Anecdotic, atunci cand este întrebat ChatGPT care sunt funcțiile cele mai afectate de dezvoltarea inteligenței artificiale, pune printre primele trei redactarea de conținut. Și asta intenționează Google cu noile sale instrumente de inteligență artificială destinate redacțiilor. Potrivit „New York Times „, gigantul american testează un produs capabil să scrie articole și l-a propus mai multor media precum „New York Times”, „Washington Post” și „Wall Street journal”, potrivit unor persoane apropiate de dosar, scrie Les Echos, citată de Rador.
Acest instrument botezat Genesis este capabil să caute o informație și să genereze un articol. Deși nu e vorba să se înlocuiască toți jurnaliștii cu IA – va trebui în continuare să se meargă pe teren, să se verifice informația, să se valideze redactarea textului etc – acest tip de instrument ar putea totuși permite să se scrie informația „brută” despre un eveniment.
Experiență „tulburătoare”
Una din cele trei persoane care cunoșteau produsul a declarat cotidianului american că Google crede că ar putea servi drept asistent personal pentru jurnaliști, automatizând anumite sarcini pentru a elibera timp pentru altele. Dar unele cadre care au văzut prezentarea Google au descris-o drept tulburătoare, cu articole exacte.
Și deși testele făcute de „les Echos” pe GPT-4 pentru a scrie articole sunt destul de „impresionante”, rămân greșeli și stângăcii în scriitură.
„În parteneriat cu editorii de presă, în special cei mai mici, suntem pe cale să explorăm primele idei penru a furniza instrumente bazate pe IA pentru a ajuta jurnaliștii în munca lor. De exemplu, instrumentele bazate pe IA i-ar putea ajuta pe jurnaliști să aleagă titlurile sau diferite stiluri”, explică un purtător de cuvânt al Google, contactat.
Drepturi conexe
Totuși, grupul caută să liniștească: „aceste instrumenmte nu sunt destinate – și nu pot – să înlocuiască rolul esențial al jurnaliștilor în reportaj, în crearea și în verificarea faptelor din articolele lor”.
CITEȘTE ȘI Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a crescutDesigur, „roboți” jurnaliști există deja în multe redacții pentru a scrie articole faptice privind rezultatele companiilor, relatări rapide, informații despre alegeri, sport etc. Și studii academice arată că percepția cititorilor este mai curând bună. Dar această atomatizare rămâne limitată.
Cum atrage atenția „New York Times”, mai multe media ca „The Times”, NPR sau Insider și-au informat totuși angajații de intenția de a explora potențialele utilizări ale IA pentru a determina cum ar putea fi aplicate în mod „responsabil” în domemiul informației, unde contează fiecare secundă și unde riscul de dezinformare este mare.
Va trebui totuși să-i convingem pe editori de interesul de a „pactiza” cu companiile de IA, chiar dacă multe dintre ele au criticat deja Google și pe alții pentru că le-au folosit articolele pentru a forma aceste sisteme de IA fără să-i plătească.
În plus, dacă utilizarea se generalizează, roboții conversaționali ar putea reduce traficul și încasările publicitare ale site-urilor de știri, dând informații, nu neapărat sursele. Fără a pune la socoteală că făcând rezumate a ceea ce a fost produs de organele de presă, aceste IA ar putea ocoli obligațiile lor de plată a drepturilor conexe către editori.