La un an de prezență pe bursă, Transport Trade Services a navigat cu succes peste șocul exploziei prețului la motorină în luna martie, negociind tarifele cu clienții. Societatea a operat în comerțul cu Ucraina chiar din primele zile ale războiului, iar traficul pe Dunăre dinspre țara aflată în conflict se ameliorează în pofida blocajelor inevitabile. TTS își mărește prudent expunerea pe comerțul ucrainean.
Transport Trade Services (TTS) aniversează 1 an de la listarea la cota pieței reglementate a Bursei de Valori București, mutare ce a survenit în urma unei oferte publice în valoare de 288 milioane lei. „Suntem bine poziționați pentru a ne atinge prioritățile strategice regionale și avem planuri pentru următorii ani de consolidare a prezenței, respectiv creștere în toate țările în care ne desfășurăm activitatea”, spune directorul general Petru Ștefănuț în comunicarea către investitori ce marchează aniversarea. „Ne-am propus să devenim furnizorul numărul 1 de logistică din bazinul Dunării și să acționăm ca integrator de piață.”
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Compania, care deja opera la aproape 100% din capacitate înainte de criza din Ucraina, a făcut în lunile care au trecut de la atacul Federației Ruse eforturi organizaționale importante pentru a prelua o parte din cererea sporită de transport fluvial dinspre țara aflată în conflict. Perioada s-a suprapus cu una de creștere a costurilor, șoc ce deja s-a consumat în martie.
Șocul scumpirii motorinei, absorbit prin renegocieri cu clienții
Partenerii au ținut cont în renegocieri de dublarea instantanee a prețului la motorină și au acceptat modificarea de tarife. „M-a surprins în sens pozitiv”, a declarat pentru Profit.ro Ion Stanciu, director general adjunct al TTS. „Au reacționat în câteva zile. A fost incredibil.”
Acesta este avantajul când nu lucrezi cu milioane clienți, ci într-un domeniu în care ai câțiva clienți mari. Aceștia au înțeles dificultatea de moment și au acceptat ajustarea de tarife înainte de trecerea lunii, care implica ajustarea impactului costurilor în serviciile TTS conform clauzelor contractuale ce includ o formulă matematică a ponderii motorinei în serviciile prestate. „Nu mă așteptam la reacție negativă, dar nu mă așteptam să fie atât de rapidă”, adaugă Stanciu, indicând că punctul de inflexiune pentru costuri a fost depășit în martie.
CITEȘTE ȘI Hotărârea de vânzare de acțiuni Petrom ale statului către foștii salariați a fost rescrisă. Decizii esențiale, lăsate în seama ministruluiLa raportarea trimestrială, TTS a afișat venituri consolidate de 161,74 milioane lei, cu 22,56% mai mari decât cele de 131,96 milioane lei din perioada similară a anului trecut, însă, a înregistrat o scădere de 37,90% a rezultatului total global, la 8,52 milioane lei, de la 13,72 milioane lei. Pe întreg anul 2021, compania a realizat venituri totale de 416,11 milioane lei și un profit net de 32,61 milioane lei. „Pe ansamblu, firma e eficientă”, a declarat pentru Profit.ro directorul general Ștefănuț.
Oportunitatea din Ucraina
Transport Trade Services este în măsură să beneficieze de traficul sporit pe Dunăre dinspre Ucraina în contextul în care porturile acestei țări la Marea Neagră sunt blocate, iar o parte din livrările de cereale și minereuri vor fi deviate și prin România.
Chiar de la declanșarea ostilităților, la 24 februarie, TTS avea prinse barje la Ismail și, deja din lunea care a urmat atacurilor, directorii companiei s-au uitat pe hărți, au pus mâna pe telefon și au început să dimensioneze activitatea pe Ucraina. Au fost prudenți la început, dar pe măsură ce au văzut că focul nu ajunge la gurile Dunării, au mărit treptat expunerea, așa cum au făcut-o și traderii de cereale. „Nu ne aruncăm în aventuri”, spune directorul adjunct Stanciu.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Investitorii care au preluat drepturi de a cumpăra acțiuni OMV Petrom de la mii de foști salariați ai companiei amenință Guvernul cu plângere penalăOportunitățile există, cantitățile de transportat sunt foarte mari, însă traficul este gâtuit. Infrastructura de ecartament feroviar larg din România nu a fost utilizată decât sporadic după perioada lui Ceaușescu, iar procesarea vagoanelor este dificilă.
Aproximativ 300.000 de tone de încărcături au plecat pe apă de la începutul conflictului și operațiunile tind să se eficientizeze, dar limitările de infrastructură sunt decisive și pur și simplu nu pot compensa ceea ce era trafic obișnuit pe Marea Neagră.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Investitorii care au preluat drepturi de a cumpăra acțiuni OMV Petrom de la mii de foști salariați ai companiei amenință Guvernul cu plângere penalăO altă limitare față de potențialul Ucrainei este dată de faptul că deja înainte de această criză TTS lucra aproape de capacitatea maximă a flotei sale. Acum – pentru a procesa surplusul de marfă dinspre Ucraina – sunt optimizări operaționale pe care directorul Stanciu le caracterizează drept „dans pe sârmă”.
Deși există tentația banilor mulți de pe piața ucraineană, Transport Trade Services ține cont în primul rând de contractele cu clienții constanți, care cer volume și predictibilitate. Din cele 9 milioane de tone transportate pe an, aproximativ 6 milioane tone îl reprezintă mineralele, 2 milioane tone sunt cerealele și restul până la 1 milion de tone este reprezentat de produsele chimice. Producătorul de alumină Alum Tulcea și combinatul siderurgic din Galați sunt clienți importanți, la fel ca și marii traderi de cereale din SUA și China.
CITEȘTE ȘI Sipex ajunge la cota bursei ca o companie cu o valoare de piață de 170 milioane lei. Angajamente pentru creștere sănătoasă. "Meșterică și Profit"„Noi lucrăm cu Ucraina, dar cu măsură și pentru clienții pe care îi avem în zonă”, spune Stanciu. „Pentru Ucraina mergem în ritmul nostru.”
Preocupări și pentru dezvoltarea afacerilor în amonte
Cea mai mare parte a traficului operat de TTS se desfășoară pe Dunărea inferioară, în special către porturile Constanța și Galați, dar ambarcațiunile companiei ajung până la punctul terminus de la Kelheim din Germania de unde marfa este încărcată pe navele de mai mic tonaj. În Ungaria, de asemenea, sunt descărcate o serie de mărfuri, această țară având o explozie a traficului feroviar de la începutul crizei din Ucraina.
Preocuparea este importantă și pentru comerțul în amonte întrucât un transport de 2.400 de kilometri în lungul Dunării este mai bine plătit decât unul scurt sau o trecere de pe un mal pe altul.
Compania reclamă concurența acerbă pentru personalul calificat. „E o catastrofă!”
Presiunea pe salarii este caracterizată de directorul adjunct Stanciu drept „uriașă”, TTS practic fiind în competiție pentru atragerea personalului cu firme de transport maritim și fluvial din toată Europa, unde românii sunt apreciați.
Plecările masive către Vest au lăsat piața cu puțini lucrători. „Nu mai sunt oameni; ăia care sunt nu mai vor să muncească și dacă vor să muncească, vor să muncească în condițiile lor și pe salariile pe care le vor ei”, spune Stanciu.
CITEȘTE ȘI Easy Credit 4 All pregătește obligațiuni de aproape 40 milioane leiNu este vorba numai despre comandanți și căpitani, dar este greu să găsești macaragii, sudori, mecanici, lăcătuși. „Nu găsim macaragiu.” Există o colaborare pentru atragerea studenților de la Institutul de Marină, dar și de la școlile de specialitate, însă, după relativ puțin timp mulți aleg să plece.
Principalele destinații sunt Franța, Olanda și Norvegia. Date centralizate indică existența a nu mai puțin de 1.500 de comandanți și căpitani români care sunt activi pe Rhin și rețeaua fluvială adiacentă, în Germania, Elveția, Franța. Lucrează cu costum alb, cravată, stau de vorbă cu pasagerii; nu le sare praful de pe barje, nu bate vântul ca pe Dunăre, nu se confruntă cu dificultățile pe care le aduc nave de 300 de metri și 15.000 de tone precum cele operate de TTS, cu apa mică, ceața.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Majoritatea tour-operatorilor se așteaptă la un flux mai mare de turiști. Cresc prețurile, de la bilete de avion la hotel și mâncareUn lucrător care era de 20 de ani angajat al companiei a ales să plece pentru un contract de 3 ani în Norvegia. Nu îl deranja că este pe o perioadă determinată. Știa că își găsea de lucru oricum după aceea, avea bani pe care îi trimitea soției și care erau echivalenți cu salariul din România, dar după aceea mai rămânea cu o alte sume la el pe care să îi economisească. „Ce poți să-i spui?! Nu poți să zici nimic...”, rezumă directorul Stanciu.
CITEȘTE ȘI DECIZIE România se retrage din cele două bănci legate de Rusia. BII și BICE riscă insolvența. BII, cu împrumuturi de 1,4 miliarde de lei pe piața românească, în principal de la fonduri de pensii, a cerut bani pentru a evita incapacitatea de platăLa data de 31 martie, compania avea active totale de 840,46 milioane lei, în creștere cu 5,46% față de cele de 796,94 milioane lei prinse în bilanț la sfârșitul anului trecut și care au fost baza de calcul pentru investitori la oferta publică primară. Compania a anunțat o investiție de 2,4 milioane euro, respectiv achiziția a 8 barje cu o capacitate cumulată de 13,600 de tone, a unui doc plutitor și a unui ponton în cadrul unei licitații în procedura de faliment. În același interval de raportare, datoriile totale s-au majorat cu 23,33%, la 165,81 milioane lei, de la 134,44 milioane lei.
Titlurile companiei au atins un maxim în piață la sfârșitul anului trecut, după care s-au înscris pe o traiectorie descedentă destul de bine din punct de vedere tehnic și delimitată de Profit.ro pe graficul atașat. La ultimul preț de închidere de la Bursa de Valori București, de 9,20 lei/acțiune, Transport Trade Services are o capitalizare de piață de 552,00 milioane lei (111,67 milioane euro).