Piața de e-commerce din România a înregistrat anul trecut o valoare de 2,8 miliarde de euro, conform datelor preliminarii, după ce în 2016 depășise pragul de 2 miliarde de euro.
„În 2018, România păstrează trendul ascendent în vânzările online de 40%, numărul magazinelor online va fi de 14.000, iar în 2020, conform previziunilor noastre, piața va atinge valoarea de 5 miliarde de euro”, spune Florinel Chiș, director executiv Asociația Română a Magazinelor Online.
În 2017, în România au fost 7,36 milioane de cumpărători online care au efectuat 8,7 achiziții per cumpărător în medie, conform studiului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Apariția e-commerce a dus la schimbarea modelului de afaceri al firmelor de curierat, iar ponderea vânzărilor provenite de la clienții de e-commerce în totalul vânzărilor companiilor de curierat a crescut ajungând la 35-40% la finalul anului 2017.
Comerțul online implică o pondere crescută a personalului cu studii superioare. Firmele de curierat s-au văzut astfel în situația de a trebui să angajeze mai multe persoane care să știu să lucreze online.
Conform studiului, e-commerce-ul are un impact pozitiv asupra consumatorului datorită unor factori precum prețuri mai mici, transparența prețurilor, economie de timp, ușurința comparării prețurilor. De altfel, e-commerce-ul implică și anumite riscuri precum lipsa contactului fizic cu produsul, timpul de așteptare până la primirea produsului, furnizarea în mediul electronic a unor informații personale susceptibile de a fi fraudate.
Piața de comerț online în România
La începutul anului, cum a anunțat atunci Profit.ro, grupul francez de retail Auchan, unul dintre principalii comercianți de alimente din lume, a făcut primul pas concret în strategia de a intra și în România pe nișa comerțului online, operațiune anunțată de 4 ani, dar neaplicată până în prezent.
Retailerul a deschis o platformă prin care clienții pot verifica online ce produse sunt în stocul Auchan, deocamdată opțiunea fiind disponibilă doar pentru centrul comercial din cartierul bucureștean Militari. Acesta este însă primul pas concret al Auchan în direcția comerțului online.
În vara anului trecut, Profit.ro a anunțat în premieră că grupul francez de retail Carrefour, pe a doua poziție în comerțul românesc ca afaceri, după Kaufland, a preluat sub control platforma Bringo, o aplicație IT prin intermediul căreia produsele diferitelor magazine pot fi comandate și primite de cumpărători direct acasă, fără a se mai deplasa la centrul comercial.
CITEȘTE ȘI FOTO Lidl a retras din România un produs în care a depistat o toxină, cumpărătorii primesc banii înapoi fără bon fiscalAceasta a fost cea mai importantă mișcare din ultimii ani pe o piață a comerțului online cu alimente în care retailerii încă încearcă să găsească cea mai bună intrare.
Retailerul german Kaufland, a intrat timid pe piața online românească, lansând în 2016 aplicația pentru cumpărături “Scan&Pay”, care promite clienților un timp de așteptare la casă de doar 30 de secunde. Clientul scanează produsele după ce le pune în coș, trebuie să introducă date personale și primește un cod QR ce este scanat direct de casier. Pentru a testa însă piața și succesul aplicației, serviciul a fost lansat doar într-un singur magazin din București și ar trebui introdus, la finalul anului, și în al doilea magazin, în Râmnicu Vâlcea.
Cora, controlat de controlat grupul belgiano-olandez Ahold-Delhaize, a lansat în 2013 serviciul coraDrive, mai exact primul hipermarket online din țară cu servire direct în mașină, prin care clienții consultă oferta de produse online, își trimit lista de cumpărături, iar când ajung la hipermarket, produsele le sunt încărcate în mașină sau livrate acasă. inițial, clienții care cumpărau produsele online, prin intermediul coradrive.ro, erau obligați să le ridice din magazin, dar, din decembrie 2014, retailerul a lansat și opțiunea de comandă online cu livrare la domiciliu, printr-un parteneriat cu firma de curierat TNT România. Comanda minimă este 50 lei, iar costul transportului este de 15 lei.
Acum, peste 60% din comenzile de pe platforma e-commerce sunt cu livrare la domiciliu, iar obiectvul retailerului este extinderea cât mai rapidă a serviciului la nivelul întregii țări. Mai mult, retailerul analizează oportunitatea ca, pe termen lung, să ofere livrare la domiciliu și în orașe unde nu există magazine fizice Cora.
Comenzile online sunt disponibile însă la Cora doar pentru București, Ilfov, Constanța, Cluj-Napoca și Bacău.
Un serviciu de livrări la domiciliu a lansat, în vara anului 2014, Mega Image, parte din Delhaize Group, instrument gândit în parteneriat cu eMAG. Pusă pe piață sub sloganul "Supermarket la tine acasă", platforma online asigură livrarea la domiciliu a produselor din Mega Image în maximum 24 de ore, iar clienții pot alege ziua și intervalul orar de livrare.
Și Selgros, parte a grupului Transgourmet Holding, cu operațiuni în Elveția, Franța, Germania, Austria, Polonia, România și Rusia, a intrat în 2014 în comerțul online printr-un parteneriat cu platforma de servicii de aprovizionare online megamarket.ro, prin care livrează direct clienților peste 11.000 de produse alimentare și nealimentare. Selgros lucrează cu mai multe companii specializate în servicii de aprovizionare și livrare la domiciliu, pe platforme precum cumparaturionline, top delivery, cumparaieftin.
CITEȘTE ȘI FOTO O tânără debutează în afaceri cu o cofetărie dedicată exclusiv câinilorPe de altă parte, retailerul german Lidl, cu peste 200 de magazine în România, a transmis de mai multe ori că ia în calcul posibilitatea de a deschide și un magazin online, dar nu a precizat când se va întâmpla acest lucru. "La un moment dat vom intra pe online", spun de fiecare dată reprezentantii companiei.
În schimb, în Germania, compania vinde deja produse nealimentare printr-un magazin virtual și va începe și comercializarea de alimente online, la Berlin, începând cu luna decembrie, ca un proiect pilot.
Piața locală de comerț online cu alimente, încă ținută jos de neîncrederea cumpărătorilor
Piața locală de comerț online cu alimente nu este una puternic dezvoltată, astfel că nici marii retaileri nu s-au concentrat semnificativ până în prezent pe această nișă. Din totalul comerțului online, întreaga piață pentru produse alimentare nu este estimată să fie mai mare de 17-20 de milioane de euro în România, inclusiv deoarece cumpărătorii locali nu au încă suficientă încredere să comande un produs alimentar pe care nu l-au văzut bine înainte sau nu știu să utilizeze cardul bancar pentru shopping online.
În Marea Britanie, de exemplu, 6,9% din totalul vânzarilor alimentare sunt prin intermediul comerțului electronic în timp ce România înregistrează un procent de doar 0,2% din vânzările la alimente în online.
Tendința pe piața românească este însă una de creștere.