Omul de afaceri elvețian de origine greacă Jean Valvis a făcut precizări, pentru Profit.ro, legate de procesul pierdut cu producătorul sârb de apă minerală Vodavoda, care a acuzat că brandul de apă Aqua Carpatica ar fi copiat forma rectangulară a sticlei.
”Societatea proprietară a mărcii VodaVoda (Serbia), după o tentativă total nereușită de a penetra piața din România în 2010 și fără a avea vânzări relevante, auditabile, nu apare în niciun raport de piață al organismelor de cercetare internaționale. Este prezentă doar într-o singură țară, chiar și acolo cu întreruperi de producție și vânzare în perioda 2012-2013. VodaVoda a cerut instanței din România să i se acorde proprietatea intelectuală a formei geometrice ”sticla patrată”, când lumea este invadată de sticle pătrate (spirtoase, sucuri și chiar ape minerale din alte țări). Da, ne confruntăm cu o decizie nefavorabilă a primei instanțe dar, în mod evident, vom face apel la această decizie care nu e definitivă și nici executorie, bazându-ne pe argumente solide”, a declarat Jean Valvis, președintele Valvis Holding.
Antreprenorul susține că practica judiciară constantă din Uniunea Europeană nu protejează ca marcă ”o simplă sticlă/formă geometrică fără un însemn grafic pe ea (…) întrucât îi lipsește distinctivitatea (Cauza T-411/14 – Tribunalul Uniunii Europene)”.
Potrivit portalului de justiție al Uniunii Europene, Eur-Lex, cauza europeană menționată de omul de afaceri face referire la decizia Tribunalului European din data de 24 februarie 2016 de a respinge solicitarea The Coca-Cola Company de a înregistra ca marcă comunitară un semn tridimensional constituit din forma unei sticle cu contur fără caneluri fiindcă îi lipsește distinctivitatea. De aceea, Jean Valvis se declară încrezător că ”drepturile noastre asupra mărcii tridimensionale vor fi confirmate de instanțele superioare”.
”Aqua Carpatica este o marcă tridimensională depusă, necontestată și validată de OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci) și este clar și evident (pentru oricine) că este net distinctă de marca VodaVoda. Vom demonstra că nu există nici un risc de confuzie”, menționează antreprenorul.
Președintele Valvis Holding mai spune că nu au încercat să profite de ”lipsa de succes a brandului VodaVoda nici în România, nici pe piețele internaționale. Și suntem convinși că succesul Aqua Carpatica nu s-a datorat faptului că oamenii au crezut că produsul provine din Serbia și apartine VodaVoda”.
Jean Valvis dă asigurări că Aqua Carpatica nu va dispărea de pe piață, iar motivele sunt următoarele ”izvoarele sunt în România, în munții neprihăniți ai Bucovinei și vor rămâne veșnic acolo; izvoarele aparțin Statului român și nimeni nu poate să le facă să dispară; nimeni în lume nu poate pretinde că forma geometrică pătrată este proprietatea lui intelectială. Geometria pătrată aparține umanității și civilizației”.
”După 26 de ani de experiență în România am mai învățat un proverb: ”În pomul cu roade, lumea aruncă cu pietre”. Nu este prima dată când societățile care înregistrează succese fulminante pe piață sunt atacate de terți în scopul obținerii de foloase materiale”, susține antreprenorul.
CITEȘTE ȘI Tribunalul București a decis interzicerea comercializării sticlei de Aqua Carpatica. Hotărârea nu este definitivăOmul de afaceri a adăugat că, pe plan național, încă de la apariția pe piață a brandului i-a fost contestată calitatea de ”cea mai pură apă minerală din lume”, iar ” cu toate acestea, nimeni, până acum nu a fost în stare să aducă în spațiul public (sau pe masă) un alt izvor de apă minerală carbogazoasă cu zero nitrați. Astfel, se dovedește că a fost o “problemă” falsă legată de o afirmație (calitate) adevarată (Aqua Carpatica – zero nitrați). Recent, Înalta Curte de Casație și Justiție a României a anulat definitiv deciziile CNA prin care se interzicea difuzarea spoturilor Aqua Carpatica – cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume”.
Brandul Aqua Carpatica nu este comercializat doar la nivel național ci este și exportat în mai multe de zece piețe internaționale. ”Acum, în plin succes și numai cu câteva luni înainte de expirarea legală a perioadei de cinci ani în care se putea solicita anularea mărcilor, o societate înființată demult, în 2004, vine să pretindă că se confundă culoarea neagră cu cea albă, numele românesc Aqua Carpatica cu cel slav de “Voda”, iar forma rectangulară este proprietatea lor intelectuală. Nu a pretins acest lucru la început, când am apărut pe piață, dar pretinde acum, când avem succes”, mai spune Valvis.
Magistrații Tribunalului București, prin decizia lor din 15 mai 2016, obligă firmele Valvis Holding SA și Carpathian Springs SA ”la încetarea imediată a folosirii semnului reprezentând forma grafică a ambalajului buteliei comercializate sub denumirea AC AQUA AC pentru oferirea de produse, publicitatea (prin internet sau prin orice altă metodă, inclusiv prin afișarea semnului la intrarea în magazine, pe pereții magazinului, aplicarea pe materialele consumabile gen sacoșe, pungi, hârtie de ambalat, cutii, etc.), fabricarea de produse, stocarea sau depozitarea, distribuirea, livrarea, comercializarea sau oferirea spre comercializare sau exportul de produse”, se arată în decizia Tribunalului București.
De asemenea, magistrații obligă cele două companii ”să retragă de pe piață toate produsele ce aduc atingere drepturilor de proprietate intelectuală și industrială ale reclamanților și să distrugă pe cheltuiala lor toate ambalajele ce poartă reproducerea grafică a mărcii tridimensionale”.
Decizia magistraților de la Tribunalul București nu este însă definitivă.