Familia omului de afaceri Florin Pogonaru a extins cu aproape o treime (4.000 metri pătrați) suprafața centrului comercial Veranda, pe care îl dezvoltă pe un teren de 4,5 hectare din apropierea pieței Obor. Inițial, mall-ul avea 24.500 de metri pătrați, dar datorită cererilor numeroase din partea retailerilor, dezvoltatorii au extins proiectul la 28.500 de metri pătrați.
“Suntem în plină construcție a centrului comercial, circa 30-40% este deja gata și vom livra în toamna anului viitor proiectul, așa cum am anunțat. Avem o serie de modificări pe care le-am făcut față de proiectul inițial. Cel mai important este faptul că vom avea legat de centrul comercial un pavilion expozițional. De asemenea, datorită cererii, am mărit ușor suprafața, la 28.500 de metri pătrați. Astfel, ne apropiem de 30.000 de metri pătrați închiriabili, față de 24.500 metri pătrați inițial”, a declarat, pentru Profit.ro, Andrei Pogonaru, fiul lui Florin Pogonaru și responsabil de dezvoltarea proiectului. Pavilion expozițional va avea 1.500 de metri pătrați.
Mallul este închiriat în proporție de 70%, iar în afară de Carrefour, anunțat la lansarea proiectului, printre retailerii care au închiriat spații se numără H&M, CCC și Deichman.
”Vrem să facem din Veranda un mall de proximitate. Spațiul alocat restaurantelor și cafenelelor este plin. Avem o ofertă diversificată, vom avea restaurante, cafenele cu spații și în interior și în exterior, lucruri care nu se găsesc în zona Oborului. Aducem ceva nou în zonă și acest lucru se vede și din reacția chiriașilor. Dacă aș mai face un food court, sigur l-aș închiria, dacă aș dubla suprafața, aș umple-o imediat”, a explicat Pogonaru.
Zona de restaurante și cafenele reprezintă 15% din suprafața totală a centrului comercial.
O altă noutate este prezența unui spațiu pentru copii, care va avea inclusiv un magazin de jucării și un parc, concept în premieră pe piața românească, potrivit lui Pogonaru. Acestea vor fi operate de o companie specializată
Investiția totală în Veranda se ridică la peste 60 milioane de euro, iar mall-ul are ca acționari fondul de investiții Romanian Equity Partners (controlat de Florin Pogonaru în parteneriat cu grupul austriac Erste, 20%), un fond al SIF Muntenia (31,4%), compania Nord (deținută tot de Florin Pogonaru, cu 30%) și Prodplast București, producător de mase plastice, pe al cărui teren este dezvoltat mall-ul (10,46%). Prodplast și-a mutat fabrica de lângă Obor pe platforma Faur de la marginea orașului.
Mall-ul este finanțat printr-un credit bancar, care acoperă 40% din suma necesară dezvoltării proiectului și din valoarea terenului. Pogonaru nu a menționat numele băncii finanțatoare.
Veranda se află la aproximativ 10 minute de mers cu mașina de Mega Mall, deschis în acest an de NEPI în apropiere de Arena Națională.
”Suntem pe alte segmente de piață (față de Mega Mall, n.r.). Veranda este un mall de proximitate, pentru orice spațiu. Avem competiție între retaileri. Nu este atâta loc pentru a-i avea pe toți. Se poate crea o competiție între retaileri, spre deosebire de mall-urile destinație, gen Mega Mall. Este ușor alt segment. Ne bazăm foarte tare pe cei 430.000 de oameni care locuiesc la 10 minute de mall-ul nostru. Nu ne așteptăm să avem vizitatori și din alte cartiere”, a mai precizat Pogonaru.
În ceea ce privește piața de retail, el consideră că, deși sunt multe proiecte în construcție care vor fi livrate în următoarele luni, România se află mult sub nivelul altor țări din regiune după stocul de spații raportate la mia de locuitori.
”Este loc pentru proiecte inteligente. Nici măcar nu s-a ajuns la faza a doua de dezoltare a pieței, în care centrele noi să înlocuiască și să dizloce centrele vechi. Este loc de retail în București. Avem chiriași care se deschid, au valuri de deschideri, iar toate scenariile lor și cele mai pesimiste arată foarte bine. Nu văd nicio limitare în România”, a apreciat Pogonaru.
Pogonaru estimează că centrul commercial va genera venituri anuale din chirii de 7,5 milioane de euro.
Proiectele de logistică și de locuințe, următoarea țintă
Pe lângă mall-ul Veranda, Pogonaru spune că este interesat și de construcția de locuințe, dar și de proiecte de logistică.
”Pe segmentul rezidențial, stocul nou de apartamente pe anumite segmente ajunge la un nivel care acoperă piața, la altele este mult mai mic. Ne uităm la locuințe pentru segmentul mediu-înalt. Avem terenuri în București unde am putea construi. Pe partea de logistică, un segment în creștere, vrem să construim aproape de centură, spre Vest. Din punct de vedere investițional, nu va fi neapărat apropiat de nivelul de la Veranda, dar va fi același ordin de mărime”, a subliniat Pogonaru.
El a precizat că, în prezent, resursele sunt focalizate spre Veranda, dar în paralel există și discuții pentru dezvoltarea de proiecte logistice, la cererea chirișilor.
Legea ”bulinei roșii” reduce valoarea proprietăților aflate în zonele vizate
"Legea în sine are sens, va forța niste investiții pe partea de consolidare a clădirilor. Dar mi-ar plăcea să fie și un sprijin din partea statului. Legea trebuie aplicată, pentru că este nevoie să fie protejate clădirile, dar aș vrea din partea statului o schemă de garantare a creditelor pentru investiții în consolidare", este de părere Pogonaru.
În opinia sa, un singur bar dintr-un bloc de locuințe nu va avea niciodată capitalul necesar pentru a consolida clădirea. În schimb, dacă ar exista credite, care pot fi accesate prin tot felul de linii care pot fi gândite cu Ministerul Finanțelor, aceste investiții ar fi posibile.
"Avem spații în Centrul Vechi, dar nu sunt închise pentru că nu sunt în clădiri cu bulină. Scade foarte mult valoarea proprietăților pentru că sunt amplasate lângă alte spații care au probleme. Am vorbit cu proprietarii acestor spații și e clar că nu există fonduri pentru consolidări', a mai explicat Pogonaru.