Exporturile de ceasuri ale Elveției au scăzut cu 9,9% în 2016, cel mai mult în ultimii șapte ani, din cauza vânzărilor slabe de ceasuri de lux în Hong Kong, cea mai mare piață de profil din lume, transmite Bloomberg.
Exporturile de ceasuri au coborât la 19,4 miliarde de franci elvețieni (19,4 miliarde dolari), potrivit datelor publicate joi de Federația Industriei Elvețiene a Ceasurilor, scrie News.ro.
Declinul anual este cea mai slabă performanță a exporturilor de ceasuri după scăderea de 22% consemnată în 2009, după falimentul băncii americane Lehman Brothers și criza creditelor ipotecare subprime.
În decembrie, exporturile au coborât cu 4,6%, la 1,7 miliarde de franci.
Perioada de boom de la începutul anilor 2000, în care exporturile s-au dublat, a trecut de mult. Industria ceasurilor se contractă în urma campaniei de ultimii patru ani a guvernului chinez de combatere a corupției și extravaganței, astfel încât piața din Kong Kong s-a redus la jumătate.
Compania Richemond a cheltuit anul trecut peste 200 de milioane de euro (215 milioane dolari) pentru a răscumpăra ceasurile nevândute și a desființat circa 200 de locuri de muncă la mărcile Cartier, Cartier, Vacheron Constantin și Piaget.
Federația ceasurilor anticipează că exporturile se vor stabiliza în 2017, apărând primele semne de redresare.
Richemond, care fabrică ceasuri sub 12 branduri, a raportat revenirea la creștere a vânzărilor de ceasuri din magazinele proprii, în ultimele trei luni ale anului 2016. Și piața chineză și-a revenit în semestrul al doilea, cu o creștere a exporturilor de 9,1%, potrivit asociației elvețiene.
Numărul total al ceasurilor elvețiene exportate în 2016 a scăzut la 25,4 milioane de unități, cel mai redus nivel din 2009.