Publicitatea pentru autoturisme, care domnește pe străzi și pe ecranele TV, poate ea să-i determine pe consumatori să polueze mai puțin? Acesta este pariul Franței, care de anul viitor impune reclamelor auto să fie însoțite de mesaje în favoarea mersului pe jos sau pe bicicletă, scrie France Presse.
De la 1 martie 2022, reclamele publicitare pentru mașini vor fi concepute în Franța pe același model ca mesajele de tipul ''evitați să mâncați prea gras, prea sărat, prea dulce'', impuse din 2007 în reclamele pentru produsele alimentare prelucrate și băuturile îndulcite, scrie Agerpres.
Așadar, conform unei decizii publicate miercuri de Ministerul Tranziției Ecologice, producătorii de autoturisme vor trebui să adauge în reclame unul din cele trei mesaje următoare: ''Pentru distanțele scurte, privilegiați mersul pe jos sau bicicleta!'', ''Gândiți-vă să folosiți mașina în comun!'' sau ''Pentru deplasările cotidiene, folosiți transportul public!''.
Ideea privind această măsură a apărut în 2020, ca o alternativă minimală la ceea de ONG-urile ecologiste cer de mulți ani, și anume interzicerea publicității pentru toate autoturismele, întrucât acestea reprezintă o parte importantă a emisiilor de CO2 în sectorul transporturilor.
Publicitatea pentru vehiculele cele mai poluante, care emit peste 123 de grame de CO2/km, va fi de altfel complet interzisă începând din 2028, pregătind astfel consumatorii pentru scoaterea din fabricație a motoarelor cu combustie internă propusă de Comisia Europeană din 2035, dată de la care vehiculele electrice ar urma să fie singurele autorizate la comercializare pe piața autoturismelor noi în UE.
Noua măsură creează o problemă în plus sectorului auto, care trece printr-o perioadă dificilă din cauza pandemiei, crizei de semiconductori și marșului forțat către tehnologia autoturismului electric ce necesită investiții substanțiale.
Pe de altă parte, această regulă publicitară va însemna și miliarde de euro în minus pentru mass-media, sectorul auto fiind în Franța al doilea client pentru spațiile publicitare, după sectorul marii distribuții.
''Ne vom adapta. Să găsim soluții pentru mobilitatea cu zero emisii, acesta este sensul istoriei'', remarcă directorul filialei Hyundai în Franța, Lionel French Keogh. Totuși, el critică noua măsură, constatând mai ales că ea nu face distincție între motorizări și ''stigmatizează automobilul''.
''Ne vom conforma legislației și vom analiza împreună cu agenția noastră de publicitate modalitățile de a o aplica de îndată ce intră în vigoare'', a indicat la rândul său grupul Volkswagen, pe locul trei în Franța la vânzările auto.
La nivelul Uniunii Europene, reclamele auto trebuie încă din 2001 să menționeze consumul și emisiile de CO2. Aceste mențiuni, înscrise de obicei cu caractere mărunte, pot fi îmbunătățite, consideră Comisia Europeană. Astfel, Direcția generală pentru politici climatice a Comisiei Europene a propus într-un raport din luna mai ca reclamele să afișeze toți poluanții atmosferici, precum și autonomia autoturismelor electrice și costul utilizării acestora din urmă care să arate că, în pofida prețului de achiziție mai ridicat, sunt mai rentabile decât cele cu combustie internă.