Noul regulament privind recepția construcțiilor, intrat în vigoare în toamna anului trecut, aduce modificări radicale în special în privința specialiștilor care trebuie să facă parte din comisia de recepție. Marii dezvoltatori de clădiri de birouri constată o întârziere a livrărilor din cauza procesului birocratic, dar speră că vor fi eliminate de pe piață construcțiile care pun în pericol viața ocupanților.
Reprezentanții Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, autorii regulamentului, au constatat că membrii comisiei de recepție a construcțiilor, care nu erau specialiști în domeniul respectiv, își exprimau opiniile față de lucrările executate fără a avea competențe referitor la specificul lucrărilor executate. Pentru a evita ca un membru al comisiei să se pronunțe pe un domeniu pe care nu are competențe s-a modificat regulamentul în sensul în care fiecare membru trebuie să se exprime în limita competențelor sale. Chiar dacă este o modificare necesară, aceasta îngreunează și mai mult recepția construcțiilor, în special în orașele mici.
Problema este că în România există doar 81 de responsabili tehnici cu execuția instalațiilor electrice autorizați. Mai clar, în 20 județe nu există niciun astfel de specialist, în alte nouă există câte unu, în timp ce în București sunt grupați o treime dintre ei.
Numărul responsabililor cu instalațiile termice, sanitare și de ventilație/climatizare este și mai mic, respectiv 68 de persoane, dintre care un sfert în București. Și în cazul acestei specialități, jumătate din județele țării sunt neacoperite, iar în opt dintre ele este câte o singură persoană autorizată. Acești specialiști ar trebui să verifice anual zeci de mii de șantiere la nivel național.
Lucrurile nu stau mai bine nici în cazul disciplinelor care, în aparență, au suficienți oameni pregătiți. În evidențele Inspectoratului de Stat în Construcții (ISC) figurează 14.788 de diriginți de șantier autorizați, însă șeful reprezentanței lor profesionale spune că doar aproximativ 1.700 practică efectiv această meserie.
Fără liste suplimentare
Portland Trust, unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari specializați pe clădiri de birouri din România, trece acum, pentru prima dată, prin recepția unei clădiri după noul regulament în cadrul complexului Expo Business Park din zona Expoziției, București. Florin Furdui, country manager Portland Trust, constată că restricțiile sunt semnificative în privința formatului în care se livrează clădirea și a modului în care este acceptată de autorități.
„Componența echipei de recepție este schimbată. Până la modificare, reprezentantul ISC era doar consultant, acum este parte integrantă a comisiei de receție. Nu se mai admit acele liste suplimentare de rectificări, cu care se venea după o lună sau două să se verifice dacă au fost executate lucrările. La ora actuală clădirea trebuie să fie finalizată în proporție de 98-99% pe ce înseamnă sisteme de funcționare vitale. Nu se mai admite nici partea de compartimentări pentru chiriași și aici este diferența comercială cea mai importantă, pentru că implică o întârziere de circa trei luni între chiriașii care au fost preluați în autorizația de bază a clădirii și cei care vin post această procedură de recepție. Cred că este un lucru bun. E o cerință normală. Erau, poate, cazuri de dezvoltatori care abuzau de acele liste suplimentare și veneau cu clădiri semifinalizate doar pentru a primi un termen de recepție mai avansat, punând siguranța chiriașului în pericol. Mi-aș dori ca această rigurozitate și diligență să fie aplicată în mod unitar la tot ce înseamnă clădiri, pentru că va aduce un beneficiu real de siguranță pentru toți chiriașii“, a declarat Furdui în cadrul unui forum de specialitate organizat de Business Mark.
Pregătire temeinică
Globalworth, cel mai mare proprietar de clădiri de birouri din țară, a trecut deja prin două astfel de proceduri cu clădirea B din Globalworth Campus și cu noul sediu central al Renault. Dimitris Pergamalis, head of construction and development în cadrul Globalworth, spune că procedura este mai clară și mai curată. Clădirea trebuie să fie finalizată, cu toate sistemele operaționale și funcționale testate, ceea ce este un lucru bun, spune reprezentantul Globalworth.
„Totuși, procedura este destul de complexă și trebuie o planificare separată foarte bună, cu acte și partea de inginerie, din partea constructorului și a beneficiarului. Avantajul este că noul regulament accelerează procesul de autorizare al clădiri la foc. Procedura trebuie începută cu 4-5 luni înainte de ținta de livrare, lucru dificil, pentru că nu sunt acte încă“, subliniază Dimitris Pergamalis.
La rândul său, Alexandru Theodor Miculaș, head of facility management services în cadrul FMS România, companie care asigură transferul informațiilor dintre constructor și proprietar, spune că a întâmpinat dificultăți, pentru că nu întotdeauna documentația este completă.
„În faza de construcție, există un project management, dar sunt implicați mai mulți constructori sau mai multe firme. Nu toți livrează documentele complete sau în timp util pentru a le avea în faza de recepție. Din acest motiv apar niște întârzieri. Cel mai bine funcționează dacă faci un «checklist» la început pe fiecare etapă, pe care să îl discuți cu toate persoanele implicate. Astfel te poți asigura că în momentul recepției toată documentația este completă și toate avizele sunt în regulă. În faza de preluare mai pot apărea tot felul de neconcordanțe“, constată Miculaș.
Restricții
Noul regulament stabilește că investitorul poate desemna numărul de specialiști pe care îl consideră necesar pentru efectuarea recepției. Adică nu mai este limitat doar la trei specialiști, cum era anterior modificării.
Acum există un reprezentant desemnat de investitor (care este și președintele comisiei), un reprezentant al primăriei, cel puțin câte un specialist din domeniile aferente lucrărilor de construcții supuse recepției (alții decât cei implicați în proiectarea/execuția lucrării) – aceștia sunt angajați de investitor cu contract de muncă sau pe baza unui contract de prestări servicii. Pe lângă aceștia, comisia se completează obligatoriu cu un reprezentant ISC (pentru lucrările publice sau pentru cele private care depășesc 1 milion de lei), un reprezentant ISU și un reprezentant al direcțiilor pentru cultură (în cazul construcțiilor monument istoric).
O altă modificare importantă adusă de regulament este eliminarea obligației investitorului de a transmite în termen de cinci zile către ISC referatele proiectantului și dirigintelui de șantier. Asta după ce s-a constatat că această regulă nu era respectată.