INFOGRAFIC: Programul Rabla împinge piața electro-IT. Televizoarele urcă vânzările, aparatele foto și imprimantele - scăderi masive

INFOGRAFIC: Programul Rabla împinge piața electro-IT. Televizoarele urcă vânzările, aparatele foto și imprimantele - scăderi masive
scris 29 aug 2019

Piața românească a bunurilor de folosință îndelungată a atins, în primul semestru al anului, o valoare de 1,4 miliarde euro, reprezentând o creștere de circa 2% față de aceeași perioadă a anului trecut, în special pe fondul performanțelor electrocasnicelor mari și mici care, stimulate de programul Rabla, au atins creșteri semestriale de 14%, respectiv de aproape 12%.

Vânzările de electronice au ajuns la 214 milioane de euro, mai ales datorită televizoarelor. Zona de electrocasnice mari a atins 283 milioane de euro, iar cea de electrocasnice mici a avut vânzări de 105 milioane de euro. Produsele IT au totalizat vânzări de 187 milioane euro, cu 10% mai puțin față de S1 2018, iar cel mai important sector din această piață, telecomul, este în continuare afectat de scăderile din zona telefoanelor mobile clasice (cu butoane). Vânzările acestui sector au marcat o ușoară scădere de 0,5%, până la un nivel de 623 milioane euro.

Urmărește-ne și pe Google News
Bacșișul în hoteluri și restaurante: Unii au zero lei, alții trec de 1.000 de euro lunar CITEȘTE ȘI Bacșișul în hoteluri și restaurante: Unii au zero lei, alții trec de 1.000 de euro lunar

Sectoarele afectate masiv de scăderi rămân în continuare cel foto, cu un minus de peste 9% în primul semestru, până la 10 milioane de euro, și cel al echipamentelor de birou (imprimante), cu o reducere a vânzărilor de peste 7%, până la 15 milioane de euro, conform unui studiu GfK.

Piața de telefoane smart și mobile include fablete (telefoane smart cu ecrane mai mari de 5,6 inch), căști și core wearables (ex. ceasuri smart, fit bit). Segmentul cu cea mai bună performanță este cel al fabletelor, cu o creștere de aproape 115% față de primul semestru din 2018 și o valoare de 498 milioane de euro. Segmentul telefoanelor mobile tradiționale și smart cu ecrane mai mici de 5,6 inch a scăzut cu peste 75%, până la 92 de milioane de euro.

O categorie în creștere este core wearables, cu 18 milioane euro în T1 și o rată de creștere față de T1 2018 de aproape 60%. O performanță similară o au și căștile: creștere de aproape 21%, până la 16 milioane de euro.

România și Polonia, cele mai mici prețuri la carne din Uniunea Europeană în 2018 CITEȘTE ȘI România și Polonia, cele mai mici prețuri la carne din Uniunea Europeană în 2018

Electrocasnicele mari au profitat din plin de programul Rabla din iunie, vânzările marcând un avans de 14% pe primul semestru din acest an. Categoria cu cea mai mare pondere în acest sector, mașinile de spălat rufe, și-a majorat vânzările cu aproape 18%, ajungând la valoarea de 86 de milioane de euro. Pe de altă parte, uscătoarele de rufe au înregistrat cea mai mare creștere, de aproape 47%, atingând 6 milioane de euro. Cu vânzări de 82 de milioane de euro în primul semestru, categoria de frigidere a crescut cu peste 16%, în timp ce vânzările aparatelor de gătit (aragazuri si cuptoare) au avansat cu aproape 6%, până la 44 de milioane de euro.

Toate categoriile din sectorul electrocasnicelor mari au avut creșteri în primele șase luni din 2019. Mașinile de spălat vase și-au majorat vânzările cu peste 22%, până la 15 milioane de euro, cuptoarele cu microunde au avut vânzări de 11 milioane de euro, cu 12,5% mai mult decât în S1 2018, iar congelatoarele au avut un plus de 10,3%, până la 12 milioane de euro.

INFOGRAFIC: Programul Rabla împinge piața electro-IT. Televizoarele urcă vânzările, aparatele foto și imprimantele - scăderi masive


Cea mai modestă creștere vinde de la hote, +2% și 11 milioane de euro, în timp ce plitele incorporabile au avansat cu 4%, până la 16 milioane de euro.

Metrorex anunță deschiderea mai multor casierii destinate achiziționării titlurilor de călătorie pentru elevi și studenți CITEȘTE ȘI Metrorex anunță deschiderea mai multor casierii destinate achiziționării titlurilor de călătorie pentru elevi și studenți

Televizoarele au reprezentat 88% din vânzările de electronice în primul semestru al acestui an, fiind, astfel, cea mai importantă grupă de produse din acest segment. Evoluția categoriei a fost una foarte bună, de +8% și o valoare totală de 188 milioane de euro. Cu toate acestea, cea mai mare creștere a venit de la boxe, 15% față de S1 2018 și 4 milioane de euro în valoare absolută.

Camerele video continuă scăderea severă, de peste 41%, până la 2 milioane de euro, în timp ce căștile și-au diminuat vânzările cu aproape 14%, până la o valoare de 1 milion de euro. De asemenea, consolele de jocuri au marcat o scădere de mai bine de 14%, până la 9 milioane de euro. Cu o creștere de aproape 4% în primul semestru al acestui an față de aceeași perioadă din 2018, sistemele home cinema rămân în teritoriul pozitiv, atingând 4 milioane de euro în vânzări, ca și boxele portabile, ce au atins vânzări de 6 milioane de euro, în creștere cu aproape 2% față de primele șase luni din 2018.

Cele mai importante categorii din sector, computerele și laptopurile, au avut scăderi de peste 26%, respectiv 7%, până la valori de 30 și 102 milioane de euro. Tabletele urmează aceeași tendință, cu o scădere de peste 16%, până la 19 milioane de euro, în timp ce vânzările de tastaturi au scăzut cu 2%, la o valoare de 5 milioane euro. Pe creștere au fost camerele web cu un plus de aproape 8% și 4 milioane de euro, urmate de monitoare, cu 6% creștere și 19 milioane de euro în vânzări absolute. Prin contrast, în trimestrul al doilea din 2019, monitoarele au înregistrat scăderi față de același trimestru al anului anterior.

Categoriile mici au avut unele dintre cele mai bune peformanțe în acest sector în prima jumătate a anului. Aparatele de călcat verticale cu aburi au marcat un ritm de creștere de 137%, la o valoare absolută a vânzărilor de aproximativ 1 milion de euro, la fel ca și friteuzele, cu peste 91% crestere, dar două milioane de euro in valoare. Espresoarele de cafea au atins vânzări de 18 milioane de euro, reprezentând un plus de 26% față de primul semestru din 2018.

Populația României a scăzut cu 125.500 de persoane anul trecut CITEȘTE ȘI Populația României a scăzut cu 125.500 de persoane anul trecut

Și în cazul categoriilor mature ritmurile de creștere sunt exprimate în două cifre. Aspiratoarele au avut vânzări de 30 de milioane de euro, cu peste 20% mai mult față de perioada similară din 2018, produsele de bărbierit au marcat un avans de 10%, până la 12 milioane de euro, aparatele de uscat și coafat părul au avut creșteri de 16%, respectiv, 4%, atingând 3 și 7 milioane de euro în vânzări. Fiarele de călcat au avut, de asemenea, un semestru bun, cu vânzări de 10 milioane de euro, cu 8% mai mult față de S1 2018.

În zona negativă avem storcătoarele de fructe, cu un declin de aproape 30%, până la 3 milioane de euro, urmate de aparatele de gătit cu -4,8% și o valoare absolută de 13 milioane de euro. Mașinile de tocat carne și-au diminuat vânzările cu mai bine de 1%, iar mașinile de tuns părul cu 0,7%, ajungând fiecare la vânzări de câte 3 milioane de euro. În T2 2019, ultimele două categorii de produse au marcat creșteri față de T2 2018.

Naspers obține aprobarea acționarilor pentru listarea activelor internaționale, inclusiv a eMAG CITEȘTE ȘI Naspers obține aprobarea acționarilor pentru listarea activelor internaționale, inclusiv a eMAG

Imprimantele sunt pe un trend descendent accentuat, de -7% în primul semestru din 2019 și 15 milioane de euro în vânzări.

Camerele digitale au scăzut cu peste 9% în primul semestru, atingând o valoare de 10 milioane de euro.

viewscnt
Afla mai multe despre
smartphone
it