Antibiotice a încheiat anul 2016 cu un profit net de 30,4 milioane lei, în creștere cu 12% comparativ cu cel înregistrat în anul 2015, când s-a situat la nivelul de 27,17 mil. lei.
Compania a reușit venituri din vânzări de 332,4 milioane lei, în ușoară creștere față de anul 2015, când a vândut de 330 milioane lei.
“Creșterea echilibrată a cifrei de afaceri și a profitului se bazează pe un plan de afaceri bine conturat și adaptat continuu la realitățile pieței farmaceutice. Cele mai importante acțiuni ale noastre au fost orientate spre analiza atentă și consolidarea piețelor interne și internaționale, păstrarea calității și competitivității produselor noastre, realizarea de parteneriate strategice, prin investiții și cooperări, pentru asigurarea premizelor dezvoltării pe termen mediu și lung a firmei”, a declarat Ioan Nani, Director General Antibiotice.
Politica de gestionare a costurilor a permis Antibiotice să-și reducă an de an gradul de îndatorare, astfel că în 2016 acesta a fost de 23%, comparativ cu 32% cât s-a înregistrat în 2011.
Rezultate pe piața internă:
• Vânzările din farmacii și spitale în creștere cu 4,4%
Vânzările din farmacii și spitale au generat o creștere valorică de 4,4% (comparativ cu anul 2015), ajungând la 300 mil. lei, superioară ritmului înregistrat de piața farmaceutică de generice cu prescripție medicală și OTC din România (4,24%). De asemenea, vânzările cantitative au avansat cu 8%, pe fondul unei creșteri cu 4,2% a consumului de medicamente la nivel de piață totală, atingând nivelul de 399,2 mil. lei.
Segmentul farmacii retail (farmacii cu circuit deschis) este în creștere cu 3,74% comparativ cu anul 2015, în pas cu ritmul de creștere al pieței (3,84%).
Astfel, Antibiotice își menține locul 4 în rândul producătorilor de medicamente generice cu prescripție medicală și medicamente fără prescripție medicală (OTC), înregistrând cea mai importantă creștere din top zece jucători.
• Creștere de 25,3% a portofoliului de medicamente fără prescripție medicală (OTC)
Urmând trendul general al pieței determinat de creșterea interesului pentru prevenție și menținerea calității vieții, Antibiotice și-a consolidat vânzările de medicamente fără prescripție medicală (OTC), înregistrând o creștere superioară de 25,3%, peste nivelul de creștere al pieței (+11,6%).
• Prima poziție pe segmentul vânzărilor de generice către spitale
Cu vânzări de 76,5 milioane lei, în creștere cu 6,5% comparativ cu anul 2015 și o cotă de piață de 18,3%, Antibiotice își menține poziția lider pe piața genericelor și a medicamentelor fără prescripție medicală (OTC) vândute în spitalele din România.
De asemenea, compania a rămas lider din punct de vedere al unităților terapeutice valorificate pe forma de administrare pulberi injectabile, cu o cotă de piață de 75,3%, la fel ca și pe segmentul de unguente (cotă de piață 28,5%) și supozitoare (cotă de piață 42,6%). Portofoliul de unguente a înregistrat în anul 2016 o creștere a consumului de 11,2%, peste avansul consumul total al acestei forme farmaceutice (+8% comparativ cu anul 2015) .
• 13 produse noi lansate
În anul 2016, portofoliul de medicamente a fost completat cu 13 produse noi din clasele terapeutice precum: Sistem Cardiovascular, Antiinfecțioase, Preparate dermatologice și Sistem Nervos Central. În primul an de lansare, aportul acestor 13 produse noi la cifra de afaceri a fost de 7 milioane lei, calculat în funcție de momentul intrării spre vânzare al fiecărui produs pe parcursul anului 2016.
Rezultate pe piața externă
• Exporturile - 31% din veniturile din vânzări
Veniturile din vânzările obținute pe piețele externe în anul 2016 au crescut cu 14% față de anul anterior, ajungând ca ponderea exportului Antibiotice în cifra de afaceri să fie de 31%, față de 28% în anul 2015. Aceste rezultate s-au obținut atât din valorificarea substanței active Nistatină, Antibiotice fiind lider mondial în producția acestui produs, cât și a celor 70 de produse finite înregistrate la export.
Principalele piețe geografice pentru exporturile Antibiotice sunt: Asia (China, India, Vietnam), America de Nord (SUA, Canada) și Europa (Germania, Olanda, Țările Baltice, Danemarca, Serbia etc.), urmate de zona Orientului Mijlociu, Rusia & C.S.I., America de Sud și Africa.
Piața Statelor Unite ale Americii a înregistrat cel mai mare procent de creștere în anul 2016, comparativ cu anul anterior, generat atât de creșterea volumelor de produse sterile penicilinice forme finite, cât și de Nistatină, substanță activă, unde livrările au crescut cu 25%.
Cea mai mare pondere în exporturile de produse finite au avut-o produsele antiinfecțioase, urmate de cele pentru tractul digestiv și metabolism, cardiovasculare, dermatologice și cele din categoria sistemului musculo-scheletic.
• Reprezentanță externă în Vietnam
În 2016 a fost deschisă reprezentanța Antibiotice din Vietnam, ce urmează să devină operațională începând cu anul 2017, în scopul dezvoltării vânzărilor pe această piață emergentă cu potențial semnificativ de creștere.
În momentul de față, Antibiotice are încheiate parteneriate strategice de promovare exclusivă a produselor sale cu firme locale din Republica Moldova și Serbia.
Modelul de creștere a afacerilor prin deschiderea de reprezentanțe locale sau prin parteneriate de promovare exclusivă a produselor pe piețele externe va continuă și în perioada următoare, în urma evaluării de noi teritorii unde vor fi abordate aceste modele de afaceri, arată compania, într-un comunicat.
În urma supunerii la vot, în ședința AGA, acționarii companiei au hotărât repartizarea profitului net pentru anul 2016 în valoare de 30.370.811 lei, fixarea valorii dividendului brut pe acțiune la 0,03835158 lei și plata dividendelor începând cu data de 15.09.2017, conform prevederilor legale în vigoare.