Meta riscă o amendă consistentă din partea UE pentru presupusele sale eforturi de a domina piața reclamelor personalizate, în contextul în care Bruxelles-ul încearcă să combată practicile anticoncurențiale ale celor mai mari companii de tehnologie din lume, relatează Financial Times (FT).
Autoritățile de reglementare ale UE vor susține că societatea mamă a Facebook își asociază serviciile gratuite Marketplace cu rețeaua socială într-un efort de a-și submina rivalii, au declarat persoane familiarizate cu această problemă, arată G4Media.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Decizia blocului comunitar ar putea fi luată chiar luna viitoare, au declarat trei persoane de rang înalt care cunosc direct subiectul, și ar marca una dintre ultimele investigații supravegheate de Margrethe Vestager, șeful demisionar al concurenței.
Meta a refuzat, de asemenea, să comenteze, dar a făcut referire la un comunicat anterior care spunea: „Afirmațiile făcute de Comisia Europeană sunt lipsite de fundament. Continuăm să colaborăm cu autoritățile de reglementare pentru a demonstra că inovarea produselor noastre este pro-consumator și pro-concurență.”
Această investigație antitrust a fost lansată în 2019 după acuzațiile rivalilor că Facebook abuzează de poziția sa dominantă prin oferirea de servicii gratuite, profitând în același timp de datele, în principal de la întreprinderi, pe care le colectează pe platformă.
CITEȘTE ȘI Meta extinde parteneriatul pentru dezvoltarea ochelarilor inteligențiÎn decembrie 2022, Comisia Europeană a furnizat concluziile inițiale potrivit cărora Meta denatura concurența pe piața publicității online, precum și faptul că utiliza gratuit datele accesate de la întreprinderi pentru a vinde apoi anunțuri utilizatorilor.
Meta poate face apel împotriva cazului. În cazul în care gigantul tehnologic este găsit vinovat, acesta s-ar putea confrunta cu sancțiuni de până la 10% din veniturile sale anuale globale, care în 2023 s-au ridicat la aproape 135 de miliarde de dolari. Cu toate acestea, autoritățile de reglementare emit de obicei sancțiuni mult mai mici.
Gigantul tehnologic a argumentat că Facebook Marketplace operează într-un peisaj extrem de competitiv și nu utilizează datele rivalilor de pe platformă pentru a concura împotriva acestora, au declarat persoanele familiarizate cu poziția companiei.
Președintele Comisiei, Ursula von der Leyen, își pregătește echipa pentru a începe următorul ciclu de cinci ani în cadrul organismului executiv al UE, ceea ce ar putea întârzia și mai mult un anunț, au declarat persoanele respective.
Von der Leyen a declarat marți că spaniola Teresa Ribera îi va lua locul lui Vestager la conducerea antitrust a blocului comunitar.
Vestager, care se pregătește să plece până la începutul lunii noiembrie, a fost dornică să finalizeze această anchetă împotriva Meta înainte de a-și încheia deceniul de aplicare a normelor antitrust, au adăugat persoanele.
În timpul mandatului său la conducerea politicii de concurență a blocului comunitar, Vestager a vizat în mod repetat cele mai mari companii de tehnologie din lume, unele dintre cele mai dure acțiuni fiind îndreptate împotriva giganților tehnologici precum Apple, Google și Microsoft.
În urmă cu o săptămână, Bruxelles-ul a câștigat un proces antitrust istoric împotriva Google, după ce Curtea Europeană de Justiție, cea mai înaltă instanță a blocului comunitar, a hotărât că gigantul de căutare a abuzat de puterea sa de piață prin personalizare serviciilor sale de cumpărături în detrimentul rivalilor – acordându-și un avantaj ilegal și neloial.
În aceeași zi, instanța supremă a UE a ordonat Apple să plătească impozite restante în valoare de 13 miliarde de euro, anulând o hotărâre anterioară. Cele două decizii au fost considerate o victorie pentru Vestager.
CITEȘTE ȘI Ungaria pierde fonduri europene de 200 de milioane de euroFacebook Marketplace, lansată în 2016, este o platformă populară pentru cumpărarea și vânzarea de bunuri second-hand, în special obiecte de uz casnic, cum ar fi mobila. Cu toate acestea, în ultimii ani au apărut noi concurenți pe piețe specializate, cum ar fi moda.
Alte jurisdicții încearcă, de asemenea, să țină în frâu Big Tech și au procese împotriva Meta. Autoritatea pentru concurență și piețe din Regatul Unit a închis o anchetă similară anul trecut, după ce Meta a promis să limiteze utilizarea datelor pe care le colectează de la alte întreprinderi.