Bursa de Valori București a desemnat ieri în cadrul unei gale un număr de 15 companii românești dinamice care vor face parte din Liga BVB, un demers de marketing menit să atragă atenția mediului antreprenorial asupra pieței de capital.
Investitorii ar trebui să știe că există companii românești dinamice și, invers, antreprenorii ar trebui să se gândească la faptul că pot folosi piața de capital pentru expansiunea afacerilor lor. Acesta este contextul în care operatorul de piață Bursa de Valori București a inițiat proiectul "Made in Romania", pentru care a fost constituită o ligă. Componența cu 15 de nume din rândul celor 166 de candidaturi depuse a fost anunțată ieri în cadrul unei gale.
În condițiile în care marile companii străine prezente în România pot obține lesne finanțare pe piețele lor de capital și încă mult mai ieftin, reprezentanții mediului bursier local înțeleg că pe platforma BVB vor fi atrase în primul rând firmele cu capital autohton. "Cred în țara mea, cred în antreprenorii extraordinari pe care îi are această țară", a declarat în cadrul galei festive de ieri Lucian Anghel, președintele Consiliului de Administrație al Bursei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Candidaturile despuse pentru selecția celor 15 firme ale Ligii BVB arată și structura debalansată a economiei românești, cu câteva centre care concentrează cea mai mare a produsului intern brut. Din București au fost propuse 63 de societăți, Capitala fiind urmată de Cluj cu 19 firme, de Timișoara și Brașov cu câte 10 companii și de Iași cu 6 nume.
Directorul general al BVB Ludwik Sobolewski atrage atenția că numai 37% dintre firme au un număr mai mare de 150 de angajați, în timp ce restul sunt firme mici sau firme medii după standardele est-europene. "Nu sunt rechini mari", spune polonezul de la conducerea Bursei.
Din punctul de vedere al domeniilor, 28% dintre firme sunt din sectorul IT&C surprinzând dinamica acestuia în România, 15% sunt în vânzările cu ridicata și retail, însă cele mai multe, 37% sunt din domeniul manufacturier și al producției industriale. Este un semn bun pentru Sobolewski, care consideră că "fără o industrie producătoare de bunuri tangibile, România nu poate avea creștere sustenabilă".
Cine intră în Liga BVB
Pentru Virgil Zahan, CEO la casa de brokeraj Goldring din Târgu Mureș, din aceste firme se vor selecta numele următoare de pe bursă. El a declarat că în competiția Ligii BVB se va găsi materia primă în care, dacă va fi bine lustruită, se vor găsi instrumentele financiare pentru piață.
Dar care sunt companiile pe care Bursa și partenerii de la Banca Transilvania, Horvath & Partners, Mazars și NN, prin juriul selectat, pun pariu? Interesant este că un număr de nu mai puțin de 6 companii aparțin așa-numitei „noi economii” bazate pe serviciile din domeniul tehnologiei sau având suport tehnologic.
În Ligă vor intra Lasting Systems din Timișoara, rețeaua de marketing 2 Performant, agenția de rezervări de bilete de avion Vola.ro, compania de gaming Amber și firma Softelligence care mizează că în 3 ani își va majora afacerile de 10 ori. Tot din domeniu, firma Smart Bill, care rulează un program de facturare și gestiune online, a ajuns în Ligă, obținând locul 1 în votul publicului. Cei de la Smart Bill au cerut expres clienților să îi voteze și au primit aproximativ 3.000 de voturi din totalul celor 10.847 opțiuni exprimate. „Clienții fericiți fac firme fericite”, a declarat Mircea Căpățînă, co-fondator al companiei.
CITEȘTE ȘI Bogdan Drăgoi (SIF Banat Crișana): Riscăm să umflăm bule speculativeCelelalte societăți au fost selectate din domenii diverse: Electrogrup Cluj-Napoca (infrastructură), Agricover (finanțare în agricultură), Irum Reghin (utilaje), Autonom Rent a Car (servicii), Ivatherm (cosmetice), Blue Air (operator aerian), Cris-Tim, Good People, Prutul Galați (industria alimentară).
Societățile câștigătoare vor fi angrenate într-un program de training-uri, workshop-uri, oportunități de dezvoltare a afacerilor, oferite de BVB și partenerii săi în acest proiect. Pe segmentul de pregătire profesională se vor derula programe pentru branding, marketing și tehnici de vanzare, dezvoltarea de produse, consultanță în management, alternative de finanțare, raportare financiară, relația cu investitorii, procesul de listare la bursă. Sobolewski este încrezător despre derularea pe mai departe a relației dintre Bursă și firmele selectate. „Simt că am găsit parteneri noi și simt că am găsit prieteni noi.”