De la automobile autonome și până la Metavers, lumea noilor tehnologii este marcată de promisiuni numeroase. În 2022, Waymo (companie deținută de Alphabet Inc. - n.r.) va continua să își testeze vehiculele fără șofer în diverse orașe americane, iar rețeaua de socializare Facebook, devenită Meta, va adăuga noi elemente pentru a construi Metavers, un univers paralel ce va deveni accesibil prin programe de realitate virtuală și realitate augmentată, informează AFP.
Însă aceste viziuni futuriste nu se vor materializa imediat în viața de zi cu zi, afirmă jurnaliștii de la AFP, care au publicat marți un articol despre tendințele de urmărit în 2022 în acest sector de activitate, scrie Agerpres.
Carne și brânzeturi bio-tech
"2022 va marca sosirea pe piață a alimentelor fabricate pe bază de proteine vegetale", a prezis David Bchiri, președintele companiei de consultanță Fabernovel din Statele Unite.
Din New York la San Francisco, alternativele pentru carnea clasică au devenit produse de bază în numeroase gospodării, mai ales datorită Beyond Meat și Impossible Food, ale căror alimente bazate pe vegetale se apropie de textura, gustul și prețul unei fripturi clasice de vită.
Oferta lor răspunde mai ales unei cereri a ecologiștilor: creșterea animalelor în regim industrial este responsabilă pentru 14% din emisiile antropice de gaze cu efect de seră, potrivit Organizației Națiunilor Unite (ONU).
Până în 2027, piața mondială a cărnurilor pe bază de plante ar trebui să ajungă la 35 de miliarde de dolari (comparativ cu 13,5 miliarde de dolari în 2020), mai ales datorită expansiunii sale dincolo de Statele Unite, potrivit unui raport publicat de Research & Markets.
"Produsele sunt mature și bune. Vom vedea grupuri agroalimentare care cumpără branduri și care vor avea o lansare reușită și care vor face trecerea de la inovație la industrializare", a declarat David Bchiri.
Nici brânzeturile nu sunt scutite de această tendință: brandul Babybel a lansat în acest an produse vegane.
Web descentralizat
Prima fază a web-ului a fost aceea a creării de bloguri și de site-uri online, precum Yahoo, eBay și Amazon. A urmat etapa web 2.0, era actuală, dominată de rețelele de socializare și de partajarea de conținuturi.
Platforme precum Facebook și YouTube "dețin controlul și recoltează veniturile din publicitate", a rezumat Benedict Evans, un analist independent din Silicon Valley.
Însă în cadrul web 3.0, "utilizatorii, creatorii și dezvoltatorii vor deține acțiuni (dintr-un site) și vor putea să voteze", ca într-o cooperativă, a explicat recent același expert într-un podcast.
Această nouă etapă din dezvoltarea internetului se bazează pe tehnologia blockchain, care a permis avântul criptomonedelor (precum bitcoin, ethereum, etc.) și al NFT-urilor (certificate de autenticitate digitale pentru conținuturi online).
"Se vorbește mult despre finanțe descentralizate, dar eu cred că în 2022 vom vedea cazuri de utilizare mai localizate, care vor pătrunde în viața de zi cu zi", a afirmat David Bchiri.
Orașul Miami din statul american Florida a obținut peste 20 de milioane de dolari datorită criptomonedei sale, creată în colaborare cu CityCoins, un protocol open-source conceput special pentru municipalitățile care încearcă metode alternative pentru a-și crește veniturile. Orașul New York s-a lansat la rândul său într-un proiect similar la începutul lunii noiembrie.
Însă aceste tehnologii au un impact deloc neglijabil asupra mediului, din cauza nevoii masive de electricitate pentru rețele de calculatoare și centre de date, considerate verigile de bază ale tehnologiei blockchain.
Monopoluri puse sub semnul întrebării
Puterea imensă deținută de companiile GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) le irită pe autoritățile statale de mai mulți ani. Europa ia deja măsuri în acest sens, Rusia și China le reglementează sau le cenzurează, iar în 2021 America de Nord s-a înarmat cu mijloace pentru a lupta împotriva lor.
Unghiul de atac: dreptul la concurență. Mai multe anchete și proceduri judiciare sunt în curs de desfășurare împotriva acestor companii, acuzate de abuz de poziție dominantă pe piață.
Autoritatea americană de reglementare a concurenței (FTC) consideră, de exemplu, că Facebook a cumpărat Instagram și WhatsApp pentru a anula orice risc referitor la o concurență viitoare.
Compania lui Mark Zuckerberg se află într-o poziție deosebit de dificilă după publicarea masivă pe internet a unor documente interne, orchestrată de un avertizor de integritate, ce arată că managerii Facebook erau la curent cu daunele provocate de aplicațiile companiei, mai ales asupra utilizatorilor tineri și asupra democrației.
La rândul lor, politicienii americani au autorizat înființarea unei comisii pentru proiecte de legi care să reglementeze situația generată de poziția dominantă deținută de GAFA.
Avântul criptomonedelor îi îngrijorează de asemenea pe reprezentanții agențiilor de reglementare. În septembrie, Banca Centrală a Chinei a considerat că toate tranzacțiile financiare ce implică criptomonede sunt ilegale.
Feriți-vă de ransomware
Atacurile cibernetice realizate cu programe de tip ransomware și furturile de date confidențiale ar trebui să continue pe scară largă și în 2022.
Între creșterea valorii criptomonedelor și dificultățile autorităților naționale de a-i prinde pe pirații cibernetici, șantajul digital a cunoscut o creștere explozivă în ultimii ani. Această practică se referă la piratarea rețelei informatice a unei organizații, căreia îi este solicitată o răscumpărare în criptomonede în schimbul unui cod pentru a recupera accesul la calculatoarele sale.
"Cu 495 de milioane de atacuri de tip ransomware înregistrate până astăzi, 2021 a fost deja anul cel mai costisitor și cel mai periculos", au anunțat reprezentanții companiei de securitate cibernetică SonicWall în luna octombrie.
"În 2022, subiectul principal pentru mine și colegii mei va fi ransomware. Este prea profitabil pentru a nu continua", a precizat Sandra Joyce, directoarea departamentului de informații din cadrul companiei de securitate cibernetică Mandiant.
Potrivit ONG-ului american Identity Theft Resource Center, scurgerile de date confidențiale pe internet urmează să doboare recorduri în 2022.