După o etapă în care TeraPlast Bistrița a devenit un grup mai mic, vânzând divizia de produse din oțel și business-ul de profile de tâmplărie, societatea promovează din nou o politică de creștere, axată pe majorarea exporturilor, livrări masive pentru proiectele de infrastructură ale statului și atingerea uneia din primele 2 poziții în piață pe fiecare din segmentele pe care activează. „Suntem o companie de creștere”, spune directorul general Alexadru Stânean.
Acțiunile TeraPlast Bistrița (TRP) sunt ancorate într-o zonă de minime locale, în jurul palierului de 0,6000 lei/acțiune, investitorii activi la Bursa de Valori București având așteptări scăzute de la producătorul de materiale de construcții care se află la începutul unui nou ciclu, după recompensarea acționarilor cu dividende masive din încasările pe care le-a avut de la irlandezii de la Kingspan, pentru vânzarea diviziei Steel, și de la Dynamic Selling Group pentru înstrăinarea producției de profile de tâmplărie din PVC.
Compania se poziționează pentru o nouă etapă de dezvoltare, cu construcția unei fabrici de ambalaje, majorarea capacității la fabrica de reciclare, lansarea unor produse noi precum țevile pentru încălzire prin pardoseală, sistemele de protecție pentru fibră optică și sporirea facilităților de producție pentru țevile de canalizare și de aducțiune de gaz.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ultimul segment ar urma să fie și principalul motor de creștere al business-ului. „Credem cu tărie că zona de infrastructură din România are nevoie de foarte multe investiții”, spune directorul general Alexandru Stânean, adăugând că fondurile există și sunt alocate. „Ne așteptăm să fie o piață deosebit de efervescentă în următorii ani.”
Necesarul de investiții în infrastructura de apă a României se ridică la 20 miliarde euro, conform unui raport al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Pentru o țară care este la acest capitol este în coada clasamentului, împreună cu Bulgaria, cu o rată de conectare de 70%, pe masă sunt deja 8 miliarde de euro, din care 1,6 miliarde euro prin PNRR și restul prin programul Anghel Saligny.
CITEȘTE ȘI Anul bursier de scăderi reduce profitul Transilvania Investments Alliance. Rezultatul – ameliorat de triplarea dividendelor încasateAngrenarea în aceste proiecte de infrastructură ar urma să asigure noul ciclu de expansiune pentru activitatea TeraPlast. „Suntem o companie de creștere”, spune directorul Stânean. „Promitem sau am promis acționarilor noștri – și ne ținem de asta – să livrăm creșteri de 2 cifre pe an și uneori sau în general prima cifră din cele 2 nu este să fie neapărat 1.”
Este angajamentul care arată că TeraPlast poate recâștiga în dimensiuni, după ce în 2020 ajunsese un business de peste 1 miliard de lei înainte de vânzările de divizii, însă perspectiva este, încă, percepută ca îndepărtată de către investitorii de pe bursă.
CITEȘTE ȘI Electromagnetica reușește să confirme rezultatul de la 9 luni și obține pentru întreg anul trecut un profit net de 25 milioane lei. Tăiere importantă de datorii„Ca să putem să livrăm aceste creșteri, inovăm în continuu și investim în continuu în creșterea capacităților de producție în creșterea amprentei noastre geografice, adică intrarea pe alte piețe”, spune Stânean. „Suntem orientați spre dezvoltare internațională.”
TeraPlast a avut o investiție majoră într-o fabrică de panouri sandwich din Serbia și pe care a înstrăinat-o în cadrul tranzacției cu irlandezii de la Kingspan. De asemenea, operațiunile din Ungaria au fost vândute către Dynamic Selling Group în procesul de transfer al diviziei de tâmplărie. Ulterior, compania a înființat o facilitate logistică în Ungaria.
Planul este pentru majorarea exporturilor, așa cum îl expune și directorul Stânean: „Faptul că în momentul de față nu avem decât un depozit în Ungaria nu înseamnă că nu ne gândim la dezvoltare regională, inclusiv prin relocalizare de producție.”
CITEȘTE ȘI Prefab își reduce drastic profitul net. Invazia din Ucraina a exercitat presiuni pentru creșterea prețurilor la energie, combustibili și materii prime, reclamă companiaTeraPlast vizează atacarea mai multor segmente din piața materialelor de construcții și chiar a avut preocupare pentru diversificarea portofoliului de produse astfel încât să nu depindă de piața de infrastructură care este ciclică și este în funcție de decizii guvernamentale privind investițiile.
„Evident, dorim să ne creștem constant cota de piață. Avem ca și obiectiv ca pe orice business pe care-l facem să fim între primii 2 din segmentul de piață pe care activăm. Asta înseamnă că trebuie constant să livrăm performanță peste media pieței, indiferent dacă piața este în creștere sau în contracție”, spune Stânean.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Cu peste 80% din active afectate și cu listarea Hidroelectrica la orizont, Fondul Proprietatea atacă România pentru supraimpozitarea din energie, după modelul giganților Enel și EDPRInvestițiile din 2021-2022 au fost de peste 200 milioane de lei, iar in 2023 sunt de 102 milioane de lei, inclusiv în fabrica de folii stretch și într-o centrală fotovoltaică pentru autoconsum cu putere instalată de 4,5 MWh.
„Nu credem că anul trecut trebuie să ne schimbe perspectivele, motiv pentru care continuăm investițiile”, spune directorul TeraPlast. Într-adevăr, investitorii de pe bursă au reacționat negativ la rezultatele anuale preliminare pentru anul 2022 conform cărora grupul a înregistrat un declin de 64% al profitului net, la 15,4 milioane lei, și o scădere de 29% a câștigului pretaxare EBITDA, la 52,7 milioane lei. Majorarea de 16% a afacerilor la 711 milioane lei a venit mult din inflație, întrucât cantitățile livrate au coborât cu 4%.
CITEȘTE ȘI Profitul Oil Terminal s-a dublat anul trecutPiața materiilor prime a suferit scumpiri în contextul inflației mondiale și a perturbărilor aduse de conflictul din Ucraina, dar, în ansamblu, costurile de producție ale TeraPlast sunt competitive. Compania arată forță de aprovizionare cu materii prime ieftine prin masa sa critică al celui mai mare producător de polimeri din Europa Centrală și de Est.
Programul național de creștere a eficienței energetice a clădirilor are impact direct asupra business-ului Teraglass. O direcție de dezvoltare este în zona de granule pentru industria de cablaje, unde, de asemenea, sunt fonduri uriașe pentru infrastructura de cale ferată și rutieră.
CITEȘTE ȘI VIDEO Noul premier desemnat de peste Prut este acționar la KFC Republica Moldova, alături de Sphera Franchise Group și de șeful ProTV Chișinău„Trebuie să fim foarte atenți cu banii, să avem disciplina alocărilor de capital pe investiții; înseamnă să să fim atenți inclusiv cu partea de încasări”, spune directorul Stânean, amintind că societatea deține un software care face și o analiză de risc a partenerilor comerciali.
Finanțarea prin credit a devenit în același timp mai scumpă. Impactul dobânzilor în 2022 pe costuri a fost într-o creștere de 7 milioane de lei din serviciul datoriei, a precizat Stânean răspunzând la o întrebare a Profit.ro. Analiza companiei este că obligațiunile încă sunt mai scumpe decât creditele bancare, dar analizează orice opțiune dintre instrumentele de finanțare, inclusiv o majorare de capital cu aport în numerar. „Nu există la ora aceasta niciun plan concret în sensul acesta”, a conchis directorul de la TeraPlast.