Succesul smartphone-ului este impresionant. Dar nu se compară cu ceea ce va urma

Succesul smartphone-ului este impresionant. Dar nu se compară cu ceea ce va urma
scris 21 apr 2016

Că smartphone-urile au crescut exponențial în ultimii anii, timp în care PC-urile au scăzut în vânzări, nu este un secret pentru nimeni. Dar abia când vizualizezi evoluția distinctă a celor două dispozitive realizezi cât de mare și cât de repede s-a creat decalajul.

iPhone a fost lansat în 2007. Nu a fost primul smartphone, dar a fost cel care a schimbat totul. 4 ani mai târziu, smartphone-urile depășeau deja PC ca număr de unități livrate.

Urmărește-ne și pe Google News

În 2007, se livrau 124 milioane de smartphone-uri. În 2015, numărul acestora ajunsese deja la 1,4 miliarde, conform IDC. Asta însemnă o creștere de peste 1.100 de procente în 8 ani!

De cealaltă parte, PC-urile și-au atins potențialul maxim în 2011, când 362 milioane unități erau livrate. Până în 2015, când s-au livrat 289 milioane unități, PC-urile au scăzut cu peste 20%, conform Gartner.

2011 a fost și anul în care smartphone-urile au depășit PC-urile.

Succesul smartphone-ului este impresionant. Dar nu se compară cu ceea ce va urma

Creșterea exponențială a smartphone-urilor a tras după ea majoritatea companiilor care activau pe zone de mobile, a celor care au știu să profite de internetul mobil și a celor din zona aplicațiilor. Nokia și Microsoft au ocupat locurile în banca pierzătorilor, dar o serie lungă de alte companii au știut să profite, în frunte cu Apple și Google.

Spre deosebire de Microsoft, Google a sesizat momentul și a replicat rapid cu Android. Iar asta i-a păstrat poziția dominantă și pe zona de mobile, acolo unde a reușit să-și impună cea mai mare parte a serviciilor și aplicațiilor.

Și Samsung s-a transformat radical. Dintr-un producător de telefoane fashion cu clapetă, Samsung a reușit să devină cel mai mare producător de smartphone-uri. Că Apple a fost un izvor de inspirație pe care nici Samsung și nici Google nu-l pot nega, este altă discuție.

Schimbarea focusului de la desktop la mobile încă își face efectele, iar Microsoft și Nokia nu au fost singurii perdanți. Intel a anunțat chiar săptămâna acesta că va tăia nu mai puțin de 12.000 de job-uri, adică 11% din forța totală de muncă a companiei, în încercarea de a se concentra pe piețe care au o rată mai rapidă de creștere, precum cloud computing-ul.

Și alte mari companii care trăiau de pe urma PC-urilor au avut de suferit, pierzând momentul oportun schimbării. Printre aceștia, marii producători de laptopuri și sisteme desktop Dell și HP.

Smartphone-urile și tabletele nu au înlocuit PC-urile. Doar le-au trecut pe plan secundar. Din cauza dispozitivelor mobile, utilizatorii folosesc mai puțin PC-urile. Aceștia preferă smartphone-ul sau tableta pentru activități care țin de internet și entertainment.

Nivelul mai redus de utilizare a PC-urilor a dus la creșterea ciclului de viață a acestora. Folosindu-le mai puțin, oamenii schimbă mai rar PC-ul, ceea ce înseamnă automat vânzări mai mici.

În 2009 durata medie de viață a unui PC era de 3-4 ani. Între timp, aceasta a crescut la aproximativ 6 ani.

Aplicațiile de mobile sunt mai atrăgătoare și, uneori, mai funcționale decât versiunile similare PC. Ca urmare, utilizatorii optează pentru dispozitivele mobile, chiar și când nu sunt neapărat în mișcare. Focusul software s-a mutat de la desktop la dispzitivele mobile în utlimii 9 ani.

Microsoft încearcă să schimbe cursul actual prin Windows 10. Se dorește crearea unui ecosistem de aplicații universale, care să funcționeze pe orice versiune de Windows, indiferent că vorbim de PC, tabletă sau telefon. Pentru aceasta, Microsoft a fost dispusă să facă gratuit upgrade-ul versiunilor mai vechi la Windows 10.

Microsoft este ca și inexistentă pe mobile în acest moment. Singura zonă în care a crescut în ultimii ani a fost cea de aplicații. S-au achiziționat, dezvoltat și îmbunătățit foarte multe aplicații, iar Mirosoft are din ce în ce mai mulți utilizatori pe mobile. Dar nu pe Windows Phone, ci pe Android și iOS.

Chiar și așa, piața de aplicații pentru PC este suficient de mare pentru a motiva dezvoltatorii. Și dacă va reuși să creeze un ecosistem omogen, Microsoft va putea să crească și versiunea de Windows pentru mobile.

O experiență continuă desktop - mobile are sens pentru utilizator. Nu vrei să renunți la PC pentru că încă nu are rival pe partea de productivitate. Sunt încă multe lucruri pe care le faci mai bine pe desktop. Dar, totodată, ca utilizator, ai fi avantajat dacă ai avea aplicații similare pe PC și mobile, care ți-ar permite să-ți continui proiectele indiferent de dispozitivul pe care-l folosești într-un anumit moment.

Mobile-ul și PC-ul nu ar mai fi două universuri paralele, ci ar comunica între ele și ar forma un singur ecosistem.

Dar același lucru îl pot face și Apple sau, mai degrabă, Google. Doar că pentru ei direcția este inversă. Pleacă de la mobile pentru a cuceri PC-ul. Scopul este însă același: cucerirea și unificarea celor două ecosisteme de mobile și PC.

Este doar o chestiune de timp până când Google va avea un rival adevărat pentru Windows, indiferent ce nume va purta acesta. Android, Chrome OS și Chromebook-urile, toate duc către un sistem de operare Google unic pentru mobile și desktop, livrat pe laptopuri și desktop-uri, la fel cum se întâmplă cu telefoanele și tabletele.

În funcție de momentul în care acest lucru se va întâmpla și de cât de mult va avansa Mirosoft cu ecosistemul său până atunci, depinde alegerea utilizatorilor între cele două opțiuni. Dacă Google ar veni mâine cu o asemenea opțiune, categoric mare parte din baza de utilizatori pe care îi are pe mobil ar fi înclinați cel puțin să încerce și versiunea de PC. Iar asta ar fi o mare lovitură pentru Microsoft.

Însă doar Microsoft ar pierde în acest caz. Utilizatorii ar avea, în sfârșit, o alternativă reală la Windows, iar piața de PC-uri și ceilalți jucători ar avea numai de câștigat. Cel puțin la început, înainte ca Google să câștige o cotă prea mare de piață, cum a făcut-o pe mobile, și să constatăm că doar am schimbat monopolurile.

iPhone-ul și dispozitivele mobile în general au schimbat semnificativ și foarte repede modul în care oamenii obișnuiți accesează informația și comunică. Dar avem în față tehnologii cu potențial mult mai mare de schimbare decât smartphone-ul.

Avem Internet of Things, despre care se vorbește mai mult decât despre alegerile locale. Avem realitatea virtuală respectiv augumentată, unde, apropos de Microsoft, există un produs la început de drum dar cu potențial imens, care numește HoloLens - holograme la purtător.

Și mai avem boți. Boți care, dincolo de utilitatea mercantilă cu care vor fi înzestrați la început (reclame, comenzi de produse etc.), au ca potențial final înlocuirea interfeței grafice și a aplicațiilor software așa cum le cunoaștem acum. Boți care, cu ajutorul inteligenței artificiale, pot face ca dispozitivele pe care le folosim să fie cele care înțeleg și se adaptează la nevoile și comportamentul utilizatorilor. Nu invers, cum este cazul acum.

Dacă sunteți impresionați de ceea ce au realizat smartphone-urile, așteptați doar să vedeți ce se va întâmpla de acum înainte.

viewscnt
Afla mai multe despre
smartphone
pc
realitatea virtuala
internet of things
boti