Conform unui studiu realizat de Haystack Project, 7 din 10 aplicații de smartphone livrează datele personale pe care le colectează cu acceptul utilizatorilor de smartphone-uri către organizații care le pot folosi fără nicio restricție și în orice scop doresc.
Haystack Project este o organizație academică compusă din mai mulți cercetători care au pus la punct aplicația Lumen. Aceasta analizează traficul făcut de aplicațiile instalate pe smartphone pentru a identifica conexiunile realizate și datele trimise de pe telefon.
Concluzia studiului ar trebui să constituie un semnal de alarmă nu doar pentru utilizatori, ci și pentru puterile legislative din toate țările: 70% din aplicații furnizează datele colectate despre utilizatori cu oricine plătește pentru ele.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Majoritatea utilizatorilor știu că o aplicație instalată are nevoie să acceseze și să folosească diverse facilități ale telefonului pentru a funcționa. Spre exemplu, o aplicație GPS are nevoie să apeleze funcția de localizare.
Însă, ce nu știu utilizatorii este că datele respective sunt trimise către un server pentru a fi colectate. Din acel moment, dezvoltatorul respectiv este stăpânul datelor și poate face ce dorește cu ele. Le poate vinde oricui este interesat.
De exemplu, pentru a livra reclame relevante, Google, Facebook și alții nu se rezumă la datele colectate de propriile aplicații, ci apelează și la alte surse care dețin datele de care au nevoie.
Studiul cercetătorilor care au creat aplicația Lumen a început în octombrie 2015. În acest interval, au fost analizate peste 5.000 de aplicații de pe telefoanele a peste 1.600 de utilizatori din diverse regiuni geografice.
70% din aplicațiile analizate au trimis datele personale colectate către cel puțin un tracker, precum Google Analytics sau Facebook Graph. 15% dintre acestea trimiteau datele către cinci sau mai multe astfel de trackere.
CITEȘTE ȘI Google pune la bătaie sume importante de bani pentru a motiva dezvoltatorii să extindă funcționalitatea Google AssistantFără a constitui o mare surpriză, cel mai mare ”colecționar” de date personale este Google. Trackerele acestuia, precum Google Analytics, DoubleClick sau AdMob, strâng date personale de la 48% din aplicațiile analizate.
Pentru că nu există legi care să protejeze identitatea online a utilizatorilor, datele personale fac ocolul globului ajungând în țări ce nu au o legislație consistentă care să protejeze intimitate sau în țări, precum Statele Unite, Marea Britanie sau Franța în care agențiile guvernamentale au dreptul legat de a accesa oricând aceste date.
Dacă la nivel de dispozitiv, utilizatorul are opțiunile necesare refuzării dreptului de acces la datele personale pentru aplicațiile instalate, în cazul aplicațiilor cărora le este oferit accesul, utilizatorul și, de fapt, nimeni nu poate controla ce se întâmplă cu acele date în momentul în care au ajuns pe serverul dezvoltatorului.
Cei care au sperat că, dezinstalând aplicația Facebook, spre exemplu, vor scăpa de ochiul vigilent care vede tot al rețelei sociale, trebuie să înțeleagă că datele personale pot ajunge la compania condusă de Mark Zuckerberg și pe alte căi.