Piața serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe se menține concurențială, arată o analiză a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), care a avut în vedere modificările din perioada 2015 – 2019. Analiza arată că România are unul dintre cele mai ridicate grade de concurență la nivel de infrastructuri, comparativ cu situația din celelalte state membre ale Uniunii Europene, cu un număr de peste 480 furnizori de servicii de acces la internet în bandă largă la puncte fixe în anul 2019 și cu o structură a pieței foarte eterogenă.
”În cadrul ultimei ședințe online a Consiliului Consultativ, ANCOM a agreat împreună cu industria de comunicații electronice proiectul de poziție cu privire la revizuirea piețelor relevante din sectorul comunicațiilor electronice corespunzătoare serviciilor de acces local la puncte fixe și serviciilor de acces central la puncte fixe pentru servicii destinate publicului larg. Analiza concurențială realizată de către autoritate a arătat că piața cu amănuntul a serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe se menține concurențială, nefiind necesară reglementarea piețelor de gros corespunzătoare”, arată autoritatea într-un comunicat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Proiectul de poziție este rezultatul unei noi analize de piață, realizate cu scopul de a reevalua și, eventual, de a intensifica nivelul de concurență pe piața cu amănuntul a serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe, prin potențiale măsuri de reglementare impuse pe piețele de gros, scrie News.ro
”Analiza, care a avut în vedere modificările de pe piață în perioada 2015 – 2019, nu a evidențiat existența unor probleme concurențiale care să justifice impunerea de reglementări specifice, la nivelul piețelor de gros corespunzătoare sau a piețelor cu amănuntul. Piața serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe se menține concurențială, în condițiile în care utilizarea buclei locale la nivelul pieței de gros este nesemnificativă în România, concluzia ANCOM fiind că nu este necesar a fi impuse reglementări la nivelul piețelor serviciilor de acces local la puncte fixe și, respectiv, serviciilor de acces central la puncte fixe”, arată autoritatea.
ANCOM derulează periodic astfel de analize pentru a asigura o concurență efectivă pe piață, care să genereze beneficii pentru utilizatorii finali.
Piața cu amănuntul analizată este dinamică, în continuă creștere, tarifele pentru internetul fix sunt, de regulă, în scădere, în special pentru vitezele de transmisie superioare, în timp ce vitezele de transmisie „best-effort” sunt îmbunătățite constant, utilizatorii finali fiind mulțumiți de accesibilitatea și calitatea serviciilor oferite.
”Gradul înalt de inovare, care generează o gamă largă de produse și oferte variate de preț la un nivel competitiv, reprezintă o altă caracteristică a pieței din România. De exemplu, tarifele pentru conexiunile de acces la internet în bandă largă la puncte fixe, în special pentru cele cu viteze de transmisie de cel puțin 100 Mbps, sunt printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană”, spun reprezentanții ANCOM.
De asemenea, România are unul dintre cele mai ridicate grade de concurență la nivel de infrastructuri, comparativ cu situația din celelalte state membre ale Uniunii Europene, cu un număr de peste 480 furnizori de servicii de acces la internet în bandă largă la puncte fixe în anul 2019 și cu o structură a pieței foarte eterogenă.
”Deși rata de penetrare a conexiunilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe este relativ scăzută, acest lucru este cauzat de factori care nu țin de piața telecom, precum numărul redus de calculatoare personale, respectiv terminale care permit accesul la internet de acasă, la nivel de populație, gradul redus de alfabetizare digitală, precum și nivelul scăzut al venitului mediu pe cap de locuitor, în special în mediul rural”, adaugă ei.
Conform cadrului european de reglementare în domeniu, ANCOM urmează să notifice Comisia Europeană, Organismul Autorităților Europene de Reglementare în Domeniul Comunicațiilor Electronice (OAREC) și autoritățile naționale de reglementare din celelalte state membre ale Uniunii Europene măsurile propuse. Comisia Europeană, OAREC și celelalte autorități de reglementare vor putea transmite ANCOM comentarii și observații în termen de o lună de la data notificării.