Activitatea agenților imobiliari s-a diminuat cu aproximativ 75% la nivelul Capitalei, în ceea ce privește volumul tranzacțiilor, în martie 2020.
Pentru a putea aprecia cât mai corect care era situația agenților imobiliari înainte de criza generată de pandemia COVID-19, precum și care sunt nevoile acestora, portalul Romanian.Realestate, deținut de Freedom Group, a derulat recent o cercetare de piață pe un eșantion relevant statistic, care a arătat faptul că peste 50% dintre agenții imobiliari care activează în București generează cifre de afaceri brute mai mici de 2.000 euro lunar, trăind practic la limita subzistenței.
De asemenea, 7% dintre respondenți generează în mod normal comisioane brute de peste 100.000 euro anual, cu o scădere estimată de peste 50% în 2020, dacă măsurile luate prin instaurarea stării de urgență se vor prelungi pentru câteva luni.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Programul "Prima casă” în noua formulă "O familie, o casă" - promulgat. Noutate: Garantare de 100% de către stat pentru grupurile vulnerabile“Piața tranzacționărilor rezidențiale este în prezent cvasi înghețată, iar singurele proiecte de tranzacționare în derulare sunt cele care începuseră înainte de declanșarea acestei crize. Agenții imobiliari, care și până acum se confruntau cu problema discrepanței dintre venituri și volumul de muncă, vor avea destul de mult de suferit, dacă această situație se va prelungi dincolo de iunie. În prezent, pe piața rezidențială au început deja să apară speculatorii de oportunități, dar deocamdată acest fenomen este abia la început și nu a prins avânt, deoarece oamenii nu sunt dispuși să scadă din prețurile imobilelor. Estimez că, în următoarele trei luni, vom asista la o diminuare probabilă mai ales a numărului de tranzacții, într-o măsură mai mare decât a prețurilor”, a declarat Octavian Bădescu, fondatorul Freedom Group.
Potrivit concluziilor acestui studiu, aproape 70% dintre agenți își aduc clienții prin recomandări și din oportunități venite din diferite surse și doar 35% lucrează și în „piața rece”, adică prin abordare directă, fără vreun alt sprijin. În general, serviciile agenților imobiliari sunt bine percepute, peste o treime dintre cei chestionați în cadrul cercetării considerând că majoritatea clienților i-ar recomanda mai departe. Doar 20% sunt de părere că nu ar putea obține mai mult de 10 recomandări. Totuși, în ciuda imaginii bune pe care o au agenții, rezultă că 42% dintre aceștia au identificat printre principalele nevoi necesitatea garanției încasării comisionului.
“Procentul mare de agenți imobiliari care au temerea că nu își vor primi banii arată existența unei probleme de etică la nivelul pieței locale. Clienții sunt insuficient educați în ceea ce privește tranzacționarea imobiliară și de aici rezultă lipsa de încredere a agenților. Acest sentiment vine de cele mai multe ori din experiențele prin care au trecut. Astfel că, în mod paradoxal, deși sunt bine văzuți de către clienții proprii, veniți pin recomandări, și intermediază un volum mare de tranzacții, aproape 60% fiind implicați în vânzarea unui număr mai mare de 15 imobile anual, agenții trăiesc cu frica de a nu-și lua comisioanele de la clienți. Un alt neajuns este valoarea relativ mică a proprietăților, circa 50% având prețuri sub 100.000 euro, și doar aproximativ 15% fiind tranzacționate la peste 250.000 euro”, a adăugat antreprenorul.
În afara garantării comisionului, cele mai importante nevoi identificate de agenții imobiliari mai includ: (1) necesitatea unor oportunități de business primite din partea agenției (53% dintre respondenți); (2) accesul la programe de training și mentorat; (3) suportul pentru promovarea proprietăților listate; (4) punerea la dispoziție a unor instrumente tehnologice pentru eficientizarea activității; (5) facilitarea oportunităților de colaborare cu alți agenți; (6) existența unui suport juridic puternic; precum și (7) a unuia administrativ și de racordare la informațiile din piață.
“Un aspect foarte interesant este că relativ puțini dintre participanții la studiu (sub 30%) au identificat printre nevoi și crearea unui brand personal sau poziția de proprietar al unei agenții sau rețele. Cred că acest fapt demonstrează o oarecare decuplare de la ideea de antreprenoriat în stare pură, cu toate că profesia de agent imobiliar este eminamente una liberală”, a mai punctat Octavian Bădescu.
Studiul a fost realizat în martie 2020 pe un număr de circa 150 de agenți imobiliari care își desfășoară activitatea în București, dintre care 20% sunt independenți, 25% sunt proprietari de agenție, iar 55% lucrează în cadrul unei agenții imobiliare.