Omul de afaceri băcăuan Ovidiu Budeanu (57 de ani) va dubla suprafața Arena Mall, deși anul trecut plănuia extinderea cu 60% a centrului comercial din Bacău, motiv pentru care a mai cumpărat de la Fadesa încă 4,7 hectare de teren învecinat proprietății sale. Costul previzionat al dezvoltării a sărit la 30 milioane de euro, comparativ cu planul inițial de 20 milioane de euro.
Arena Mall este construit pe o parte din terenul ocupat de fabrica de încălțăminte Cotidian Bacău (fosta Partizanul), vândută în 2006 de familia Budeanu italienilor de la Kolan. Complexul a fost inaugurat în 2007 cu o suprafață de 19.000 de metri pătrați, după care a trecut printr-o primă extindere și a ajuns la 24.600 de metri pătrați, cât are acum.
Ideea unei a treia etape de mărire a suprafeței a prins contur în 2017, când Budeanu a plătit circa 1,4 milioane de euro spaniolilor de la Fadesa pentru un teren de 14.000 metri pătrați învecinat cu Arena Mall, care îi permiteau o extindere cu 60% a suprafeței actuale.
Anul acesta, însă, omul de afaceri a mai achiziționat o suprafață suplimentară de 47.000 de metri pătrați tot de la Fadesa, un teren pe care a funcționat în trecut Diana Forest, pentru care a plătit aproximativ 7 milioane de euro.
Din lotul achiziționat ultima dată de la Fadesa, Budeanu va mai vinde circa 8.800 de metri pătrați către Dan Ostahie, care va construi un Media Galaxy de 4.000 de metri pătrați în completarea centrului comercial.
„În noua variantă, suprafața închiriabilă a mallului va fi de 50.000 de metri pătrați, iar costul dezvoltării crește la circa 30 milioane de euro. Odată ce depunem documentele pentru obținerea Planului Urbanistic Zonal vom demara și procedurile pentru listarea la Bursa de Valori București. Finanțarea dezvoltării poate fi un hibrid între banii atrași pe bursă și credit bancar“, a declarat Ovidiu Budeanu pentru Profit.ro.
Până de curând, firma prin care funcționează Arena Mall era deținută, în părți egale, de Bogdan și Iana Budeanu, copiii antreprenorului, însă Ovidiu Budeanu a intra în firmă cu un procent de circa 2% pentru a putea conduce consiliul de administrație. În urma listării, el vrea să păstreze controlul asupra afacerii, motiv pentru care nu va scoate pe bursă decât maxim 49% din acțiuni.
Branduri noi
Dezvoltatorul preconizează că în martie 2020 va începe lucrările de extindere, pentru ca în martie 2021 să inaugureze proiectul. Până la începerea lucrărilor, Budeanu se așteaptă ca 80% din noul spațiu creat să fie pre-închiriat, de altfel, o condiție obligatorie pentru obținerea finanțării bancare.
Budeanu spune că a agreat niște condiții preliminare cu retailerul polonez de îmbrăcăminte LPP, care vrea să intre în mall cu toate cele cinci brandurile ale sale: Reserved, Cropp, House, Sinsay și Mohito. De asemenea, a mai discutat cu retaileri precum Mango, Starbacks, Hervis, CCC și Musette.
„Mă interesează să nu canibalizez partea existentă a mallului, ci să fie branduri complementare. Partea de entertainment vreau să fie de 25% din suprafața mallului, pentru că observăm o schimbare în comportamentul clienților. La suprafața pe care o vom avea, Arena Mall va fi un proiect dominant“, a mai menționat omul de afaceri.
Calculele de expansiune sunt realizate pe o chirie medie de bază de 12,5 euro/metru pătrat/lună. În urma extinderii, parcarea mallului va ajunge la 1.800 de locuri pentru vizitatori și 200 pentru angajați.
Centrul comercial a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 6,2 milioane de euro, o creștere de peste 8,7% față de rulajul din chirii din 2017, și un profit net de 1,7 milioane de euro, dublu față de rezultatul anului anterior, potrivit informațiilor transmise Profit.ro.
„Vânzările retailerilor au mers bine, iar chiria procentuală a condus la majorarea încasărilor Arena Mall. În plus, au expirat contracte de închiriere vechi de 10-11 ani și chiriile au fost majorate. Mi-am propus o creștere de 4% a încasărilor din 2019, evoluție care sper să se mențină în următorii cinci ani“, a concluzionat antreprenorul.
Arena Mall are chiriași precum Zara, Adidas, Deichmann, DM, H&M, Intersport, LC Waikiki, New Yorker, operatori de restaurante precum KFC, McDondald’s, Pizza Hut, Mesopotomia, Casa Românească sau Burger Planet, precum și un cinematograf Cinema City cu opt săli, numărul de vizitatori fiind de peste 3 milioane/an.
Suprafața de spații comerciale moderne din zona Moldovei a ajuns la 595.000 de metri pătrați la finalul anului trecut, iar dezvoltatorii au în lucru pentru următorii doi ani proiecte de retail care vor mai adăuga 79.000 de metri pătrați, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
În Bacău, stocul de spații moderne de retail este calculat la 83.550 de metri pătrați, echivalentul unei densități de 579 de metri pătrați la mia de locuitori.