Direcția Generală de Legislație Cod Fiscal și Reglementări Vamale din cadrul Ministerului Finanțelor analizează dacă textul Codului Fiscal impune sau nu impozitarea dividendelor încasate de fondurile de investiții fără personalitate juridică de la companiile la care dețin participații. Este vorba de organismele de plasament colectiv de tipul fondurilor mutuale.
Problema le-a fost semnalată autorităților de către SIF Moldova, care a întrebat dacă este sau nu obligată să rețină și să vireze la bugetul de stat impozitul pe dividendele pe care le plătește fondurilor mutuale care dețin acțiuni la acest SIF.
"SIF Moldova s-a adresat Ministerului de Finanțe/ANAF în repetate rânduri (începând cu 8 iunie 2017), solicitând clarificări privind modalitatea de impozitare a dividendelor cuvenite fondurilor de investiții fără personalitate juridică. ANAF/Direcția Mari Contribuabili ne-a comunicat în data de 24 august 2017 că această speță este în analiza Direcției Generale de Legislație Cod Fiscal și Reglementări Vamale din cadrul MFP. Informăm acționarii că, până la data prezentului comunicat, autoritatea fiscală nu a transmis soluția aplicabilă în acest caz, deși interpretarea art. 43 alin (1) din Legea 227/2015 (Codul Fiscal – n.r.) ar putea părea simplă", arată SIF Moldova.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Problema este că textul Codului Fiscal se referă doar la "persoane juridice" în reglementarea impozitului pe dividende, nu și la entități fără personalitate juridică, precum fondurile mutuale. Astfel, acesta prevede că o persoană juridică română care plătește dividende către o altă persoană juridică română are obligația să rețină, să declare și să plătească impozitul pe dividende reținut către bugetul de stat, în cotă de 5%, aplicată dividendului brut.
Același act normativ stipulează că impozitul nu este aplicat dividendelor plătite de o persoană juridică română unei alte persoane juridice române, dacă persoana juridică română care primește dividendele deține, la data plății dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioadă de un an împlinit până la data plății acestora inclusiv.
În plus, sunt scutite explicit de impozitare dividendele plătite fondurilor de pensii private obligatorii (pilonul II) și facultative (pilonul III), fonduri care nici ele nu au personalitate juridică.
CITEȘTE ȘI Anumite persoane care vor să plece din România sunt obligate să depună în prealabil un formular, pentru a nu fi amendate"În absența opiniei fiscale opozabile SIF Moldova și în corelație cu datele-cheie aprobate în AGA din 04 aprilie 2017 (ex-data: 11 septembrie 2017, data de înregistrare: 12 septembrie 2017, data plății: 02 octombrie 2017), considerăm că, pentru a reflecta într-o manieră prudențială valoarea dividendului SIF Moldova 2016 în activul net al fondurilor de investiții făaă personalitate juridică, aceasta trebuie să fie înregistrată la valoare netă (cu aplicarea impozitului – n.r.)", spune SIF Moldova.
Acesta precizează că, în situația în care răspunsul MFP/ANAF va fi în sensul neimpozitării dividendelor cuvenite acestei categorii de fonduri, SIF Moldova va comunica public, iar impozitul reținut va fi returnat, soluție care ar fi în acest caz aplicabilă și impozitului reținut pentru dividendele anului fiscal 2015.
"SIF Moldova va continua demersurile către MFP/ANAF pentru obținerea unei opinii referitoare la tema prezentată", mai arată SIF.
CITEȘTE ȘI FOTO Primăria Capitalei cumpără primul sediu istoric al BNR de la miliardarul Mihai Anastasescu. Negocierile încep de la aproape 5 milioane euroLa jumătatea anului în curs, fondurile de investiții deschise înregistrate în România dețineau active totale de circa 5 miliarde de euro.
Recentul proiect de OUG de rectificare a bugetului de stat pe 2017 prevede majorarea cu peste 304 milioane lei a încasărilor din impozitul pe venituri din dividende, față de prevederile bugetare inițiale, de 89,4 milioane lei. Anul trecut, statul a încasat din această sursă suma totală de circa 83,3 milioane lei.
Pe de altă parte, rectificarea bugetară se bazează pe majorarea încasărilor din impozitul pe venituri din dividende încasate de persoane fizice cu peste 304 milioane lei față de estimările din Legea bugetului de stat pe 2017, de circa 1,19 miliarde lei. În 2016, acest impozit a adus bugetului de stat 1,71 miliarde lei.