Facebook se află în față unei situații care seamănă din multe puncte de vedere cu celebrul caz Cambridge Analytica, cel care a declanșat un lung șir de dezvăluiri privind modul incorect în care compania americană și unii din partenerii acesteia au folosit datele personale ale utilizatorilor.
Facebook a intentat proces împotriva unei companii coreene, numite Rankwave, care ar fi abuzat de instrumentele oferite de Facebook dezvoltatorilor și de datele colectate de la utilizatori pe cel puțin două căi.
Rankwave ajuta companiile să construiască procesul necesar pentru autorizarea utilizatorilor cu Facebook și intra astfel în posesia datelor personale pe care le analiza și le folosea pentru targetarea cu reclame.
De asemenea, Rankwave a făcut același lucru cu o aplicație dedicată utilizatorilor pentru măsurare așa-zisului scor de influențator în social media. Această aplicație colecta informații despre localizarea utilizatorilor tot în scopul targetării cu reclame.
CITEȘTE ȘI Rețeaua Facebook, acuzată de un ONG că generează involuntar conținuturi extremisteSpre exemplu, utilizatorii care se aflau în preajma unui stadion sau au dat checkin în apropierea unei arene, erau imediat targetați de reclame la bilete.
În documentele depuse în instanță se arată că Rankwave a mințit privind folosirea celor două aplicații pentru a abuza de accesul la platforma pentru dezvoltatori și a refuzat un audit considerat obligatoriu de Facebook.
Rankwave susține că n-am mai folosit cele două aplicații din 2018, însă log-urile Facebook arată acestea au fost accesate în aprilie 2019. De asemenea, Rankwave are o aplicație pentru măsurarea scorului de influențator și pe Android, care este disponibilă în Play Store și poate fi suspectată de aceleași tactici incorecte.
Facebook acuză Rankwave că a accesat inclusiv datele clienților săi, companiile care foloseau instrumentul B2B necesar creării sistemului de logare cu Facebook. Acest instrument era folosit pentru analiza activității utilizatorilor în cadrul paginilor de Facebook.
CITEȘTE ȘI Instagram va bloca hashtag-uri care răspândesc informații false legate de vaccinare“Prin acest proces, vrem să trimitem un mesaj către dezvoltatori că Facebook este serios în ceea ce privește aplicarea politicilor noastre, inclusiv cerând acestora să coopereze cu noi în timpul unei investigații” susține Facebook.
Facebook cere bani pentru a acoperi valoarea datelor colectate de Rankwave, estimată la 9,8 milioane de dolari, și acoperirea cheltuielilor de judecată. În plus, compania americană cere ordin pentru a obliga Rankwave să șteargă toate datele.
Cazul seamănă foarte mult cu celebrul Cambridge Analytica, inclusiv prin folosirea unei aplicații pe post de cal troian, doar că în locul unui sondaj aici este vorba de măsurarea influenței. Nu se cunoaște deocamdată câți utilizatori sunt implicați acest nou caz.