Firmele de apartament încep să se mute în birourile lăsate goale de marile corporații, care își restrâng activitatea în spații mai mici, pe măsură ce munca de acasă devine o normă. Proprietarii clădirilor de birouri ofertează pe piață spații reduse cu circa 60% față de cât se cereau în urmă cu 3 ani, potrivit surselor Profit.ro din piața imobiliară.
Profit.ro a prezentat cazul gigantului american Oracle, care renunță la cel puțin jumătate din suprafața de birouri ocupată de cei peste 4.300 de angajați ai săi din România, și decizia BCR de a renunța la peste un sfert din birourile sale centrale din București.
Tendința generală este de restrângere a activității corporațiilor în spații mai mici, pe măsură ce munca de acasă devine o normă, în special în rândul companiilor din domeniul IT.
Cererea medie în piața de închirieri birouri a scăzut, de la 2.000 metri pătrați în anii 2015-2020, la 700-800 metri pătrați, potrivit calculelor, transmise în exclusivitate Profit.ro, de către compania de consultanță imobiliară Griffes.
Asta înseamnă că lucrul din afara biroului, restrângerea multor companii cu spații redundante, dar și alți factori au condus la reducerea dimensiunii tranzacției medii. Fragmentarea spațiilor ocupate de marile corporații în sedii mici are loc în circa un sfert din spațiile mordene din piață, potrivit estimărilor Griffes.
Spre exemplu, Oracle a decis să renunțe la toate spațiile închiriate în Sky Tower și analizează varianta restrângerii sau renunțării la sediul din Floreasca Park și își va consolida birourile locale în clădirea A din cadrul Oregon Park, unde se va restrânge pe 20.000 de metri pătrați.
„Strategia Oregon Park se axează în mod deosebit pe flexibilitate și acomodarea mai multor tipuri de chiriași, chiar dacă discutăm despre companii deja cu renume sau cele la început de drum. În acest moment, din punct de vedere tehnic etajele din Oregon Park pot acomoda minim un chiriaș și maxim 8.
Deși avem chiriași ancoră, care ocupă suprafețe considerabile în clădirile noastre, avem și spații care sunt folosite de companii ce au avut nevoie de maxim 500 metri pătrați. Închirierea unor spații atipice față de cele cu care piața spațiilor de birouri a fost obișnuită nu este privită ca o strategie de reducere a minimului închiriat, ci mai degrabă ca o șansă egală oferită micilor companii“, a declarat, pentru Profit.ro, Alina Necula, country manager Lion`s Head, proprietarul Oregon Park, în care se pot închiria sedii de minimum 350 de metri pătrați.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV DOCUMENT Planul Guvernului în construcții - transferă ajutoare de 150 milioane euro producătorilor de materiale. Un singur beneficiar poate obține o treime din sumă. Schema, notificată CE Sursele Profit.ro spun că și conglomeratul chinez Fosun, care deține Floreasca Park, a început să fărâmițeze spațiile rămase goale în sedii de minimum 400 de metri pătrați.
Contactați de Profit.ro pentru un punct de vedere pe acest subiect, Resolution Property, administratorul Floreasca Park, nu a răspuns până la publicarea acestui articol.
În zona clădirilor de birouri din Pipera-Voluntari, unde sunt cele mai multe clădiri de birouri goale, suprafețele minime coboară până la 200 de metri pătrați, spre exemplu în Cubic Center – clădire aflată în proprietatea Alpha Bank. Recent, eMag a renunțat la sediul de circa 20.000 de metri pătrați ocupat în Swan Office din Voluntari și a închiriat doar 10.000 de metri pătrați în Globalworth Square din zona Pasajului Pipera.
Brokerii observă însă o dinamică accelerată a cererii venite dinspre companiile care au nevoie de sedii de 700 – 1.000 de metri pătrați, provenite din domenii precum cercetare, FMCG, farmaceutice, construcții și auxiliare sau case de avocatură.
„Regruparea pe care o vedem la chiriașii mari eliberează spații de calitate care devin accesibile. Nu prin preț, ci prin dimensiune. Vedem astfel unități de 400-1.000 metri pătrați disponibile, în clădiri cu prestanță, cu vizibilitate, cu servicii, parcare și recepție primitoare, iar aceste oportunități sunt rare.
Mai ales că orice companie serioasă transferă aceste pachete și beneficii mai departe angajaților și clienților: acces la săli de întâlnire private, cu servicii incluse, arhivare și depozitare în condiții moderne, nu într-o cameră întunecoasă a vilei, sau terase, balcoane, spații de colaborare outdoor, de exemplu, pe care le întâlneai doar la vile cu grădină“, explică Andreea Păun,
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Familia Negoiță, a primarului Sector 3 și a fostului proprietar Dinamo, discută cu Lidl și Kaufland vânzarea unei bucăți din fostul Tubinox. Au început lucrările la cel mai mare proiect rezidențial al lor Un alt exemplu este clădirea City Gate din zona Piața Presei Libere. În locul corporațiilor Microsoft, Telekom și Roche, care s-au mutat de aici, a venit, spre exemplu, British Council, care va deschide pe 430 de metri pătrați un nou centru educațional. British Council își are sediul de bază pe Calea Dorobanților, într-o clădire istorică.
„Avem de-a face și cu alte comportamente în schimbare. Concurența crescândă în piața muncii face deseori un proaspăt absolvent să se întrebe: «Eu am terminat facultatea ca să lucrez la o firmă de apartament?». Și, atunci, accesul firmelor de dimensiuni de 50-150 de angajați la astfel de spații aduce acces la candidați mai potriviți și este, poate, un moment unic și important în acest ciclu economic, pe care nu știm exact când îl vom mai întâlni“, adaugă Păun.
După primul an de pandemie, în care s-a instituit programul de muncă de acasă, a apărut un grup de mari corporații care și-au scos la subînchiriat o parte din spații, pentru a recupera din milioanele de euro plătite anual pe birouri aproape goale. Profit.ro a prezentat deja cazurile Vodafone, Thales, Orange, Genpact, Molson Coors, Deloitte, Finastra, Visteon, IBM, Renault și BCR care au scos la subînchiriat sedii cu o suprafață totală de circa 60.000 de metri pătrați, echivalentul a 2% din piața de birouri moderne a Bucureștiului.
Chiar dacă nu se găsesc ușor chiriași să subînchirieze aceste spații, fenomenul arată un surplus de spațiu pe care aceste corporații îl au și la care sunt pregătite să renunțe.
„Etajele mari au fost gândite și construite pentru eficiență operațională, densitate de ocupare și productivitate la birou. Acestea au fost criteriile în epoca externalizării serviciilor. Trăim acum anii internalizării, ai optimizărilor de procese și ne trebuie un birou mic «să ne întâlnim cu echipa». Cuvintele de ordine sunt acum «întâlnirea», «să ne vedem cu un motiv bine întemeiat», «un sediu ușor accesibil pentru toți, cu rată de utilizare mare»“, conchide Andreea Păun.
În acest peisaj există și excepții de mari corporații care își extind spațiile în această perioadă. Profit.ro a prezentat cazul gigantului american Adobe, a cărui mutare în U Center reprezintă o creștere de 60% a centrului său din România. Totodată, americanii de la Honeywell și-au extins suprafața ocupată în clădirea BOC din zona metroului Pipera până la peste 24.000 de metri pătrați.