Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a clarificat, marți, prevederile unui articol din Codul de reglementare a conținutului audiovizual ce fac referire la apariția minorilor cu vârsta între 3 și 15 ani în reclamele la produsele alimentare, în sensul că nu este interzisă apariția lor în sine, dar aceasta trebuie să fie pasivă.
CNA a adoptat o instrucțiune privind interpretarea și aplicarea articolului 117, lit. a^1 din Codul de reglementare al conținutului audiovizual, care prevede că publicitatea la produsele alimentare trebuie să nu încurajeze consumul de alimente prin folosirea în publicitate a minorilor cu vârste cuprinse între 3 și 15 ani, scrie News.ro.
Clarificarea a fost propusă de Valentin Jucan, după ce Consiliul a primit o serie de solicitări în acest sens din partea unor reprezentanți ai industriei.
”Am primit mai multe solicitări de clarificare din partea industriei. Unele dintre ele erau justificate, pe niște cazuri clare, altele erau, din punctul meu de vedere, de rea-credință, fiindcă toată lumea făcea referire la o formă de interzicere a apariției minorului. Ori noi, în articolul 117, nu folosim această interdicție sub nicio formă. Nici indusă, nici explicită. «Să nu încurajeze consumul de alimente prin folosirea în publicitate a minorilor» (referire la prevederea articolului menționat, n.r.). Subiectul, dacă facem o analiză sintactică, este încurajarea prin apariția minorului”, a explicat Valentin Jucan, într-o pauză a ședinței de marți.
Membrul CNA a explicat că rolul articolului este de a nu permite minorilor cu vârste cuprinse între 3 și 15 ani să aibă un rol principal narativ în reclamele la produse alimentare, chiar și în cazul în care acestea sunt animate.
”Practic, prin această instrucțiune am clarificat faptul că prezența neactivă, pasivă a unui copil la masă este în regulă, atât timp cât el nu interacționează, sub nicio formă, nici cu părinții, dacă apar în reclame, nici cu părinții care se află dincolo de ecran, prin narațiune, text, exclamări, gesturi. Rolul acestui articol este de a nu permite ca minorul sau adolescentul, pentru că vorbim de la 3 la 15 ani, să aibă un rol principal narativ, fie că este un desen animat, fie că este o reclamă clasică”, a mai spus Jucan.
Articolul 117 din Cod particularizează exigențele stabilite la articolul 29, alineatul 2 din Legea audiovizualului.
”Prin articolul 117 și prin această instrucțiune lucrurile sunt clare, cu o condiție: să fie citit cu bună-credință. Atunci când tu, parte a industriei, dorești în orice moment și cu orice preț să fentezi și să nu înțelegi ce dorește reglementatorul, nu ajungem nicăieri”, a mai spus Valentin Jucan, precizând că instrucțiunea va fi publicată pe site-ul CNA.
În proiectul instrucțiunii votat de membrii CNA se arată că instituția nu propune interzicerea apariției în sine a minorilor cu vârsta cuprinsă între 3 și 15 ani în reclamele la produse alimentare. Articolul nu conține niciun termen de interdicție.
”Pe parcursul dezbaterilor anterioare adoptării articolului în cauză, membrii Consiliului au analizat modul în care minorii sunt folosiți în aceste reclame, ca parte activă a scenariului, nu apariția lor inactivă”, se menționează în proiect.
Consiliul apreciază, în proiectul votat, faptul că esența articolului în cauză face referire la rolul minorilor în clipul publicitar, la interacțiunile pe care aceștia le au în cadrul scenariului, la dialogul la care aceștia sunt parte sau la mesajul mimic pe care ei îl transmit.
”Apariția pasivă a minorului în reclamele la produse alimentare nu face obiectul articolului 117, lit.a^1, Consiliul, în interpretarea sa, distanțându-se de teza cenzurării apariției în sine a minorului în astfel de reclame”, mai arată proiectul.
CITEȘTE ȘI TABEL Viitoarele salarii ale medicilor, profesorilor, magistraților și polițiștilorConsiliul mai ia în considerare, în aplicarea articolului, modul în care, în reclamele la produse alimentare, părinții relaționează cu minorii prezenți în reclame.
În același cadru, proiectul arată faptul că forul audiovizual dorește ca reclamele analizate să nu încurajeze minorii să își convingă părinții să le cumpere bunurile cărora li se face publicitate, prin participarea activă sau prin mesajele pe care aceștia le-ar putea susține, verbal sau animat.
Valentin Jucan a dat un exemplu legat de încrederea copiilor în părinți la care se face referire în proiecutl instrucțiunii.
”Vine mama și îi toarnă un pahar cu lapte copilului. Copilul nu spune nimic, îl bea, dar copilul care vede acest lucru (la televizor, n.r.) preia din încrederea pe care acel copil o are în mamă în cazul lui real și va rămâne cu ideea că acel produs i se cuvine”, a spus Valentin Jucan.
În proiectul votat, Consiliul a apreciat, în explicitarea articolului, că nu este admisibil îndemnul adresat minorilor, direct sau prin intemediul adulților, sub orice formă de prezentare, cum ar fi voice-off-ul sau exprimările animate, de a consuma produse alimentare.
”Prin reglementarea care face obiectul instrucțiunii, Consiliul stabilește restricții în favoarea protecției superioare a minorului, urmărind limitarea folosirii minorilor în reclame la alimente, ținând cont de următoarele principii care se regăsesc și în legislația specifică, europeană: să nu existe un îndemn direct, către minori, de a cumpăra; să nu fie exploatată credulitatea lor; evitarea instrumentalizării minorilor drept mijloc de a convinge părinții, implicit minorii; punerea în scenă a minorilor, prin apariții active, ca personaje reale sau exprimate prin animație”, mai arată documentul.
Instrucțiunea a fost adoptată cu șase voturi pentru - Florin Gabrea, Valentin Jucan, Monica Gubernat, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu și Răsvan Popescu. Viorel Buda, Dorina Rusu și Radu Cristea au fost împotrivă. Orsolya Borsos nu s-a aflat în sală la momentul procedurii de vot, iar președinta CNA, Laura Georgescu, este absentă de la ședință.