La nivelul Uniunii Europene lanțul scurt este definit ca „un lanț de aprovizionare care implică un număr limitat de operatori economici angajați în activități de cooperare și de dezvoltare economică locală, precum și relații geografice și sociale strânse între producători, procesatori și consumatori”.
Potrivit propunerilor de atunci, într-un contract de achizțiile publice de aliment factorul de evaluare privind calitatea ar fi fost de 70%, din care 50% ar fi constituit subfactorul ”lanțul de aprovizionare” și 20% deținerea autorizației/înregistrării sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor sau a certificatului fitosanitar sau a certificatului de origine.
Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice în prezent, nu conține dispoziții exprese referitoare la lanțul scurt de aprovizionare și nici la promovarea produselor agro-alimentare provenite din surse locale sau regionale.
”Această lacună a cadrului actual generează riscul ca achizițiile publice să fie câștigate de furnizori care nu îndeplinesc criteriile lanțului scurt, aflați la mare distanță și având livrări cu un mare impact în emisiile de carbon și în detrimentul prospețimii din proximitate, generând totodată și un impact negativ asupra competitivității producătorilor locali, asupra siguranței alimentare, precum și asupra mediului”, arată acum reprezentanții puterii.
Potrivit acestora, propunerea de modificare a legii achizițiilor publice nu introduce un mecanism complet nou, ci adaptează legislația existentă astfel încât să aducă beneficii suplimentare producătorilor locali, consumatorilor și autorităților contractante.
”De-a lungul timpului au existat și inițiative care au vizat propunerea unor noi legi dedicate lanțului scurt de aprovizionare, însă acestea ar fi necesitat norme de aplicare suplimentare și ar fi creat obligația operatorilor economici și a autorităților publice de a se raporta la reglementări distincte”, arată inițșiatorii proiectului actual.
Aceștia susțin că astfel se păstrează un cadru legislativ unic, ușor de aplicat, fără suprapuneri și fără întârzieri generate de elaborarea unor norme noi, deoarece se lucrează pe cadrul deja existent, iar furnizorii și autoritățile contractante nu vor fi nevoiți să navigheze între mai multe legi paralele.
Ca urmare, proiectul prevede ca pentru ”achizițiile ce au ca obiect produsele agroalimentare, indiferent de procedura de atribuire stabilită, specificațiile tehnice se definesc astfel încât să includă cerințe de performanță direct legate de obiectul contractului: prospețime (interval maxim de la producție la livrare) și care să țină seama de principiul lanțului scurt de aprovizionare, cu toate nivelurile sale”.
Lanțul scurt de aprovizionare se vor organiza pe următoarele niveluri:
(i) Lanțul l - la nivel de unitate administrativ-teritorială, respectiv comună, oraș, municipiu;
(ii) Lanțul 2 - la nivel de comune/oraș/municipiu învecinate;
(iii) Lanțul 3 - la nivel de județ, respectiv municipiul București;
(iv) Lanțul 4 - la nivel regional, pe teritoriul României, conform Nomenclatorului unităților teritoriale pentru statistică - NUTS 2;
(v) Lanțul 5 - la nivel regional, pe teritoriul României, conform Nomenclatorului unităților teritoriale pentru statistică -NUTS 1;
(vi) Lanțul 6-l a nivel național;
(vii) Lanțul 7- la nive]ul uniunii Europene
(viii) Lanțul 8 - la nivel extracomunitar/ piețe terțe.
Cu excepția aplicării procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, autoritatea contractantă nu va utiliza costul cel mai scăzut/prețul cel mai scăzut drept criteriu de atribuire în cazul categoriilor de contracte de achiziție publică/acorduri-cadru de servicii care au ca obiect produse agroalimentare.
Pentru aceste categoriile de contracte de achiziție publică/acorduri cadru privind produsele agroalimentare, ponderea pe care elementul preț sau cost o va avea în cadrul criteriului de atribuire va fi de maximum 50%.
În cazul în care două sau mai multe oferte sunte chivalente, autoritățile contractante pot aplica un criteriu suplimentar constând în lanțul scurt de aprovizionare, cu toate nivelurile sale, care se va menționa explicit în anunțul de participare.
Pentru a intra în vigoare, măsura trebuie adoptată de Parlament și promulgată.














