste 3,5 miliarde de euro, cu 30% mai mult decât în 2017. GPeC se prezintă drept cea mai mare comunitate de magazine online din România.
Suma reprezintă doar segmentul numit e-tail (vânzările retail de produse tangibile) și nu include serviciile, biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul downloadabil etc. Dacă ar fi adăugate și acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.
Într-un mesaj transmis astăzi, CEO-ul CEL.ro contestă însă cifra și spune că, dintr-un calcul bazat pe date concrete, valoarea pieței de online reiese a fi în jurul valorii de 1,2-1,3 miliarde euro.
Acesta realizează un calcul al mărimii comerțului online din România în 2018 plecând de la principalele categorii de produse vândute online, și anume: electro-IT, haine, decorațiuni, cărți și flori. "Piața de electro-IT online se poate calcula scăzând din mărimea totală a pieței, ce este evaluată de GFK la 3,4 miliarde euro, procentul bunurilor vândute off-line prin intermediul supermarketurilor, operatorilor de telefonie, cât și prin proiecte și licitații, procent ce este de 41%. Rămân astfel 2 miliarde ce se vând prin intermediul retail-ului off-line și online. Din aceștia, în baza cifrelor oferite de un raport al consiliului monopolului, 42% reprezintă vânzările online de electro-IT, adică în jur de 820 de milioane euro. Piața de haine este evaluată optimist de directorul fashion days la 250 milioane euro. Cea a cărților și decorațiunilor, la sub 70 milioane în baza cifrelor de afaceri ale principalilor jucători, iar cea a florilor și biletelor online, la doar la câteva milioane de euro", spune CEO-ul CEL.ro, care concluzionează astfel că întreaga piață de bunuri și servicii vândute online de firmele românești pe teritoriul țării poate fi evaluată undeva la 1,2-1,3 miliarde euro.
El prezintă și o serie de grafice bazate pe date Eurostat pentru a contrazice și afirmația conform căreia “comerțul online se dezvoltă într-un ritm alert cu o creștere de 30% care este peste media europeană”, grafice care prezintă România drept cea mai proastă piață pe care poate activa un magazin online și ca fiind pe ultimul loc din Europa atât la utilizarea internetului, cât și la cumpărarea online de bunuri și servicii, cu procente mai mici decât media europeană.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Frații Pavăl pregătesc lansarea celui mai mare magazin Dedeman din Capitală, pe un amplasament ce poate părea neobișnuitAceasta poate însă presupune și că potențialul pieței românești este unul ridicat, fiind loc de creștere pentru perioada următoare.