Cei mai mulți comercianți online de servicii de telefonie, internet sau de streaming audio-video utilizează practici înșelătoare și ar putea încălca legislația UE în materie de protecție a consumatorilor, avertizează Comisia Europeană.
Comisia Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor au prezentat rezultatele unei acțiuni de verificare (screening) derulate simultan la nivelul întregii Uniuni, care a vizat 207 de website-uri ce furnizează servicii de telefonie fixă sau mobilă, de internet, precum și de streaming audio și video.
Dintre cele aproape 210 de site-uri verificate, doar puțin peste 21% (44 de site-uri) au trecut primul test privind respectarea normelor UE în materie de protecție a consumatorilor, iar aproximativ 79% (163) au fost marcate pentru verificări suplimentare.
CITEȘTE ȘI Afacerile primilor cinci jucători telecom din România. Telefonia fixă scade, internetul mobil crește“Rezultatele verificărilor au arătat că este posibil ca 163 din aceste site-uri să se facă vinovate de încălcarea legislației UE în materie de protecție a consumatorilor. Printre problemele cel mai frecvent identificate se numără: promovarea unor pachete de servicii despre care se lasă impresia că ar fi gratuite sau disponibile la un preț redus când de fapt sunt incluse într-o oferă grupată, absența sistemelor de soluționare a litigiilor sau faptul că aceste site-uri pot să modifice în mod unilateral clauzele contractelor fără a-i informa pe consumatori și fără a le oferi acestora vreo explicație”, arată Comisia într-un comunicat.
Astfel, în 50% dintre cazurile analizate, site-urile conțineau promoții la un pachet de servicii gratuite sau la preț redus, când de fapt era vorba doar de un serviciu oferit în cadrul unui pachet grupat.
În 78,7% din cazuri, pe site-uri nu figura un link către pagina platformei UE de soluționare online a litigiilor, 40,6% din site-uri nu furnizau nicio descriere a unui sistem de soluționare a litigiilor, iar 31,9% puteau modifica unilateral clauzele contractului sau caracteristicile serviciului, fără să informeze consumatorii și fără să le ofere acestora posibilitatea de a anula contractul.
De asemenea, 25,1% din site-uri nu ofereau informații clare sau veridice cu privire la mecanismele de compensare și rambursare disponibile în situația în care serviciul oferit nu este cel pentru care clientul a dat bani, în timp ce 21,7% nu ofereau informații clare și cuprinzătoare cu privire la reînnoirea automată a contractului.
CITEȘTE ȘI UniCredit lansează primele credite acordate exclusiv online, cu semnătură electronică emisă de o firmă românească. ING a spart gheața pieței anul trecut, dar cu semnătură “de import”, mai ieftinăComisia nu a precizat numele companiilor verificate în cadrul acțiunii comune.
“Consumatorii își folosesc zi de zi telefoanele mobile sau abonamentele de internet și ar trebui să poată să aibă încredere în aceste servicii. Verificările confirmă însă faptul că mai multe site-uri care vând astfel de servicii îi induc în eroare pe consumatori prin promovarea unor reduceri false sau prin faptul că nu pun la dispoziția acestora toate informațiile de care au nevoie pentru a lua o decizie avizată. Sper că aceste informații false și înșelătoare vor fi corectate cât mai curând posibil, astfel încât întreprinderile din sector să respecte pe deplin normele UE în materie de protecție a consumatorilor” a declarat, în comunicat, Vera Jourova, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen.
Potrivit Comisiei, autoritățile naționale vor analiza în detaliu cele 163 de site-uri în cazul cărora s-au constatat nereguli, iar, dacă acestea se dovedesc reale, vor fi luate măsuri de remediere.
“Autoritățile din domeniul protecției consumatorilor vor veghea ca site-urile respective să redevină conforme, folosind procedurile naționale de asigurare a respectării legislației pe care le au la dispoziție”, se arată în comunicat.