Poșta Română rămâne liderul pieței locale de servicii poștale și curierat, dar afacerile companiei controlate de stat scad de la an la an, inclusiv pe fondul lipsei investițiilor în modernizare și a unei viziuni pe termen mediu și lung, în timp ce jucătorii privați își sporesc cota de piață, profitând la maximum de explozia comerțului online și de avansul PIB-ului.
Afacerile primilor 10 jucători de profil au avansat cu 24,7% anul trecut, la 2,68 miliarde de lei.
Datele Ministerului Finanțelor relevă că afacerile Poștei Române au scăzut cu aproape 25% în perioada 2009 - 2015, la 1,08 miliarde de lei, de la 1,44 miliarde de lei în urmă cu șase ani.
Și datele Autorității de reglementare în comunicații (ANCOM) pentru 2014 arată declinul Poștei, care a pierdut 9,2 puncte procentuale din piața de serviciilor poștale, procesând 58,9% (de la 68,1% în 2013) din numărul total de trimiteri, care a crescut cu 10,5%, la 623,2 milioane de trimiteri.
În pofida declinului, cifra de afaceri a operatorului poștal de stat este mai mare decât veniturile cumulate ale următorilor trei competitori – FAN Courier Express, Urgent Cargus (companie rezultată în urma fuziunii dintre Urgent Curier și Cargus International) și DHL Romania.
Afacerile FAN Courier, companie deținută de trei investitori români, au avansat anul trecut cu 19,7%, la 399,3 milioane de lei. Față de 2009, cifra de afaceri a sporit anul trecut cu 138,5%.
Din surse proprii, compania investește anual câteva milioane de euro în parcul auto (extindere și înlocuire vehicule), cursuri de perfecționare profesională a angajaților și echipamente IT.
Recent, FAN Courier a finalizat o investiție de 5 milioane de euro într-un centru de tranzit la Brașov, care poate prelua un sfert din activitatea companiei.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Conflict între instituțiile statului: Poșta dă în judecată ANCOMCu afaceri de 311,9 milioane de lei anul trecut, dublu față de 2009, Urgent Cargus este al treilea jucător de profil și alocă în fiecare an sume semnificative pentru îmbunătățirea serviciilor și a procesului de livrare a expedierilor. Astfel, compania deținută de fondul de investiții Albris Capital a investit două milioane de euro în echipamente IT – aparate GPS și scanner și imprimante mobile, potrivit unui anunț din luna mai a acestui an.
Următorii trei jucători sunt subsidiare ale unor grupuri internaționale – DHL, TNT și UPS.
Cumulat, afacerile celor trei firme au atins anul trecut 596,9 milioane de lei, de la 313,9 milioane de lei în 2014.
Ultimele patru locuri în ierarhie sunt ocupate de Nemo Express – 109,8 milioane de lei (+28,9% față de 2014), DPD Romania – 94,8 milioane de lei (+25,7%), GLS General Logistics – 55,9 milioane de lei (+26,4%) și Poșta Atlassib – 34,7 milioane de lei (+1%).
Similar situației privind dinamica afacerilor, Poșta Română este singura companie din Top 10 care a înregistrat pierdere anul trecut, în cuantum de 33 milioane de lei, de la un profit net de 22,9 milioane de lei în urmă cu un an.
Operatorul poștal a intrat pe minus în urma aplicării de către Consiliul Concurenței a unei amenzi de peste 30 milioane de lei.
Profitul net cumulat al celorlalți jucători de profil a fost de 119,7 milioane de lei, de la 131,5 milioane de lei în 2014.
Cei mai profitabili au fost FAN Courier – 74,1 milioane de lei, Nemo Express – 11,1 milioane de lei și Urgent Cargus – 10,7 milioane de lei.