Cel mai devreme, sistemul de garanție – returnare a ambalajelor va fi lansat la sfârșitul anului viitor; producătorii pregătesc operatorul de sistem și cer cladificări: planul de afaceri nu se poate baza pe ipoteze

Cel mai devreme, sistemul de garanție – returnare a ambalajelor va fi lansat la sfârșitul anului viitor; producătorii pregătesc operatorul de sistem și cer cladificări: planul de afaceri nu se poate baza pe ipoteze
scris 25 feb 2022

Producătorii de băuturi așteaptă modificări și completări legislative privind schema de garanție – returnare a ambajalelor și pregătesc compania care ar urma să administreze întregul sistem, dar spun că acesta nu va putea fi lansat mai devreme de 18 luni de la licențiere, astfel încât termenul vehiculat anterior, octombrie 2022, va fi cu mult depășit.

Pentru a crește gradul de reciclare a ambalajelor, autoritățile și industria de profil vor să implementeze un mecanism prin care consumatorul final va plăti 50 de bani pentru fiecare ambalaj din plastic, aluminiu sau sticlă cu capacitatea de până la trei litri (cu excepția lactatelor) și își va recupera banii după ce va recicla deșeurile la automate speciale, în special în cazul retailului modern, sau în saci, atunci când volumele fac ineficiente aparatele - în cazul retailului traditional.

Urmărește-ne și pe Google News

Companiile de profil s-au asociat într-o nouă structură, Alianța Producătorilor de Băuturi din România, și pregătesc acum documentația de licențiere a operatorului de sistem, unde vor avea ca parteneri comercianții dar și statul (cu o participație de 20% la capitalul companiei). Documentația are ca termen de depunere data de 4 martie, urmând alte 60 de zile pentru desemnarea operatorului, integrarea statului în acționariat și mai departe licențierea.

“Sunt însă necesare modificări sau completări legislative pe toate palierele – primară (corelațiile care să permită funcționarea corectă a sistemului), secundară - completări prin HG - și terțiară - ordinul de metodologie de calcul a tarifelor. Nimeni nu-și dorește întârzieri – și producătorii și Ministerul Mediului vor să funcționeze cât mai repede. Dar noi știm că acest sistem nu poate să dea greș și nici să pornească pe baza unor modele pilot”, spune, într-o discuție cu Profit.ro, Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României și reprezentantul Alianței Producătorilor de Băuturi.

Multicom, distribuitorul de materiale de construcții și bricolaj, a ajuns în 2021 la 19 milioane de euro cifră de afaceri CITEȘTE ȘI Multicom, distribuitorul de materiale de construcții și bricolaj, a ajuns în 2021 la 19 milioane de euro cifră de afaceri

Două dintre exemple sunt clarificări privind stocurile de tranziție (industria cerând o perioadă de 6 luni, în timp ce varianta oficială este de 3 luni) și modificarea codului fiscal, astfel încât garanția să nu fie considerată în scopuri de TVA.

“Aceste modificări trebuie operate cât mai repede, pentru ca atunci când se dă licența să știi și cu ce cadru normativ pornești la drum. Noi pregătim documentația de licențiere și planul de afaceri care lucrează cu ipoteza că garanția nu se va afla în scopuri de TVA. Doar ipoteza, care dacă nu este confirmată va avea implicații semnificative la nivelul business-ului. Nu este corect să lucrezi cu ipoteze, trebuie ca lucrurile să fie clare”, completează Leferman.

Industria susține că vor fi nevoie de 18 luni de la emiterea licenței pentru ca sistemul să fie lansat. Ministerul Mediului anunța anterior că noul sistem va intra în funcțiune în 2022.

Pregătirea infrastructurii necesită fonduri estimate la peste 100 de milioane de euro – vor fi necesare, printre altele, centre de colectare, compactare sau numărare și un soft IT (care va face legătura între registrul ambalajelor, unde fiecare producător va raporta cantitățile, cu punctele de colectare sau numărare).

Operatorul sistemului va angaja credite bancare, eventual cogarantate de companiile membre, dar costul real de implementare va fi susținut de toți producătorii din piață, aceștia fiind obligați să se înscrie în sistem și să achite un tarif de industrie, în funcție de ambalaj. Alte surse de finanțare pentru operatorul sistemului vor fi garanțiile nerevendicate și valoarea materialului dat la reciclare.

VIDEO PROFIT NEWS TV Alexandru Băloi, Director Divizia de Soluții pentru Antreprenori, Vodafone România: Pentru o afacere mică, primii pași în digitalizare înseamnă prezența în mediul online. E foarte important să poată să te găsească clienții CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Alexandru Băloi, Director Divizia de Soluții pentru Antreprenori, Vodafone România: Pentru o afacere mică, primii pași în digitalizare înseamnă prezența în mediul online. E foarte important să poată să te găsească clienții

Retailerii au obligația să organizeze centrele de colectare, dar compania de administrare îi va compensa prin tariful de gestionare a ambalajelor. Pentru colectare, marile lanțuri comerciale vor cumpăra aparate specializate (cifra fiind estimată la peste 5.000 de unități), iar retailul tradițional va primi saci de reciclare.

“Este un sistem foarte complex. România nu poată compara 1 la 1 cu nicio altă țară în care există acest sistem. Ținta este ca în anul trei de funcționare să fie atins un grad de colectare de 90%”, a afirmat Alice Nechita, președinta Asociației Naționale pentru Băuturi Răcoritoare și reprezentantă a Alianței Producătorilor.

Profit.ro a anunțat anul trecut că cel mai mare producător mondial de automate pentru colectarea de PET-uri, doze și sticle, compania norvegiană TOMRA, a intrat pe piața românească, pregătindu-se pentru lansarea sistemului de garanție - returnare.

Un astfel de mecanism este folosit în peste 40 de țări. România – una dintre codașele Europei în privința reciclării – încearcă astfel să se conformeze normelor UE.

viewscnt
Afla mai multe despre
ambalaje
colectare
garanție