Rețeaua de spații comerciale Romarta, controlată de fondul de investiții Broadhurst, condus de la București de omul de afaceri Andrei Siminel, va acorda acționarilor dividende de 5,4 milioane de lei (aproximativ 1,2 milioane de euro). Fondul de investiții vinde din spațiile comerciale cu vad pentru prețuri de 2-3 ori peste piață, dar continuă să investească în alte proiecte. Anul trecut investițiile au totalizat 15 milioane de euro.
”Se aprobă distribuirea sumei de 5.424.344 lei sub formă de dividende care se vor plăti în lei sau USD, la cursul oficial de schimb RON/USD comunicat de Banca Națională a României la data plății. Dividendele suplimentare sunt constituite din rezultatul reportat provenit din surplusul din reevaluare imobile, impozitat”, se arată în decizia acționarilor.
Romarta are în proprietate circa 300 de magazine cu o suprafață totală desfășurată de 120.000 de metri pătrați.
După anii de criză, în care spațiile comerciale deținute în portofoliul Romarta și a companiilor care au rezultat din divizarea Romarta ( RMRT Mag și RMRT Magazine Universale) au stat la închiriere, Broadhurst a decis să valorifice acele unități cu vad, unde poate obține un preț superior prețului mediu din piață.
"România vine dupa ani de criză și de aceea privește temător veștile bune. În fapt, economia funcționează din plin, băncile au exces de cash, statul este mai eficent, rata coruptiei scade dramatic și străinii investesc. În aceste condiții, este normal să apară prețuri cu care eram obisnuiți înainte de criză, în primă fază doar pentru prime locations. Marile corporații văd România prosperă în profitabilitate și preferă să cumpere acum, când prețurile sunt doar aparent mari", a declarat, pentru Profit.ro, Tiberiu Tomița, director de investiții NCH Romania, care administrează fondul Broadhurst.
Dar tranzacțiile realizate în ultima perioadă sunt cu adevărat niște performanțe, în condițiile în care prețurile depășeșsc și de patru ori ofertele similare pe zonele în care se află spațiile comerciale.
Spre exemplu, Broahurst a scos aproape 1,5 milioane de euro pentru trei spații comerciale în suprafață totală de 200 metri pătrați, amplasate în zona Rahova și Ghencea. RMRT Mag a vândut un pațiu comercial de 33 de metri pătrați în Rahova pentru 264.000 de euro și un alt spațiu comercial în apropiere cu 769.064 euro pentru 111 metri pătrați. La aceste sume rezultă un preț pe metru pătrat de circa 7.500 de euro, cu mult peste ceea ce pretind chiar vânzătorii din zonă.
Similar, Romarta a vîndut recent un spațiu de 56,4 metri pe Bulevardul Ghencea, pentru care a obținut 410.000 de euro, ceea ce echivalează cu aproape 7.300 de euro pe metru pătrat.
Romarta a mai vândut pentru 2,2 milioane de euro un spațiu comercial de 269 de metri pătrați în zona Piața Domenii, unde prețurile sunt, într-advăr, mai mari. Dar și în acest caz, potrivit consultanților imobiliari, prețul de 8.300 de euro pe metru pătrat depșește bine sumele cerute în zonă, care se situează în intervalul 2.500-3.000 de euro.
"Broadhurst investește în România de peste 20 de ani și multe active sunt deținute de peste 10 ani. Ca orice fond de investiții, lichidează anumite poziții și deschide altele. De exemplu, în 2015 s-au facut investiții de peste 15 milioane de euro", a explicat directorul de investiții NCH România.
Broadhurst Investments a cumpărat Romarta în anul 2003, delistând-o de pe platforma Rasdaq a Bursei de Valori București. Principalul activ al companiei este portofoliul de spații comerciale închiriate în întreaga țară, multe fiind fostele magazine universale din perioada comunistă.
Romarta SA este controlată de Broadhurst Investments Limited , înregistrat în Cipru, cu 98,43% din acțiuni. O altă firmă din grupul NCH, Metex Big SA, deține 0,89% din capitalul Romarta, restul de 0,68% fiind în posesia lui Siminel Andrei. Omul de afaceri Andrei Siminel este șeful operațiunilor din România ale companiei americane New Century Holdings (NCH) care administrează, printre altele, și fondul de investiții Broadhurst.
Romarta a avut, în 2014, afaceri de 36,6 milioane de lei (8,2 milioane de euro) în ușoară creștere față de cele 35 de milioane (7,9 milioane de euro) înregistrate cu un an înainte. Compania a raportat un profit de 17,7 milioane de lei (aproape 4 milioane de euro), în 2014, cu 40% mai mare decât cel înregistrat în 2013.