Comisia Europeană (CE) a anunțat joi că investighează un potențial abuz de poziție dominantă a companiei Anheuser-Busch InBev (AB InBev) pe piața berii din Belgia, cel mai mare berar al lumii fiind suspectat de practici anticoncurențiale în privința importurilor de bere sub mărcile proprii din statele învecinate.
Autoritățile de la Bruxelles suspectează că AB InBev restricționează activ importurile de bere proprie din țări precum Olanda și Franța, unde costurile de producție și prețurile de vânzare sunt mai mici decât în Belgia, pentru a evita o presiune pe scăderea prețurilor locale.
"Comisia a deschis, din inițiativă proprie, o anchetă formală pentru a analiza dacă AB InBev a abuzat de poziția dominantă pe piața berii din Belgia prin restricționarea importurilor de bere proprie din statele învecinate, cotrar regulilor Uniunii Europene în domeniul competiției", se arată într-un comunicat al CE.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit CE, printre practicile neconcurențiale folosite de AB InBev pentru a descuraja importurile de bere ieftină s-ar afla modificarea ambalajelor pentru berea produsă la companiile pe care le deține în statele învecinate, cu scopul de a face dificilă vânzarea acesteia pe alte piețe, precum și limitarea accesului unor retaileri la produsele care fac obiectul unor discount-uri sau la anumite sortimente de bere.
"Restricționarea de către AB InBEV a importurilor de bere proprie ieftină din statele învecinate ar fi atât anticoncurențial, cât și împotriva intereselor consumatorilor", a spus Margrethe Vestager, comisarul UE pentru politici concurențiale.
CE a aprobat recent tranzacția record de 71 miliarde lire sterline (peste 103 miliarde dolari) prin care AB InBev va prelua rivalul direct SABMiller, cu condiția ca AB InBev să își respecte angajamentul de a vinde practic toate operațiunile SABMiller din Europa.
Potrivit CE, vânzarea operațiunilor SABMiller din Europa va duce la menținerea unei concurențe adecvate pe piața europeană a berii.
La finele lunii aprilie, AB InBev a arătat că este dispusă să renunțe la toate activele SABMiller din Europa Centrală și de Est, inclusiv la Ursus Breweries, pentru a facilita obținerea avizelor necesare pentru preluarea SABMiller. Operațiunile SABMiller din regiune sunt evaluate la aproximativ 5 miliarde de euro.
Anterior, AB InBev a anunțat că SABMiller va vinde operațiunile internaționale sub marca Miller și participația la compania mixtă MillerCoors către Molson Coors pentru 12 miliarde de dolari, precum și mărcile Peroni, Grolsch și Meantime, pentru care berarul japonez Asahi Group Holdings a oferit 2,55 miliarde de euro.
Toate acordurile sunt condiționate de finalizarea preluării SABMiller de către AB InBev, operațiune în urma căreia AB InBev va controla o treime din piața mondială a berii.
Potrivit Comisiei Europene, compania rezultată în urma tranzacției va vinde de două ori mai multă bere și va obține un profit de patru ori mai mare decât Heineken, în prezent numărul trei mondial. Comparativ cu Carlsberg, al patrulea mare berar al lumii, AB InBev va avea de cinci ori mai multe vânzări și un profit de 12 ori mai mare.
Heineken și Carlsberg sunt primii doi berari pe piața din Europa în funcție de vânzări, urmați, în ordine, de AB InBev și SABMiller.