Listată la BVB, compania Vrancart investește în 6 linii noi de business pe platforma sa industrială de la Adjud, urmând să integreze activități pe întreg lanțul de reciclare. Compania va primi un ajutor de stat de 8,3 milioane euro. Directorul general a declarat pentru Profit.ro că impactul asupra bilanțului va fi atenuat, iar în analiză este cofinanțarea printr-o majorare de capital pe bursă.
Producătorul de hârtie și carton ondulat Vrancart Adjud (VNC) face în următorii 2 ani o investiție majoră pe segmentul de reciclare, extinzându-și activitățile de recuperare a deșeurilor și pe segmentele de cofraje, lemn, plastic, combustibili și cenușă industrială. Suma alocată se va ridica la 17 milioane euro, din care aproape jumătate va fi reprezentată de un ajutor de stat.
Noile operațiuni vor fi asigurate de societatea Vrancart Recycling, unde compania-mamă listată la Bursa de Valori București deține 100% din acțiuni. Mișcarea vine să potențeze utilizarea deșeurilor, în condițiile în care deja Vrancart dispune de cea mai extinsă rețea de colectare, cu 20 de centre în 17 orașe (în București sunt operate 3 amplasamente). „Am încercat să acoperim zonal toată țara”, spune directorul general Ionel Ciucioi despre această rețea. Dacă, în prezent, Vrancart utilizează deșeurile colectate doar pe segmentul de hârtie și cartoane, iar celelalte deșeuri le vinde, noua investiție va permite inclusiv producția proprie de paleți de lemn, materiale reciclate din plastic și produse modelate din ceea ce societatea centralizează din centrele de colectare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Dezvoltarea va fi greenfield, integral pe platforma industrială de la Adjud, dar va acoperi nu mai puțin de 6 linii de business. Prima dintre acestea este pentru cofraje și ar urma să devină funcțională în aproximativ 6-7 luni.
Investiție pe segmentul reciclării plasticului
Vrancart Recycling va prelucra și plasticul din deșeuri până la stadiul de fulgi densificați, fără a merge, însă, mai departe. Marfa, tot o materie primă, va fi vândută către alți producători de plastic, cei care fac granule. „Vor cumpăra o materie primă foarte bună. Cea mai mare problemă a materiei prime din deșeuri din plastic reciclat – și de aceea nu se folosește atât de intens – este calitatea”, a declarat Ciucioi pentru Profit.ro.
CITEȘTE ȘI Guvernul Cîțu vrea să abroge legea PSD prin care statul nu poate înstrăina participații la companiiVrancart a identificat pe acest segment o oportunitate de business în sensul că partea de sortare și spălare a plasticului în România este deficitară. În țară există granulatoare bune, OK din punct de vedere tehnologic și cu capacitate mare, dar materia primă din reciclare este de slabă calitate. „Aici vrem să intervenim noi”, spune directorul companiei care are ca acționar majoritar, cu o participație de 75,06%, pe SIF Banat Crișana (SIF1). Astfel, prin noua investiție se va face partea de spălare, sortare a plasticului colectat, care apoi este pus într-un tocător și densificator în vederea fabricării fulgilor densificați. Un alt avantaj competitiv este că Vrancart deține deja propria stație de epurare pe platforma de la Adjud. Aceasta ar urma să fie ținta unor noi investiții pentru a i se crește capacitatea și performanțele.
Combustibili din deșeuri
Prin investiția nouă, compania va opera și o linie de fabricare a combustibililor din deșeuri de tip RDF (Refuse-derived fuel) care sunt folosiți pentru ardere în cazane. Aceștia sunt prelucrați în principal dn deșeurile de plastic ce nu mai pot fi reciclate.
CITEȘTE ȘI Bogdan Drăgoi este reconfirmat președinte al SIF Banat Crișana cu 97% din voturile acționarilor„Intenția noastră este, o dată, de a prelucra resturile din liniile noastre de business – și de la mașina de hârtie rezultă un amestec de nămol, hârtie nedestrămată, plastice care provin din maculatură – dar și de a merge la alți operatori economici, să colectăm aceste reziduri care acum majoritatea ajung la groapă și să le trecem printr-un sistem de tocare, extragere metale și mărunțire obținând astfel un combustibil pentru cazanele de ars deșeuri”, explică Ciucioi.
Astfel, în afară de uzul intern, Vrancart Recycling ar urma să facă livrări și la terți utilizatori, cei mai importanți consumatori de combustibili RDF fiind fabricile de ciment. „Nu e o piață atât de mare, dar contează și aici calitatea combustibilului”, completează șeful companiei, adăugând că preocuparea este pentru obținerea unei puteri calorice constante.
Cazanul de la Adjud
Combustibilii din deșeuri vor fi utilizați pentru consumul propriu al Vrancart, iar în acest sens o a 4-a linie de business dezvoltată în noua investiție este reprezentată de un cazan de ardere, cu cogenerare. Business-ul de valorificare energetică ar urma să fie ultimul care să devină operațional, aici compania trebuind să aștepte atât livrarea furnizorului soluției tehnologice, dar și avizele necesare. „Va depinde și cât de repede obținem autorizațiile pentru că, fiind reciclare de deșeuri, va trebui să obținem autorizații de mediu care sunt mai complexe decât în mod normal”, spune Ciucioi, completând că demersurile de depunere a documentației au început deja.
Prelucrări pe segmentul lemnului și al cenușei industriale
În aproximativ 1 an ar urma să devină operațională linia de business de prelucrare a deșeurilor din lemn. Este vorba de paleți deteriorați care sunt colectați din țară și apoi reparați. „E un business simplu, nu este complicat, dar de asemenea sunt multe deșeuri de lemn pe piață”, spune directorul de la Vrancart. În prezent, în România sunt puține companii care prelucrează și paleți sunt găsiți în piață, dar foarte puțini cu acte.
CITEȘTE ȘI Prețurile petrolului au urcat la cel mai ridicat nivel de la debutul pandemiei. OPEC+ a hotărât să amâne majorarea producției zilniceFinalmente, o a 6-a linie de business va fi de recuperare a cenușei industriale, aici fiind vorba atât de deșeurile care vor proveni de la cazan, cât și de cele care sunt rezultate de la Vrancart. „Suntem într-un studiu avansat al problemelor tehnice și lucrăm cu câțiva profesori universitari pentru a realiza un tip de materiale, BCU”, afirmă directorul companiei. Este vorba despre un produs asemănător la proprietăți cu ale BCA, nu pentru rezistență, dar pun izolator termic și fonic.
Ce înseamnă pentru bilanțul companiei
Atunci când va deveni operațională peste 2 ani, noua investiție prin Vrancart Recycling va realiza afaceri de 8,5 milioane de euro și, conform planului de business, randamentul mediu agregat pe cele 6 linii de business ar urma să fie de 17%. Este un impact semnificativ, echivalent cu 11% din veniturile de 75 milioane de euro preconizate de Vrancart SA pentru anul în curs.
La ce să se aștepte investitorii este întrebarea Profit.ro pentru directorul Ciucioi. „La o creștere a business-ului Vrancart și, bineînțeles, ne așteptăm ca această nouă investiție să se reflecte în valoarea companiei în piață.”
Majorare de capital pe bursă și utilizare a capacității de îndatorare
Miza emitentului listat la BVB este ca impactul pe termen scurt în bilanț, asupra profitabilității, să fie atenuat. Avantajul investiției este că va fi greenfield și accesul la ajutorul de stat este semnificativ. Banii urmează să fie achitați de stat la fiecare finalizare a unei etape de investiții după ce vor fi asigurați inițial de companie.
Vrancart ar putea apela la resursele de finanțare ale investitorilor. „Intenționăm să facem o majorare de capital”, a declarat pentru Profit.ro Ciucioi, fără a da detalii despre structura unei astfel de operațiuni de piață a cărei analiză încă se află într-o fază preliminară.
Ionel Ciucioi, director general la Vrancart
Societatea ar urma să folosească și partea de credit. Pentru data de 30 septembrie, Vrancart SA raporta datorii totale de 194,60 milioane lei, în declin cu 8,68% față de cele de 213,09 milioane lei de la sfârșitul anului 2019. Aici sunt incluse și obligațunile corporative de 38,25 milioane lei emise în martie 2017 și având scadența în anul 2024 (VNC24), deținute în proporție de 96% de majoritarul SIF Banat Crișana. În același timp, activele totale erau mai mult decât duble, de 417,58 milioane lei. „Gradul de îndatorare al Vrancart este unul rezonabil pentru industria noastră”, spune directorul emitentului.
Avantaj prin efectul legii și al... UE
Investiția ar urma să facă din Vrancart unul din cei mai mari jucători dintr-o piață românească a reciclării încă dispersată și care a început să se miște abia către anii 2010. „Deși sunt mulți jucători, nu este concurență atât de mare, pentru că foarte mulți jucători sunt mici și nu sunt echipați corespunzător”, spune Ciucioi, care completează că în prezent un obstacol pentru companie este economia gri din jurul reciclării. „Ne așteptăm la o creștere a reglementărilor de mediu, impuse de Uniunea Europeană în primul rând; sunt multe sisteme care trebuie să intre, ceea ce va curăța piața și din punctul de vedere este un plus.”
Noul demers, într-o secvență a investițiilor care deja a atins 45 milioane euro
Deși a fost fondată în anul 1977, Vrancart „s-a schimbat mult”, mai spune șeful executiv al acesteia. În ultimii 7 ani au fost realizate investiții de aproximativ 45 milioane euro. „În momentul de față deținem o dotare industrială destul de nouă”, vine completarea care menționează și achiziția cele mai bune mașini de carton din România, care a fost instalată acum 1 an.
Proverbiala hârtie igienică
Percepută prin marfa de vitrină, hârtia igienică, societatea apare oarecum distorsionat în piață pentru că aceste produse asigură abia 20% din totalul business-ului. Compania este în curs de integrare a întregului segment în Rom Paper, compania producătoare a mărcii Mototol care a fost achiziționată în proporție de 100% în anul 2017.
CITEȘTE ȘI Sphera – renegocieri la vreme de criză pentru deschiderea noilor restaurante KFC în RomâniaAceasta a fost mutată într-un nou amplasament de producție și și-a schimbat 70% din echipamente prin noile investiții. Anul 2020 a fost greu pentru Rom Paper, unde a fost un șoc negativ de aproximativ 10% atras de industria HORECA – cu închideri în lanț în conextul pandemiei – și pentru care compania este furnizoare de șervețele.
Vrancart plimbă zeci de camioane prin țară
În planul societății din Adjud este extinderea rețelei de colectare, dar nu atât prin adăugarea de centre, pentru că acoperirea zonală este destul de bună, ci prin îmbunătățirea dotărilor tehnice și majorarea capacității punctelor existente. „Cea mai mare problemă a deșeurilor nu este accesul la ele, ci logistica din jurul lor”, explică Ciucioi.
Transportând tipuri diferite de deșeuri și produse, compania are randament diferit al încărcăturilor. În cazul hârtiei prețul este de 50 de euro pe tonă și de aceea Vrancart face eforturi pentru o prezență teritorială mare.
CITEȘTE ȘI Subsidiara Digi din Italia semnează un contract cu VodafoneDivizia de colectare strânge la punctele sale de la persoane fizice și firme mici care aduc propriile deșeuri, în timp ce la companiile și magazinele mari lasă containere și cei de la Vrancart merg periodic și le ridică, uneori chiar zilnic dacă este nevoie. Deșeurile se balotează și se trimit la Adjud pe tiruri cu încărcături de 20-25 de tone. Gradul de încărcare al tirurilor este urmărit ca indicator-cheie pentru reducerea costurilor logistice.
„Faptul că avem rețeaua dezvoltată și avem necesar de transport foarte mare ne ajută să optimizăm rutele. În general, la noi, tirurile merg dus-întors. Foarte rar mergem pe un singur traseu”, spune directorul Vrancart.
CITEȘTE ȘI Autoritatea de Supraveghere Financiară dă undă verde formării profesionale online în domeniul pieței de capitalDe pe platforma de la Adjud pleacă 60-70 de camioane încărcate cu marfă zilnic și alte 20-30 tiruri vin cu maculatură. Parcul propriu este de 20 de camioane, dar este total insuficient. Transporturile sunt suboptime în cazul lemnului, unde într-un transport încap 700 de paleți, dar și al cartonului ondulat unde încărcătura este de doar 6 tone. „Transportăm aer”, este amuzat Ciucioi.
Compania face livrări către Republica Moldova, care este aproape însă unde unde piața este mică, dar și către Ungaria și Bulgaria, unde cantitățile sunt mai importante.
Vrancart închide cercul reciclării
Într-o mișcare corporativă anunțată în exclusivitate de Profit.ro săptămâna trecută, Vrancart a făcut pasul către constituirea unei organizații care implementează Obligațiile privind Răspunderea Extinsă a Producatorului (OIREP). Grupul Ecorep îi mai are acționari cu câte o acțiune pe cei de la IAMU Blaj, de asemenea din portofoliul SIF Banat Crișana, cât și pe cei de la Somplast și Dedeman.
CITEȘTE ȘI Oferta de răscumpărare a Fondului Proprietatea - suprasubscrisă de peste 8 oriDirectorul Vrancart, societate care are 99% din acțiunile în Ecorep, explică asocierea: „Au fost incluși în această construcție pentru că tipul acesta de OIREP în general nu este un singur acționar și trebuie să ai în acționariat societăți care pun deșeuri pe piață.” Dedeman, spre exemplu, va avea o implicare restrânsă. „Ei vor fi probabil client al OIREP-ului, dar nu sunt implicați neapărat în gestionarea business-ului, care este destul de specific.” Fondatorii Dedeman, frații Dragoș și Adrian Pavăl, au cumpărat la începutul anului trecut u pachet reprezentând 16,93% din acțiunile Vrancart și care se află în deținerea Pavăl Holding.
Ghid pentru 2021
Cum va fi anul acesta? „Așteptarea noastră este ca 2021 să fie un an de recuperare față de 2020”, răspunde Ciucioi de la Vrancart, iar pentru piața de hârtie și carton ondulat va fi mai mult decât o recuperare, întrucât declinul de anul trecut a fost de numai 1%. Nici compania nu a fost afectată masiv de pandemie având doar punctual închise temporar anumite linii de producție. „A fost mai mult o panică a clienților noștri în aprilie și mai, când au fost reduceri, dar după aceea pe carton s-a revenit foarte puternic și am recuperat”, explică directorul evoluția peste an.
La 9 luni, firma afișa un profit net de 10,09 milioane lei, în scădere cu 34,65% față de 15,44 milioane lei în intervalul similar din 2020. La ultimul preț de pe bursă, de 0,1640 lei/acțiune, capitalizarea de piață a Vrancart este de 169,16 milioane lei (34,73 milioane euro).