Spațiul de lucru pe care companiile îl oferă angajaților a devenit un element esențial în atragerea și retenția talentelor, ceea ce se reflectă și în costurile alocate pentru amenajarea birourilor. Acestea variază între 300 și 800 euro/metru pătrat, în funcție de proiect și de domeniul de activitate al beneficiarului, relevă datele unui studiu al companiei de consultanță imobiliară JLL România.
Studii recente au demonstrat că mediul de lucru a devenit mai important în alegerea unui loc de muncă decât pachetul salarial, motiv pentru care companiile sunt dispuse să investească sume apreciabile în amenajarea spațiilor de muncă.
”Dezvoltatorii, investitorii și chiriașii acordă o atenție din ce în ce mai mare amenajării spațiilor de birouri, în contextul modificărilor obiceiurilor și așteptărilor angajaților la și de la locul de muncă. Astfel, vedem o intensificare a cererii pentru astfel de proiecte, în încercarea companiilor de a oferi cele mai bune condiții de lucru pentru angajați. În funcție de facilitățile și serviciile incluse, companiile sunt dispuse să cheltuiască până la 800 euro/metru pătrat doar pentru amenajarea spațiilor de birouri”, a declarat Cezar Florea, Associate Director, Head of Project and Development Services JLL Romania.
CITEȘTE ȘI Balonul imobiliar din Manhattan se sparge. Proprietarii mută locuințele nevândute spre închiriere, dar rata de neocupare tot crește Bugetul pentru amenajarea spațiilor de birouri diferă în funcție de domeniul de activitate al chiriașilor. Cele mai mari bugete sunt alocate de companiile din domeniul IT&C, unde lupta pentru atragerea talentelor este acerbă.
Potrivit unui studiu JLL realizat la nivelul EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), costul mediu de amenajare a spațiilor de birouri din București este comparabil cu cel din alte orașe din Europa Centrală și de Sud-Est, în condițiile în care o companie plătește în Praga 530 de euro/mp, iar în Varșovia și Budapesta, costul ajunge la 500 euro/mp. Costurile cresc însă în Europa de Vest, până la 880 de euro/mp în Londra, la 835 euro/mp în Frankfurt sau la 805 euro/mp în Amsterdam.
Designul și configurarea locurilor de muncă, precum și strategia legată de real estate vor evolua astfel încât experiența umană să fie în centrul spațiilor moderne de lucru, arată studiul Future of the Work realizat de JLL.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Telekom nu mai vinde Palatul Telefoanelor, ofertat și pe OLX, dar se gândește să îl lanseze pe piața imobiliară spre închiriere, după consolidare”Înțelegerea ecosistemului în care operează și lucrează angajații a devenit critic pentru succesul și performanța afacerii, având în vedere că implementarea doar a unor soluții estetice în spațiile de birouri nu mai este suficientă pentru a atrage și reține talente. Angajații vor un spațiu care să-i inspire, să le permită munca în echipă, iar cerințele merg până la asigurarea unor zone dedicate pentru servicii medicale sau pentru relaxare, precum săli de siestă sau de meditație, săli de consultații medicale – nutriționist, estetician etc”, reiese din studiul Future of the Work.
În acest context, la nivelul companiilor a apărut preocuparea înființării unui nou post de lucru, respectiv acela de director însărcinat cu fericirea angajaților.
”Crearea unei poziții dedicate exclusiv stării de bine a angajaților devine o provocare primordinală pentru companiile din întrega lume. Înființarea postului de manager însărcinat cu fericirea angajaților (Chief Happiness Officer) este dorită pentru 33% dintre angajații intervievați în studiu. Acest manager ar trebui să se ocupe exclusiv de starea de bine a angajaților și de asigurarea unei experiențe plăcute la locul de muncă. Ideea a stârnit reacții pozitive în țări precum India, SUA, Africa de Sud și China. Cel mai puțin convinși de importanța unui astfel de manager sunt angajații din Olanda, Japonia, Franța și Germania”, mai reiese din raport.