Departamentul de Justiție al SUA a intentat al doilea proces antitrust împotriva Google în puțin peste doi ani, transmite CNBC.
Este cel mai recent semn că guvernul SUA nu se dă înapoi de la cazurile împotriva firmelor de tehnologie, chiar dacă rezultatele obținute în instanță pentru procesele antitrust sunt mixte, scrie News.ro.
Acest proces, care se concentrează pe afacerea cu publicitate online a Google și încearcă să facă Google să cedeze părți ale acesyteia, este primul împotriva companiei înregistrat în timpul administrației Biden.
Procesul anterior al Departamentului, înregistrat în octombrie 2020 sub administrația Trump, a acuzat Google că își folosește presupusa putere de monopol pentru a opri concurența pentru căutarea pe internet, prin acorduri de excludere. Acest caz este de așteptat să fie judecat în septembrie.
Afacerea cu publicitate a Google a generat 54,5 miliarde de dolari în trimestrul încheiat la 30 septembrie, din reclamele de căutare, YouTube, rețeaua Google și alte reclame.
Google se confruntă, de asemenea, cu alte trei procese antitrust din partea unor grupuri mari de procurori generali ai statelor, inclusiv unul concentrat pe afacerea sa de publicitate condusă de procurorul general din Texas, Ken Paxton.
Statele California, Colorado, Connecticut, New Jersey, New York, Rhode Island, Tennessee și Virginia s-au alăturat DOJ în cel mai recent proces.
Afacerea cu publicitate a Google a atras critici, deoarece platforma operează pe mai multe părți ale pieței - cumpărături, vânzare și schimb de anunțuri - oferindu-i o perspectivă unică.
Compania a negat de mult timp că domină piața de publicitate online, indicând cota de piață a concurenților, inclusiv Facebook-ul Meta.
În procesul său, Departamentul de Justiție și statele susțin că Google a căutat să controleze toate părțile pieței, realizând că ar putea deveni ”locația generală și finală pentru toate difuzarea anunțurilor”.
”Google nu ar mai fi nevoit să concureze pe merit; ar putea pur și simplu să stabilească regulile jocului pentru a exclude rivalii”, susțin ei.
Potrivit plângerii, chiar și unul dintre directorii de publicitate ai Google a pus la îndoială înțelepciunea proprietății largi a Google în acest spațiu.
″[Există o problemă mai profundă cu faptul că deținem platforma, piața de schimb și o rețea imensă?” ar fi întrebat directorul.
”Analogia ar fi dacă Goldman sau Citibank ar deține NYSE.”
Prejudiciul practicilor Google, susțin ei, este că ”creatorii de site-uri web câștigă mai puțin, iar agenții de publicitate plătesc mai mult decât ar face-o pe o piață în care presiunea concurențială neîngrădită ar putea disciplina prețurile și ar duce la instrumente de tehnologie publicitară mai inovatoare, care ar duce în cele din urmă la o calitate superioară și tranzacții cu costuri mai mici pentru participanții de pe piață.”
Drept urmare, au adăugat ei, mai mulți editori sunt nevoiți să apeleze la modele alternative, cum ar fi abonamentele, pentru a-și finanța operațiunile.
O altă parte a strategiei Google, susține plângerea, a fost să achiziționeze alte companii pentru a-și crește puterea pe piața de publicitate și ”a pregăti terenul pentru comportamentul de excludere al Google în industria tehnologiei publicitare”.
Aceste achiziții au inclus o achiziție în 2008 a unui server pentru editarea de publicitate DoubleClick și ”o platformă de publicitate în curs de dezvoltare”, care avea să devină AdX a Google.
Acest lucru a permis Google să solicite editorilor, în unele cazuri, să folosească toate instrumentele sale pentru a obține acces la orice, în loc să lucreze cu instrumente rivale pentru anumite părți ale procesului de cumpărare online de publicitate.