Anunțați neoficial, dar cu surle și trâmbițe încă de anul trecut, boții Facebook și-au făcut, timizi, apariția în prima zi a conferinței F8.
Pentru Facebook, lucrurile sunt simple. Boții reprezintă o modalitate de monetizare.
Orice firmă din lumea ar putea să-și facă un bot și să vândă produse sau servicii prin intermediul Facebook Messenger. Evident că botul va trebui să cumpere de la Facebook bilet de intrare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Botul elimină, din punctul de vedere al firmelor, necesitatea procesării manuale. Pe de altă parte, pentru copiii care stau toată ziua cu nasul în telefon ar putea fi o modalitate mai facilă de cumpărare. În loc să intri pe site-ul sau aplicația unui magazin, vorbești cu botul acelui magazin fără să ieși din Facebook Messenger.
Aceeași idee ar putea fi aplicată de Facebook și pentru WhatsApp, iar Microsoft lucrează deja la un sistem similar pentru Skype.
Dar întrebarea care se pune este: va fi bun și pentru utilizatori? Va fi mai comod, mai rapid, mai eficient? Că, dacă nu, utilizatorul ar putea să-l respingă și întreaga strategie de monetizare a Microsoft, Facebook sau a altora să eșueze lamentabil.
Ca să atragă utilizatorii, boții trebuie să ofere răspunsuri la multe întrebări. Iar aici întră în scenă inteligența artificială. Am testat boții pe care Facebook i-a lansat la F8 și n-am văzut niciun fel de inteligență artificială sau de alt fel.
Nu mă așteptam să descopăr noul Data, dar mi se părea logic ca, dacă tot lansezi boții pe care te bazezi atât de mult, aceștia să se afle într-un stadiu care să impresioneze cât de cât publicul, companiile și dezvoltatorii.
Au fost lansați 6 boți: unul care se ocupă exclusiv de informații despre conferința F8, botul CNN și alți 4 boți pentru diverse magazine din Statele Unite.
Botul F8 poate fi găsit la adresa m.me/f8bot. Dacă îi scrii ”bots”, îți va face legătura și cu verișorii lui, ceilalți 5 boți. Nu are rost să-l întrebi despre originea vieții pe Pământ pentru că nu știe altceva în afară de F8. Dar măcar răspunde politicos atunci când este pus în dificultate.
Boții magazinelor știu un singur lucru: să preia comenzi. Orice le-ai scrie, îți cer adresa de livrare.
Am încercat să comand flori, intrând în legătură cu botul 1-800-Flowers.com. După ce îi dai adresa și data dorită pentru livrare, trebuie să parcurgi un întreg meniu până ajungi la produsul dorit. Dacă scrii simplu ”7 red roses” nu înțelege ce vrei de la el.
În schimb, bot-ul CNN este puțin mai răsărit. Dar nu foarte. În principiu, funcționează ca un motor de căutare. Scrii subiectul care te interesează și el vine cu trei articole care conțin acele cuvinte în titlu sau în descriere. Dar nu știe să facă diferența între subiectele de interes. Dacă îi ceri ”latest tech news”, îți va servi articole care conțin acele cuvinte, nu știri despre tehnologie.
Problema pare să fie algoritmul, adică exact zona în care inteligența artificială ar trebui să iasă la iveală. Deocamdată boții prezentați nu dau semne că posedă așa ceva.
În exemplul anterior, algoritmul folosit de CNN pare să scoată la iveală articole la întâmplare, bazându-se doar pe căutarea cuvintelor folosite de utilizator. Când am folosit o sintagmă probabil mai rar folosită, mi-a returnat știri din 2009.
Primul contact cu boții pe care Facebook i-a ales să exemplifice avantajele tehnologiei pe care o va folosi în viitor este dezamăgitor. În formatul actual, nu am văzut nimic care să mă facă să prefer să folosesc un bot, în locul metodei clasice. Nu este mai eficient, nu-mi oferă mai multe informații și nici nu este la fel de ”cool” cum pare în teorie. Va fi, probabil, toate astea pe măsură ce inteligența antificială se va dezvolta.
Inteligența articificală, pe lângă tonele de date pe care le memorează, ar trebui să și învețe din conversații și comportamentul utilizatorului. Boții prezentați de Facebook și partenerii săi nu au dovedit că au învățat ceva pe parcursul conversațiilor. Sunt doar niște roboți telefonici, nimic mai mult.
Dar să avem răbdare. Și boții pot să crească.