În ciuda reprezentării abstracte, în spatele termenului Machine-to-Machine se ascunde o tehnologie care reprezintă viitorul multor domenii de afaceri.
M2M desemnează funcționarea diverselor echipamente fără intervenție umană, ca urmare a comunicării dintre ele. Această tehnologie stă la baza mult mai mediatizatului Internet of Things care nu este altceva decât o rețea de mașinării care comunică între ele cu ajutorul senzorilor, a programelor software și a conectivității.
Conform unui studiu realizat de Market and Markets, până în 2020, piața globală a aplicațiilor și serviciilor M2M va depăși 35 de miliarde de dolari. Creșterea se va produce ca urmare a avansului tehnologic în ceea ce privește standardele internetului și tehnologia mobilă. Astfel, împământenirea standardului IPv6 va permite conectarea la internet a unui număr mult mai mare de dispozitive decât era posibil cu vechiul IPv4. În plus, 4G în prezent, respectiv trecerea la 5G, în viitorul apropiat, vor aduce un salt important în ceea ce privește viteza de transfer a datelor.
Soluțiile M2M pot fi implementate într-o gamă foarte largă de domenii, de la sănătate și transport, la energie și agricultură. Numitorul comun rămâne, însă, eficientizarea consumului și creșterea business-ului. Pentru acest lucru, este necesară personalizarea și adaptarea aplicațiilor la necesitățile specifice ale companiei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe plan local, soluțiile M2M care și-au dovedit deja eficiența sunt cele de gestionare a flotelor auto și aplicațiile de vending telemetry, respectiv de smart metering, care au adus un impact imediat în scăderea costurilor operaționale.
Un alt exemplu vine din domeniul bancar, acolo unde tehnologia M2M este folosită pentru operarea POS-urilor mobile. Acestea pot fi folosite într-o varietate de domenii care implică plata cu cardul la destinație, precum livrarea de colete ori călătoria cu taxiul.
Pentru Deutsche Telekom, soluțiile M2M reprezintă una dintre principalele direcții strategice, fiind implementate în toate țările care fac parte din Grup și care pot, astfel, beneficia de acces la cele mai avansate platforme tehnologice și soluții dezvoltate de către diviziile de cercetare și dezvoltare ale acestuia.
CITEȘTE ȘI Interviu: Despre serviciile centralizate de call-center, cu Claudiu Petre, Manager Fonduri Structurale și Dezvoltare a Afacerii Telekom RomaniaTelekom Romania, în mod particular, oferă acces la opt servicii M2M: GPS Tracking pentru gestionarea flotei de auto, Vending Telemetry (monitorizează stocurile automatelor, urmărește încasările și generează rapoarte), M2M Data & Service Portal (portal pentru management de SIM-uri M2M), M2M Channel (platformă destinată automatizărilor industriale, de monitorizare a mediului și de gestionare a dispozitivelor de la distanță), Real Time Location (localizare în timp real), Elevator Emergency (soluție de alarmare în caz de urgență pentru ascensoare), Taxi Management (soluție de dispecerat online pentru taxiuri) și Pachete Smart pentru monitorizarea și controlul spațiilor de birouri.
GPS Tracking este o soluție M2M ce poate fi folosită de orice companie care folosește o flotă de autovehicule. Aceasta oferă o serie întreagă de avantaje de la creșterea siguranței și a productivității șoferilor, la reducerea consumului și a costurilor de asigurare, respectiv a uzurii vehiculelor.
Unul dintre domeniile care cresc foarte rapid în urma implementării tehnologiilor M2M este cel al automatelor de cafea și gustări plasate în zonele cu trafic mare. Soluția oferită de Telekom Romania se numește Vending Telemetry și poate reduce timpul de nefuncționare prin monitorizarea disponibilității automatului și a stocului de produse. Drept urmare, cresc vânzările, iar firma are acces la în timp real la informații legate de stocurile fiecărui automat în parte.
Accesul în timp real la informații legate de automate contribuie la evitarea furtului sau a fraudelor produse de personalul care se ocupă de alimentarea cu produse a automatului sau de proprietarii spațiului. Foarte importantă este și funcția de analiză. Administratorul automatelor va ști ce produse cer mai des clienții, care sunt perioadele în care se fac vânzările cele mai mari și poate identifica și automatele care înregistrează pierderi.
Pachetele Smart de tip M2M, de asemenea, dedicate segmentului SOHO și IMM, pot genera costuri mai mici cu securitatea prin monitorizarea și controlul spațiilor de birouri. Aceleași soluții de monitorizare și control au rolul de prevenire a incendiilor și a inundațiilor, eliminând astfel eventualele pagube produse de acestea.
Pachetele Smart pentru birou sunt gestionate prin intermediul aplicației mydlink Home, care conectează și coordonează intuitiv prizele inteligente, senzorii de mișcare, apă, temperatură, lumină, camera de filmat HD și altele. Acestea comunică între ele prin intermediul rețelei Wi-Fi.
Cu ajutorul platformei M2M Channel, o altă soluție oferită de Telekom Romania, un furnizor de utilități poate monitoriza în timp real rețeaua de contoare. Acesta va avea acces la parametrii de consum pentru apă, gaz și carburanți, grație senzorilor de teren recepționați prin intermediul platformei M2M Channel.
Completat de M2M GATEWAY, acest serviciu permite citirea de la distanță a contoarelor și realizarea de previziuni legate de variația parametrilor măsurați. De asemenea, este posibilă trimiterea alertelor prin email sau SMS la depășirea unor praguri prestabilite.
Pentru clienții din sectorul financiar, pe lângă soluțiile de POS mobil, Telekom Romania pune la dispoziția băncilor soluții complete de tip „Branch of the Future”. Acestea includ canale multiple de interacțiune cu clienții, pornind de la reclame și conținut pe telefonul mobil, până la programări online pentru consultanță prin teleprezență și recunoașterea stării emoționale a clientului.
Implementarea la nivel de oraș a soluțiilor de tip M2M și Internet of Things (IoT) duc la crearea a ceea ce se numește Smart City - soluții care se adresează unui set întreg de probleme, precum supra-aglomerarea orașelor, creșterea consumului energetic, congestionarea traficului și poluarea. Un oraș inteligent le poate oferi locuitorilor un standard mai ridicat de viață și vizează reducerea costurilor asociate cu activitățile operaționale ale administrațiilor locale prin automatizare și digitalizare.
Telekom Romania este unul dintre pionierii implementării unor soluții integrate de tip IoT în România, primul proiect fiind cel implementat în Parcul Tineretului din Capitală și care cuprinde o parcare inteligentă, conectivitate Wi-Fi cu componente de data analytics, siguranță publică și iluminat inteligent.