Platformele de schimb de monedă virtuală și furnizorii de portofelele electronice de monedă virtuală au pentru prima dată la nivel european un cadru legal, urmând să fie obligate să se înregistreze, cel mai probabil similar caselor de schimb valutar, și să își verifice clienții la fel ca instituțiile bancare. De asemenea, o altă schimbare legislativă vizează în mod expres identificarea clienților la distanță și/sau electronic, facilitând astfel digitalizarea procesului de acceptare a clienților în întreaga Uniune Europeană. Perspectivele vor fi anunțate și detaliate la WeLoveDigital.forum, unde vor veni experți, factori de decizie guvernamentală și cei mai puternici jucători în domeniu.
Conferința va fi organizată pe parcursul a două zile, pe 21-22 mai, la hotel Intercontinental din București.
Detalii pot fi aflate AICI
Măsurile, care au scopul de a combate riscurile asociate cu spălarea banilor și finanțarea terorismului, se află în rezoluția legislativă adoptată de Parlamentul European pe 19 aprilie, arată o analiză reaizată de Lorena Butușină, Avocat Reff și Asociații. Prin această rezoluție a fost aprobată directiva pentru modificarea Directivei (EU) 2015/849 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului (cunoscută ca AMLD IV).
Schimbări relevante pentru industria criptomonedelor
Directiva care va modifica AMLD IV reglementează parțial platformele de schimb de monedă virtuală și a furnizorilor de portofele electronice de monedă virtuală, astfel:
• Platformele de schimb de monedă virtuală și furnizorii de portofele electronice de monedă virtuală vor intra sub incidența obligațiilor de combatere a spălării banilor și terorismului și vor trebui să își ajusteze activitatea pentru a îndeplini noile obligații de conformitate.
• Platformele de schimb de monedă virtuală și furnizorii de portofele electronice de monedă virtuală vor avea obligația să se înregistreze. Procedura concretă de înregistrare și obligațiile care vor deriva din acest proces se stabilește de fiecare stat membru UE. Având în vedere că obligația de înregistrare a fost reglementată în același articol cu formalitățile de autorizare și înregistrare a caselor de schimb valutar, statele membre ar putea lua în considerare aplicarea unui regim similar și platformelor de schimb de monedă virtuală și furnizorilor de portofele electronice de monedă virtuală.
• Monedele virtuale și furnizorii de servicii de portofele electronice vor avea o definiție legală, neutră din punct de vedere tehnologic și care aduce claritate cu privire la modul în care criptomonedele sunt definite în Europa.
Totodată sunt introduse prevederi exprese în legislația europeană privind identificarea electronică și la distanță a clienților.
• Textul aprobat al directivei menționează expres faptul că verificarea identității clienților poate fi făcută prin mijloace de identificare electronică și servicii de încredere relevante, astfel cum au fost definite în Regulamentul eIDAS, sau prin orice alt proces de identificare la distanță sau electronic, sigur și reglementat, recunoscut, aprobat sau acceptat de către autoritățile naționale relevante.
• Schimbările propuse aduc mai multă claritate cu privire la mijloacele de identificare electronice și la distanță acceptate pentru scopul identificării clienților și creează bazele legale necesare pentru autoritățile naționale mai conservatoare cu privire la acest aspect.
Merită semnalat că modalitatea permisă de identificare a clienților din textul directivei nu se referă doar la serviciile de încredere calificate. Cu toate acestea, fiecare entitate supusă obligațiilor de cunoaștere a clientelei va trebui să demonstreze că riscurile specifice în materia spălării banilor și combaterii terorismului sunt proporționale cu metoda de identificare a clienților folosită.
Când se vor aplica noile reglementări
Directiva trebuie să fie aprobată și de Consiliul Uniunii Europene pentru a intra în vigoare. O decizie favorabilă a Consiliului este de așteptat în viitorul apropiat, având în vedere că textul directivei a fost în prealabil agreat de Consiliu după negocieri inter-instituționale.
Directiva va intra în vigoare în 20 de zile de la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar Statele Membre vor avea, ulterior, la dispoziție 18 luni pentru a o transpune în legislația națională. Conform estimării noastre, modificările vor fi aplicabile începând cu sfârșitul anului 2019.