Facebook dezvoltă un instrument de cenzură pentru a reintra pe piața chineză după o interdicție de șapte ani

Facebook dezvoltă un instrument de cenzură pentru a reintra pe piața chineză după o interdicție de șapte ani
scris 23 nov 2016

Facebook a dezvoltat un instrument de cenzură care să convingă China să-i permită celei mai mari rețele de socializare din lume să revină pe piața celei de a doua economii mondiale după o interdicție de șapte ani, dezvăluie The New York Times.

Facebook a dezvoltat programul, care împiedică postările să apară pe pagina utilizatorilor din anumite zone geografice, cu sprijinul CEO-ului Mark Zuckerberg, scrie ziarul, citând actuali și foști angajați ai gigantului, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

Zuckerberg s-a întâlnit în martie cu "țarul" propagandei Liu Yunshan, care și-a exprimat speranța unei consolidări a schimburilor și unei îmbunătățiri a înțelegerii cu firme chineze de Internet, potrivit agenției China Nouă.

"Am spus de mult că suntem interesați de China și că petrecem timp să înțelegem și să învățăm mai mult despre această țară", a declarat Arielle Aryah, o purtătoare de cuvânt a Facebook într-un comunicat trimis prin e-mail agenției Reuters.

Însă nu am luat vreo decizie cu privire la abordarea Chinei. Ne concentrăm, acum, să ajutăm afaceri și dezvoltatori chinezi să se extindă pe piețe noi, în afara Chinei, folosind platforma noastră”, a adăugat ea.

EXCLUSIV Fondul de investiții Mid Europa, proprietar al Regina Maria, cumpără rețeaua de magazine Profi CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fondul de investiții Mid Europa, proprietar al Regina Maria, cumpără rețeaua de magazine Profi

Electronic Frontier Foundation (EFF), o organizație care militează pentru o mai mare respectare a vieții private online, a declarat pentru BBC că proiectul pare "extrem de îngrijorător".

"Bravo angajaților Facebook, care au dezvăluit acest lucru New York Times", a declarat Eva Galperin, o analistă de politică globală la EFF.

"Este bine să știm că mai există oameni cu principii care lucrează acolo", a adăugat ea.

Surse citate de NYT - actuali și foști angajați - au subliniat că, la fel ca multe alte programe informatice la care s-a lucrat, acest instrument ar putea să nu fie implementat vreodată.

CONCESII ÎN VEDEREA CENZURĂRII

Începând din 2009, singura modalitate de accesare a Facebook-ului în China este printr-o rețea privată - un program menit să "ascundă" locul în care se află utilizatorul și să ocolească restricții impuse pe plan local în accesarea Internetului.

Facebook, care are 1,8 miliarde de utilizatori activi, depune eforturi agresive să se extindă în afara actualei piețe.

În lumea în dezvoltare, acest lucru presupune experimentarea unor noi tehnologii de conectare în regiuni rurale.

Iar în China, o țară bine cunoscută pentru faptul că supraveghează îndeaproape activitatea online, pare că site-ul ar fi dispus să facă concesii.

Potrivit angajaților citați sub protecția anonimatului de Mike Isaac de la NYT, fondatorul Facebook Mark Zuckerberg a fost întrebat în vară ce planuri are într-o întâlnire cu persoanlul.

"Este mai bine ca Facebook să ia parte la conversație, chiar dacă nu este o conversație completă", ar fi spus el, subliniind că este devreme.

O purtătoare de cuvânt a Facebook nu a confirmat și nici nu a infirmat, pentru BBC, ca exactă această citare.

Zuckerberg s-a întâlnit recent cu președintele chinez Xi Jinping și a luat lecții de mandarină.

FIRMĂ TERȚĂ

Facebook șterge cu regularitate conținut din rețea, la solicitarea guvernelor.

Acest proces este relativ public, iar compania prezintă un raport anual în care oferă informații despre cantitatea și natura acestor solicitări.

Însă acest program este diferit prin faptul că va permite unui terț, de exemplu o firmă chineză care cooperează cu Facebook, să blocheze mesajele.

China cenzurează un număr vast de subiecte. Cea mai frecventă căutare - cu privire Piața Tiananmen - nu oferă niciun rezultat despre masacrul din 1989.

Facebook nu este primul gigant din Silicon Valley care intră în labirintul moral pe care-l presupune să faci afaceri în China.

Google s-a retras din China continentală în urma unui scandal în centrul căruia s-a aflat cenzurarea rezultatelor căutărilor. Gigantul direcționează în prezent tot traficul către Google Hong Kong.

LinkedIn, rețeaua pentru profesioniști, cenzurează o parte din conținut. Însă, în virtutea faptului că firma nu este percepută ca o gazdă a dezbaterii publice, această cenzură nu este la fel de controversată.

Dacă va urma exemplul LinkedIn, "Facebook își va negocia principiile în schimbul accesului pe piață", afirmă Galperin de la EFF. "Acest lucru va avea repercusiuni enorme asupra drepturilor omului", subliniază ea.

viewscnt
Afla mai multe despre
facebook