DECIZIE „Dreptul la reparare”: Producători obligați să repare bunul la un preț rezonabil, după perioada de garanție

DECIZIE „Dreptul la reparare”: Producători obligați să repare bunul la un preț rezonabil, după perioada de garanție
scris 24 apr 2024

Parlamentul European a adoptat directiva privind așa-numitul „drept la reparare”.

Aceasta încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le, arată SpotMedia.

Urmărește-ne și pe Google News
Ouăle brune vor dispărea din supermarketuri CITEȘTE ȘI Ouăle brune vor dispărea din supermarketuri
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Producătorul va avea obligația să repare produsul la un preț rezonabil, într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, iar consumatorii vor avea acces la piese de schimb, ustensile și informații despre cum pot fi reparate produsele.

De asemenea, consumatorii vor fi încurajați să opteze pentru reparare, prin stimulente ca vouchere și fonduri pentru reparați, iar platforme online îi vor ajuta să găsească ateliere locale de reparații și magazine care comercializează produse recondiționate.

ULTIMA ORĂ ANPC verifică Temu și Shein CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ ANPC verifică Temu și Shein

După ce directiva va fi aprobată oficial de Consiliul Uniunii Europene și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Ce beneficii ne aduce „dreptul de a repara” și de ce este important să se aplice în UE

Obligația de a repara

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare.

ULTIMA ORĂ CONFIRMARE Gigantul mexican Bimbo, care a preluat Vel Pitar, cel mai mare producător local de pâine, cumpără acum și cea mai vândută pâine din România CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ CONFIRMARE Gigantul mexican Bimbo, care a preluat Vel Pitar, cel mai mare producător local de pâine, cumpără acum și cea mai vândută pâine din România

Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască, arată un comunicat al Parlamentului European.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii.

Aici intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile.

Germanii de la KZWO, cu produse pentru vase de croazieră, yahturi, rulote și biserici, pregătesc o fabrică în România CITEȘTE ȘI Germanii de la KZWO, cu produse pentru vase de croazieră, yahturi, rulote și biserici, pregătesc o fabrică în România

Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp.

Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp al lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Condițiile și serviciile de reparare

Brandul românesc Mizar continuă procesul de extindere CITEȘTE ȘI Brandul românesc Mizar continuă procesul de extindere

Consumatorii pot primi un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparare. Formularul va include detalii despre prețul și durata reparării, în funcție de defectul constatat.

Pentru a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni pentru fiecare țară.

Accesând-o, consumatorii vor găsi cu ușurință ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din cadrul comunităților, ca de pildă așa-numitele „cafenele de reparații”.
Revitalizarea pieței reparațiilor

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori.

Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea.

FOTO Zabka, cel mai mare retailer de proximitate din Polonia, și-a desemnat managerul cu care va ataca piața din România. Plan surpriză: 200 de magazine doar în acest an CITEȘTE ȘI FOTO Zabka, cel mai mare retailer de proximitate din Polonia, și-a desemnat managerul cu care va ataca piața din România. Plan surpriză: 200 de magazine doar în acest an

Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.
Promovarea reparațiilor la prețuri accesibile

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri:

    să ofere vouchere și fonduri pentru reparații,
    să desfășoare campanii de informare,
    să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

Cel mai mare producător de băuturi spirtoase și vinuri spumante din România caută locația potrivită în Japonia pentru a produce whisky single malt japonez CITEȘTE ȘI Cel mai mare producător de băuturi spirtoase și vinuri spumante din România caută locația potrivită în Japonia pentru a produce whisky single malt japonez

Potrivit Comisiei Europene, eliminarea prematură a bunurilor de consum produce 261 de milioane de tone de emisii echivalente de CO², consumă 30 de milioane de tone de resurse și generează 35 de milioane de tone de deșeuri în UE în fiecare an.

Consumatorii pierd, de asemenea, aproximativ 12 miliarde de euro pe an prin înlocuirea bunurilor, în loc să le repare.

În plus, se preconizează că noile norme vor aduce în UE 4,8 miliarde euro sub formă de creștere economică și investiții.

viewscnt
Afla mai multe despre
garantie
reparare