Lanțul de retail de lux Oberpollinger din München ar urma să fie vândut, deoarece plătește chirie „la pragul absolut de durere”. Iar asta se întâmplă pe un fond de profit din vânzări. Oberpollinger, care aparține KaDeWe Group, a fost prins în vâltoarea falimentară a grupului Signa al austriacului René Benko.
Atât Signa Prime Selection, căreia îi aparține proprietatea, cât și lanțul de magazine KaDeWe Group - care mai include Kaufhaus des Westens (KaDeWe) din Berlin și Alsterhaus din Hamburg - au depus în luna februarie cerere de insolvență, scrie Hotnews.ro. Și asta, în pofida faptului că cele trei magazine universale de lux au avut cele mai mari vânzări din istoria lor, în anul financiar 2022/23: aproape 728 de milioane de euro. Comparativ cu 2018/19, o creștere de aproape 24 %.
Grupul KaDeWe a invocat „chiriile exorbitant de mari” drept principalul motiv pentru care a intrat în insolvență. Comparativ cu anul financiar 2018/2019, acestea au crescut cu aproape 37 %. Asta face ca „activitatea economică profitabilă și durabilă să fie aproape imposibilă”, a argumentat grupul.
„Și-a stors magazinele cu chirii”
„Se știe de mult că jonglerul imobiliar René Benko și-a stors magazinele cu chirii excesive”, relatează Abenzeitung din München.
Publicația a aflat că magazinul universal de lux Oberpollinger a trebuit să plătească mai mult de două milioane de euro chirie, pe lună.
În urma analizei situațiilor financiare anuale ale companiei, a reieșit că Oberpollinger a plătit în total de 25,902 milioane de euro pentru chirie, în anul financiar 2021, adică aproape 2,16 milioane de euro pe lună. Iar contractele de închiriere sunt indexate, deci cresc an de an.
Potrivit ziarului economic Handelsblatt, chiria pentru toate cele trei magazine universale de lux (Oberpollinger, KaDeWe și Alsterhaus) a fost în total de 81 de milioane de euro, în 2023. Deoarece au contracte de închiriere indexate, plățile ar crește enorm, până în 2045, la peste 112 milioane de euro.
Cu o cifră de afaceri anuală estimată a Oberpollinger la 130 de milioane de euro, cota aferenta costului de închiriere este de 20% -și, prin urmare, „la pragul absolut al durerii”, a declarat expertul imobiliar Johannes Berentzen, pentru Handelsblatt.
CITEȘTE ȘI Lanț de fast food-uri trece la „prețuri dinamice” Creditorii vor să vadă bani
Signa a crescut astfel, în mod continuu, valoarea proprietății de pe Neuhauser Straße. Mijloacele fixe au o valoare de 320,5 milioane de euro. Aceasta înseamnă că valoarea proprietății a crescut cu 127 de milioane de euro, de-a lungul anilor.
Creditorii Signa vor să vadă bani, motiv pentru care proprietățile Signa urmează să fie vândute pe scară largă. Există deja câteva proprietăți de milioane de euro pe piața din Austria. Cladirea Elbtower va fi disponibilă în curând, în Germania.
Potrivit serviciului britanic de știri imobiliare React News, pregătirile pentru vânzarea clădirii închiriate magazinului Oberpollinger, din München, sunt în desfășurare de ceva timp. Mai mulți brokeri ar fi fost invitați să aplice pentru a intermedia proprietatea, iar pe piață circulă prețul de 450 de milioane de euro. Nu este încă pe deplin sigur dacă imobilul va intra efectiv pe piață.
Administratorul de insolvență responsabil de Signa Prime, Norbert Abel, nu a vrut să comenteze la întrebarea Abendzeitung. „Procedurile nu sunt publice. Scopul este de a obține cea mai bună soluție posibilă și sigură din punct de vedere legal, pentru creditori”, a spus purtătorul său de cuvânt.
Vânzarea proprietății este considerată dificilă, deoarece nu e clar ce se va întâmpla în continuare cu Grupul KaDeWe. În prezent, se încearcă renegocierea chiriilor. Lanțul de retail de lux se simte estorcat de proprietarul Signa. Când grupul a trebuit să declare insolvența, în 2024, s-a explicat că o afacere sustenabilă și profitabilă ar fi aproape imposibilă din cauza chiriilor mari.
CITEȘTE ȘI Prețul uleiului de măsline a crescut puternic în ultimul an. România a avut, totuși, cea mai modestă scumpire din UE Despre KaDeWe
Kaufhaus des Westens (KaDeWe) e un magazin universal din Berlin cu o gamă de produse de lux, care a fost fondat de Adolf Jandorf și construit după planurile arhitectului Emil Schaudt. A fost deschis pe 27 martie 1907 la Wittenbergplatz, din cartierul Schöneberg, și este considerat cel mai cunoscut magazin universal din Germania.
De-a lungul istoriei sale, Kaufhaus des Westens a fost extins și reconstruit de mai multe ori. Compania-mamă s-a schimbat de șapte ori. Din 2015, face parte din Central Group.
KaDeWe este în prezent unul dintre cele mai mari magazine universale din Europa, cu 60.000 de metri pătrați de spațiu de vânzare. Departamentul de delicatese a fost o atracție specială, încă de la sfârșitul anilor 1920. După o expansiune fara precedent, începând din 1978, acesta a ajuns al doilea cel mai mare departament alimentar al unui magazin universal, din lume. KaDeWe are și un magazin online, din 2020. La începutul anului 2024, ca urmare a unei serii de falimente anterioare ale companiei-mamă, Signa, societatea a depus propria insolvență.