Investitorii din real-estate și-au menținut planurile de dezvoltare, în ciuda contextului generat de pandemia de Covid-19. Deși Bucureștiul conduce din punct de vedere al bugetelor alocate, efervescența se simte și în marile orașe. Iașul este unul dintre ele și se află într-un proces intens de regenerare urbană, pentru că cererea de birouri se menține. Cel mai mare proiect office în construcție este la Iași, acolo unde grupul IULIUS, singurul dezvoltator român de proiecte de regenerare urbană, ridică într-un ritm accelerat Palas Campus. Interesat recent și de piața din București, dezvoltatorul ieșean și-a redirecționat atenția spre proiectele din orașele în care operează și spune că propunerea Romexpo nu este de actualitate, neavând un parteneriat activ cu CCIR în acest sens.
În ultimii ani, „Capitala” Moldovei și-a păstrat un loc fruntaș pe radarul marilor companii care își fac simțită prezența locală, atrase de forța de muncă tânără și talentată. Este și motivul noii investiții a grupului IULIUS, Palas Campus, care va fi cea mai mare clădire de birouri (54.000 mp office și 6.000 mp retail). O investiție de 120 de milioane de euro, gândită ca o prelungire a districtului de business format în Palas Iași, primul proiect mixed-use pe care l-a cunoscut România, cu 7 clădiri, 50 de companii și 8.000 de angajați. Gigantul tech Amazon și-a anunțat în primăvară planul de a-și extinde prezența în România în acest proiect.
„Avem parteneri fideli, care vin după noi în proiectele noastre din țară pentru conceptul mixed-use, calitatea spațiilor și modelul de operare. Doar în Iași, în jur de 50 de companii internaționale continuă să crescă în birourile dezvoltate de noi în ultimii 10 ani, ceea ce are un impact semnificativ asupra orașului din mai multe puncte de vedere. Sunt taxe plătite la buget și tineri absolvenți care aproape că au un loc de muncă garantat, competitiv. Azi, tinerii rămân în Iași, nu mai pleacă să muncească în București, Cluj și asta se vede în calitatea vieții, care a crescut. Sunt investiții care se atrag în cascadă. Iulius dezvoltă proiecte mixte, marile companii își extind prezența locală, creează locuri de muncă și generează progres pentru oraș și regiune”, a spus Raluca Munteanu, director de dezvoltare IULIUS.
Proiecte ancorate în urban
Palas Campus este în plină derulare și pune în lumină o zonă mai puțin dezvoltată a orașului, deși centrală, din proximitatea Palas. Este un proiect mixt, care pe lângă birourile premium propune zone de retail, cu o direcție spre antreprenoriat local, dar și zone de relaxare și îmbunătățirea infrastructurii și conectivității, până într-acolo încât va fi creată o nouă stradă de legătură, piste de biciclete, locuri de parcare subterane, stații de încărcare pentru mașini și biciclete electrice, facilități pentru bicicliști. Marcă emblematică pentru proiectele IULIUS, și acest proiect include spații verzi, care aduc natura până în pragul birourilor. În total, grădinile amenajate de IULIUS în Iași, Timișoara și Cluj-Napoca depășesc 13 hectare și o investiție de peste 17 milioane de euro, fiind locuri ancorate social și urban. Demarat în urmă cu un an, Palas Campus a crescut într-un ritm rapid, fiind deja la stadiul de montat fațade. Este proiectul care a adus și primul credit verde acordat unei companii românești de către International Finance Corporation, membră a Grupului Băncii Mondiale, de aproximativ 72 milioane de euro. Termenul de finalizare este anul viitor.
„IULIUS deschide proiectele sale către oraș, le integrează în textura lui și le face accesibile și prietenoase cu publicul. În același timp, aduce viață în zone urbane cu potențial, de care oamenii au nevoie și care pot juca un rol cu adevărat important în dezvoltarea orașului, dacă le facem să funcționeze coerent și cu viziunea de viitor orientată spre sustenabilitate și reziliență. Nu este ușor, dar este conceptul în care noi credem și în care cred și comunitățile”, a mai spus Raluca Munteanu.
Focus pe oameni
Tot la capitolul investiții, IULIUS a lansat anul acesta un format special dedicat comunităților care se dezvoltă la limita orașelor. Două proiecte Family Market au început să se ridice în județul Iași, cu o investiție totală de 17 milioane de euro. Este un concept de retail la scară redusă, ce include numeroase funcțiuni – supermarket, servicii diverse și zone verzi. Cam tot ceea ce este necesar pentru a scuti drumuri inutile în oraș și pentru a câștiga timp de calitate acasă, cu familia.
Despre proiectul de la Romexpo inițiat de Camera de Comerț a României, directorul de dezvoltare IULIUS spune că „nu este un subiect de actualitate, prioritatea noastră fiind proiectele concrete pe care le avem în dezvoltare. Acum nu putem vorbi despre un plan investițional în Capitală și nici nu avem un contract de parteneriat în vigoare cu CCIR”.