Lanțurile de retail, care controlează 50-60% din piața produselor alimentare, distorsionează prețurile și împing în sus prețul alimentelor, a declarat președintele Comisiei pentru Protecția Consumatorilor (CCP) din Bulgaria, Stoil Alipiev.
Ce așteptări au de la magazinele online din România clienții de pe piețele regionale de interes (Bulgaria, Grecia, Polonia, Slovacia și Ungaria), perspectivele economice ale comerțului online în anul 2023, răspunsurile pieței de curierat la cerințele tot mai specifice ale clienților, în contextul provocărilor anului, vor fi prezentate la Conferințele „Barometrul e-Commerce”, organizate de Profit.ro în parteneriat cu DPD România și devenite deja o tradiție. În acest an, conferința va fi organizată pe 7 martie, la Marriott Grand Hotel Bucharest, urmând să fie transmisă în direct și de PROFIT NEWS TV
Potrivit acestuia, lanțurile de retail oferă informații înșelătoare sau neadevărate cu privire la prețul și cantitatea mărfii. De asemenea, produsele importate din Turcia, Grecia și alte țări sunt prezentate ca fiind din Bulgaria, a adăugat Alipiev.
Ministrul Economiei și Industriei, Nikola Stoyanov, a subliniat faptul că în ultima lună a avut mai multe întâlniri cu retailerii și producătorii pentru discuții cu privire la prețul alimentelor.
"În calitate de ministru, am declarat că voi apăra afacerile, dar afacerile trebuie să respecte o etică, de aceea nu voi face compromisuri când vine vorba de practici incorecte pentru oameni. Fiecare participant de pe lanțul de aprovizionare dă vina pe ceilalți, chiar dacă toată lumea recunoaște că este o problemă.
Vom căuta informații pe canalele oficiale pentru a vedea cine are dreptate", a spus Stoyanov. "Avem informații despre prețurile produselor în străinătate, și de aceea am cerut atașaților comerciali să strângă informații pentru că nu putem fi siguri cu privire la informațiile pe care le primim de la public", a adăugat ministrul, potrivit Agerpres.
"Vedem că laptele și untul se vând în străinătate la prețuri cu 20-30% mai mici decât în Bulgaria", a subliniat Stoyanov.
La rândul său, ministrul bulgar al Agriculturii, Yavor Gechev, a spus că piața produselor alimentare va fi monitorizată în mod constant. "Prețurile la alimente au crescut în ultimul an și asta a început în același timp cu războiul din Ucraina. În ultimele luni am văzut cum prețurile se plafonează. De exemplu, în luna ianuarie, inflația prețurilor la alimente a fost de 24,5%, mai puțin față de 26,1% în luna decembrie 2022", a spus Gechev.
CITEȘTE ȘI VIDEO Îmbrânceli și scandal în Parlamentul de la Chișinău. „Limba moldovenească” dispare din toate legile Republicii MoldovaMinisterul Agriculturii a descoperit diferențe mai între prețurile la producători și cele de la comercianți pentru ouă, unt, cașcaval și brânză. De exemplu, un litru de lapte costă în medie 1,03 leva la producători dar în unele magazine ajunge și la 4 leva, a spus Gechev.
Au crescut chiar și prețurile la castraveți, a precizat ministrul bulgar al Agriculturii. "Aceasta este o anomalie dar mă aștept ca prețurile să scadă în 10-15 zile. Am informații că o situație similară este în Anglia, unde nu sunt disponibile deloc legume", a spus Gechev.
Ministerul Agriculturii de la Sofia a analizat livrările de alimente ale lanțurilor de retail. Toate arată majorări semnificative, variind între 48,8% și pete 90%. Diferențele sunt cauzate, printre altele, de diferitele comisioane percepute de la producători: pentru promovarea unei anumite game de produse, pentru cifra de afaceri, discounturi etc. "Aceștia sunt bani luați de la clienți dar care nu ajung la producători", a subliniat ministrul.
"Producătorii sunt îngroziți atunci când li se cere să dezvăluie prețurile la livrare pentru că se tem că vor fi eliminați din lanțurile distribuitorului", a spus Gechev. Acesta este motivul pentru care un pachet de 400 de grame de cașcaval are un preț la producător de 8,04 leva dar în retail se vinde pentru 15,99 leva, a subliniat ministrul Agriculturii, care nu a dorit să dezvăluie numele producătorului și nici cel al lanțului de retail. Într-un alt caz, prețul la un pachet de 400 de grame de brânză albă de vacă este de 5,64 leva la producător dar pe raftul magazinului se vinde pentru 10,79 leva, ceea ce înseamnă o creștere de 91%.
"Toate astea sunt perfect legale. Legislația este deficitară și vom lua rapid două măsuri pentru a aduce sectorul la lumină: vor fi adoptate două ordonanțe, elaborate de Ministerele Agricultorii și cel al Economiei, pentru ca întregul lanț de aprovizionare să fie public. Vor fi registre cu toți comercianții și cu toate depozitele care vând alimente. Atunci când un produs este plasat pentru prima dată pe piață, comerciantul va intra în registru și fiecare comerciant ulterior va raporta destinația produsului și prețul său", a explicat Gechev.
Pe baza analizei taxelor plătite anticipat, profiturile lanțurilor de retail este de așteptat să se fi majorat cu 25%, a declarat un oficial de la Agenția națională a veniturilor.
El va trimite atașații comerciali ai țării din străinătate să colecteze date privind prețurile din alte țări.
Atașații comerciali bulgari trebuie să colecteze date privind prețurile a peste 20 de produse alimentare de bază – făină, ulei, orez, fasole, zahăr, lapte și iaurt, unt, brânză de vaci, cașcaval, ouă, carne etc., scrie Euractiv.
Informațiile despre prețuri vor fi actualizate săptămânal și că, potrivit guvernului interimar, această inițiativă ar sprijini procesul de analizare a formării prețului produsului de la producător la consumatorul final, notează Dnevnik.
Atașații comerciali vor monitoriza prețurile în lanțurile alimentare mari și mai mici în șapte țări ale UE – Germania, Austria, Franța, România, Grecia, Republica Cehă, Croația. Datele vor fi comparate cu prețurile de la punctele de vânzare din Bulgaria și toate informațiile vor fi publice.