Tekzen România reia extinderea și mizează exclusiv pe București

Tekzen România reia extinderea și mizează exclusiv pe București

Halil Atakul, country manager Tekzen România

Cristina Dobreanu
Cristina Dobreanu
scris 8 feb 2016

Retailerul de bricolaj Tekzen România, parte a grupului Tekfen din Turcia, reia expansiunea începând de la jumătatea acestui an, după o perioadă în care a căutat să își consolideze afacerile. Astfel, până la sfârșitul anului viitor, turcii vor să ajungă din nou la cinci magazine, de această dată situate doar în București.

Retailerul de bricolaj a intrat pe piața din România în 2007, cu un magazin în Brașov. Au urmat, în primii doi ani, alte patru deschideri în Suceava, Vaslui, Buzău și Piatra-Neamț, iar ținta turcilor era de a ajunge la 14 magazine până în 2010. Investițiile în cele cinci magazine s-au ridicat la circa 3,5 milioane de euro.

Urmărește-ne și pe Google News

Criza i-a făcut însă să își modifice planurile și au decis să închidă treptat magazinele, în perioada 2009-2013. În 2013 au rămas cu un singur magazin - sediul central din Brașov - și au hotărât să își reorganizeze din temelii businessul. Prin urmare, un an mai târziu, Tekzen România și-a mutat sediul de la Brașov la București, unde au fost inaugurate două magazine - în Plaza România și la Bucur Obor.

”La început a fost o mică problemă pentru că, în timpul celor două deschideri (din București – n.r.), am închis Brașovul. Sfârșitul lui 2014 a fost destul de greu pentru noi, dar l-am depășit cu bine”, spune Halil Atakul, country manager al Tekzen România.

Holcim România are un nou director general, de origine algeriană CITEȘTE ȘI Holcim România are un nou director general, de origine algeriană

De altfel, în 2014, Tekzen România a avut afaceri de 3,4 milioane de lei și pierderi de 8,4 milioane de lei. Șeful Tekzen România a explicat că, de anul trecut, lucrurile încep să se redreseze: afacerile au urcat ușor, până la 4,5 milioane de lei, iar pierderile s-au redus la 2,1 milioane de lei.

”De acum încolo vrem să ne extindem. A fost primul nostru an în București și am testat piața în 2015 (...) Nu avem un buget stabilit pentru investiții, vom aștepta până în iunie și apoi vom lua niște decizii, dar în principiu numai în București vrem să stăm și să deschidem același tip de magazine. Până la finalul anului următor vrem să ajungem la cinci magazine de acest fel”, a explicat Halil Atakul.

Cele două unități ale Tekzen România au fiecare o suprafață de circa 1.700 de metri pătrați, mai mici decât au alți competitori, precum Praktiker, unde media este de minim 6.000 de metri pătrați. Șeful Tekzen România argumentează că ideală este ca suprafața magazinului să fie între 1.500 și 3.000 de metri pătrați, retailerul poziționându-se mai degrabă ca un magazin de proximitate.

”Nu prea avem concurenți pentru că ceilalți (jucători din piața - n.r.) sunt foarte mari față de noi și ca cifră de afaceri și ca spațiu și volume comercializate. Noi suntem mai mult un magazin de bricolaj mai soft, pentru interior”, argumentează șeful retailerului de bricolaj.

Corporate Office Solutions vrea să crească până la 20 de milioane de euro în acest an CITEȘTE ȘI Corporate Office Solutions vrea să crească până la 20 de milioane de euro în acest an

Cele două unități din București au fiecare circa 8.500 de articole. Preluând modelul care funcționează deja în Turcia, Halil Atakul - care ocupă funcția de country manager pe România din 2013 - spune că vrea să dezvolte și pe plan local magazine Tekzen Express (unități de dimensiuni reduse, cu maximum 500 de articole), care, în primul rând, să crească vizibilitatea brandului. Primul loc vizat: tot Piața Obor, însă șeful retailerului de bricolaj nu avea o dată fixă pentru deschiderea acestui magazin Express.

Anul trecut, Tekzen România a lansat și vânzările online, prin intermediul eMag, iar anul acesta vrea să extindă rețeaua de siteuri partenere. Cu 240 de articole listate, Tekzen România a vândut de 5.000 de lei în prima lună de când s-a lansat pe online pentru ca șase luni mai târziu, în decembrie 2015, să ajungă la 60.000 de lei. În continuare planul este să ajungă, treptat, să aibă disponibile online toate articolele din magazin.

Rețeaua Tekzen are în Turcia 109 magazine (dintre care circa 10% sunt Tekzen Express) în 53 de provincii și estima, la finalul anului trecut, că va închide 2015 cu o cifră de afaceri de 650 de milioane de lire turcești (aproximativ 220 de milioane de dolari). România a fost prima țară în care s-a extins rețeaua de bricolaj turcească. Astăzi mai are magazine în partea de nord a Ciprului și în Irak și are în plan să se extindă și în Georgia. Tekzen face parte din Tekfen Holding este unul dintre cele mai mari din Turcia și are operațiuni în mai multe domenii printre care construcții, real estate, agricultură sau banking.

Piața de bricolaj din România este estimată la 2,2 miliarde de euro (fără să fie inclusă distribuția), iar cei mai mari jucători sunt Dedeman, Praktiker, Hornbach, Leroy Merlin, Brico Depot și Mr. Bricolage.

viewscnt
Afla mai multe despre
halil atakul
tekzen
bricolaj
magazine