Microsoft anunță că Windows 10 rulează pe 300 milioane de dispozitive și continuă să fie versiunea de Windows cu cea mai mare rată de adopție.
Totodată, compania americană amintește utilizatorilor care încă folosesc versiuni mai vechi de Windows că oferta upgrade-ului gratuit mai este valabilă doar până pe 29 iulie, dată după care va costa 119 dolari.
Windows 10 este esențial pentru viitorul Microsoft. De succesul noului sistem de operare și al ecosistemului care se dorește a fi construit în jurul său depind mare parte din veniturile companiei.
Noul Windows reprezintă un nou model de business pentru Microsoft, un model folosit cu succes de Apple și Google pe zona de mobile. Din acest punct înainte, versiunile noi de Windows nu vor mai fi vândute o dată la câțiva ani, ci vor fi oferite anual. Windows va fi locomotiva care va trage după ea vânzarea de hardware, servicii și reclamă.
Pentru ca planul Microsoft să aibă succes este esențial ca, în primă fază, câți mai mulți utilizatori să treacă la Windows 10 de la versiunile mai vechi, iar apoi, să se creeze cât mai rapid un ecosistem cât mai bogat care să însemne servicii, aplicații și diverse facilități pentru utilizatori.
Dacă toate aceste condiții vor fi îndeplinite și planul Microsoft se va încununa de succes, compania americană nu doar că se va menține într-o poziție dominantă pe zona de desktop, dar ar putea, în sfârșit, să devină un rival pentru Apple și Google pe piața de mobile.
Target-ul Microsoft în ceea ce privește trecerea la Windows 10 este ca în doi ani de la lansare acesta să fie instalat pe 2 miliarde de dispozitive. Ținând cont că, cu toate eforturile și update-urile forțate, după 9 luni s-a ajuns la 300 de milioane și că vânzările de telefoane cu Windows în acest moment tind spre zero, șansele ca target-ul să fie atins nu sunt foarte mari.
Faptul că, în mai puțin de două luni, upgrade-ul la Windows 10 va fi pe bani, nu ajută nici el creșterea ratei de adopție. Cel mai probabil, Microsoft se va răzgândi și va extinde perioada de grație cu încă 6 luni.
Recent, ecosistemul Windows 10 a primit o bulă de oxigen prin lansarea aplicațiilor native de Facebook, Messenger și Instagram. Pentru Microsoft este esențial ca măcar cele mai importante servicii să fie prezente, iar atenția pe care Facebook a acordat-o recent este de bun augur.
Din păcate, pentru Microsoft, nu toți marii producători de servicii și aplicații sunt la fel de deschiși. Google, de exemplu, după ce a fost ținta unor campanii negative lansate de Microsoft, a renunțat să mai dezvolte aplicații pentru Windows. Lipsa unor servicii extrem de importante, precum YouTube sau Gmail, a fost o lovitură puternică pentru Windows Phone.
Google s-ar putea răzgândi doar dacă Microsoft va reuși să câștige o cotă importantă pe piața de mobile, pentru că nu-și va permite să ignore un procent important de utilizatori. Câtă vreme Microsoft înseamnă doar 1%, Google nu are nicio motivație să dezvolte aplicații de Windows și să-și ajute indirect rivalul.
Lansat în iulie 2015, Windows 10 se pregătește de primul update din șirul de update-uri anuale pe care noua politică Microsoft le presupune. Securitatea biometrică și utilizarea Pen-ului sunt două facilități ce vor fi îmbunătățite cu această ocazie. Utilizatorii, însă, așteaptă în primul rând rezolvarea nenumăratelor și inconsecventelor bug-uri care fac Windows 10 să pară o versiune beta întârziată.