Administratorul judiciar provizoriu al companiei Damen Shipyards Mangalia SA (DSMa), care operează șantierul naval omonim de la malul Mării Negre, intrată în insolvență în iunie, intenționează să scoată la vânzare mai multe active libere de sarcini ale societății, preponderent imobiliare, în scopul achitării datoriilor curente, inclusiv a salariilor, potrivit unui document oficial al companiei analizat de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Conform sursei citate, DSMa mai are 13,6 milioane lei în conturi și creanțe de încasat de 3,1 milioane lei, în timp ce datoriile curente se ridică la 17,2 milioane lei.
″În prezent, DSMa se confruntă cu nevoia stringentă de a obține fondurile necesare în vederea achitării creanțelor salariale, dar și a conservării patrimoniului pe parcursul perioadei de observație. (…) În ceea ce privește situația contractelor în derulare, veniturile generate din activități prestate de societatea debitoare sunt reduse în comparație cu costurile necesare derulării, în continuare, a activității curente. Pentru a asigura continuarea activității curente în condiții optime și restructurarea activității DSMa, administratorul judiciar efectuează demersuri active și susținute pentru negocierea unor contracte noi.
De asemenea, administratorul judiciar a implementat și măsuri de reducere a costurilor, însă, până la finalizarea negocierilor și implementarea contractelor, este necesară identificarea altor resurse care să asigure funcționarea companiei″, arată administratorul judiciar provizoriu Casa de Insolvență Transilvania (CITR).
Acționar majoritar al DSMa, cu 51% din capital, este societatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei. Grupul olandez Damen Holding BV deține restul de 49% din acțiuni, dar și controlul asupra managementului operațional al șantierului, în baza acordului de asociere încheiat în 2018, când coreenii de la Daewoo și-au cedat participația majoritară.
Administratorul judiciar spune că s-a adresat Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Constanța, pentru achitarea drepturilor salariale din Fondul de Garantare al statului, însă cererea i-a fost respinsă din cauza faptului că acționarul majoritar de stat al DSMa a făcut apel la decizia din iunie a instanței de judecată, de admitere a cererii de intrare în insolvență a companiei, cu termen abia luna viitoare.
″În consecință, considerăm că se impune demararea procedurii de valorificare a unor active mobile și imobile existente în patrimoniul societății, care nu au relevanță pentru reușita unui plan de reorganizare″, mai afirmă administratorul.
CITEȘTE ȘI Nou pas pentru un drum de mare viteză din sudul RomânieiCITR vrea să aplice prevederea din Legea insolvenței care permite ca, în situație de lipsă de lichidități, până la desemnarea unui comitet al creditorilor, administratorul judiciar să ia singur, fără acordul creditorilor, decizia de a vinde de urgență bunuri neesențiale pentru reorganizare, la minim valoarea de lichidare a acestora.
″Ceea ce se urmărește, prin efectuarea demersurilor de valorificare, de către administratorul judiciar este: - asigurarea resurselor financiare pentru achitarea datoriilor curente ale societății debitoare, inclusiv a celor de natură salarială; - reducerea cheltuielilor curente ale societății, eliminându-se, prin valorificarea activelor, costurile de conservare a acestor active, care în momentul de față nu produc niciun beneficiu economic societății″, explică practicianul în insolvență.
CITEȘTE ȘI ANCOM: Creștere cu 40% a numărului de incidente de securitate asupra rețelelor de telecomunicații, în 2023Astfel, au fost evaluate, în vederii scoaterii la licitație, 10 cămine de nefamiliști, 3 vile, o casă, mai multe terenuri și alte bunuri, valoarea totală de piață rezultată fiind de circa 18,1 milioane euro plus TVA, iar cea de lichidare – de aproximativ 13,6 milioane euro plus TVA. Un număr de 8 cămine au fost evaluate fiecare la peste 1 milion de euro, unul dintre ele chiar la peste 2 milioane de euro.
″Vânzarea individuală a bunurilor mobile și imobile se va efectua în două etape: Etapa I - prețul de vânzare nu va putea fi mai mic decât valorile de piață din raportul de evaluare; Etapa II - prețul de vânzare nu va putea fi mai mic decât valorile de lichidare din raportul de evaluare. Activele nu se vor câștiga sub prețul de pornire al licitațiilor, acestea putând fi câștigate doar la minimum prețul de pornire, chiar dacă la ședințe se va prezenta doar un singur ofertant. (…)
Vânzarea se va face prin platforma de vânzări https://azitis.com/, întrucât nu generează costuri pentru debitoare și asigură posibilitatea unei participări a potențialilor cumpărători indiferent de locația acestora, facilitându-le accesul. Datele exacte de organizare a ședințelor de licitație vor fi stabilite de către administratorul judiciar, în funcție de posibilitățile de expunere pe piață a bunurilor, astfel încât să se asigure o cât mai eficientă expunere a acestora″, mai spune administratorul judiciar.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Profitul restaurantelor din România e pe minus pentru prima oară de la pandemie. Numărul angajaților din localuri a atins însă un nivel recordPe platforma menționată au fost deja expuse în vederea vânzării mai multe cămine din listă, licitațiile urmând să demareze în curând.
Pe de altă parte, acționarul majoritar al Damen Shipyards Mangalia, care este și creditor, compania de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, a contestat recent în instanță propunerea de valorificare de active, procesul neavând încă un prim termen de judecată.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Azomureș, cel mai mare consumator de gaze, a fost din nou închis. Exporturi ridicate de gaze, în urma atingerii unui grad de 90% de umplere a depozitelor și a prăbușirii consumului internDamen Shipyards Mangalia a intrat în insolvență pe 19 iunie 2024, cu datorii de peste 800 milioane lei.
Olandezii de la Damen au dat România în judecată în februarie anul acesta la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018 și despăgubiri de jumătate de miliard de euro, din cauza faptului că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie 2023, pentru îndeplinirea unui jalon PNRR, companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.