Târgul Banii Tăi Expo organizat în Piața Universității de Bursa de Valori București, pentru a câștiga interesul potențialilor investitori individuali, s-a încheiat ieri după ce a atras câteva sute de participanți. Mulți dintre trecători nu știau mai nimic despre piața de capital. "Cred că pescuim într-un lac prea mare", spune reprezentantul unuia dintre emitenți.
Vântul a suflat tare marți și miercuri în Piața Universității, dărâmând adesea panourile Bursei de Valori București și ale partenerilor săi la evenimentul Banii Tăi Expo, organizat cu scopul captării interesului public față de lumea investițiilor. Nu a fost, însă, nici pe departe la fel de puternic precum vântul potrivnic pe care îl întâmpină piața de capital românească în efortul de a se dezvolta. Încercarea mării cu degetul chiar asta arată: educația financiară a românilor rămâne precară și sunt puțini aceia care au venituri disponibile suficiente pentru a se putea gândi la investiții cu o stăruință mai mare.
Printre reprezentanții pieței adunați în fața corturilor amplasate lângă statuia lui Mihai Viteazul consensul este că inițiativa a fost bună, doar că baza de plecare este foarte joasă.
O doamnă în vârstă se oprește la unul din standuri. Află tematica evenimentului și spune imediat: "Bursa nu e pentru mine." "Dacă aveți bani, poate fi și pentru dumneavoastră", primește replica pentru a nu fi descurajată. Și capătă, într-adevăr, curaj. Spune că are acțiuni la SIF Muntenia (SIF4), dobândite prin programul de privatizare în masă și că, de curând, tocmai a încasat dividendele. "Anul ăsta mai puțin decât anul trecut... ca în România", aruncă un oftat de dezamăgire și își continuă drumul.
"Mi se pare că oamenii ocolesc zona", spune un investitor care afirmă că a învățat foarte multe despre finanțe și burse, mai cu seamă după declanșarea crizei. "Trebuia ca reprezentanții pieței să fi fost mai puțin formali; oamenilor li se pare că nu e de ei, dacă îi văd la costum", continuă el.
Un trafic preț de 600 de cafele
Participanți au fost. La cortul unde s-au ținut seminariile și prezentările, băieții și fetele care au dat cafeaua gratuită, deși au stat numai până la orele 13.00, spun că au împărțit aproximativ 250 de pahare în prima zi și alte 350-400 de pahare în cea de-a doua zi.
În locul respectiv, auditoriul a fost mai degrabă restrâns. Multe scaune goale... Aceasta nu i-a împiedicat pe unii dintre vorbitori să se simtă precum starurile rock. "Puteam să încep cu Bună ziua Budapesta!", spune, purtat euforic de moment, reprezentantul diviziei de brokeraj a unei bănci.
Cum se ajunge la publicul țintă?
Era și lume în trecere. Nu este vorba numai despre așa-numiții "culegători", oameni de condiții pauperă, în general vârstnici, care vin să ia câte ceva acasă, fie pungă, pliante sau o simplă hârtie de prezentare. Un tânăr în sacou se apropie și el nedumerit: "Nu știu care e scopul acestei manifestații."
Senzația și în rândul unora dintre expozanți este că lumea avizată nu a venit într-un număr foarte mare. La standul Transelectrica, estimarea este pentru aproximativ 100 de vizitatori în cele două zile luate împreună. "Cam slăbuț. De la organizatori, promo am înțeles că s-a făcut", spune o reprezentantă a transportatorului energetic.
Albalact a venit cu iaurturi de fructe, ceea ce a adus atractivitate standului. Cu toate acestea, doar două-trei persoane spuneau că știau acțiunea sau că o vor cumpăra. "Pescuim într-un lac prea mare", ne spune Eustațiu Măndoiu, Business Development Manager la compania de produse lactate. Nu își formaseră niciun fel de așteptări, așa încât nici dezamăgiți nu sunt. Mizează că piața este într-un moment în care investitorii deja au acumulări importante pe emitenții energetici și intenționează să-și diversifice plasamentele și pe sectorul de consum.
"Eu sunt destul de dezamăgit de cum merge bursa"
De la organizatorii BVB, sendvișurile vin repede. Unul dintre acestea, de la un stand, ajunge la mine. I-l dau mai departe lui Florin, investitor pe piața de capital românească încă din anul 2002. Dar din dar din dar. "Este de la Bursă", îi spun. "Mulțumesc. Deci este și de la mine..." - și zâmbește - "Sunt acționar la BVB. Am avut norocul și am cumpărat atunci când au scăzut acțiunile la 24 de lei." Probabil se referă la un episod din primăvara anului trecut. "Eu sunt destul de dezamăgit de cum merge bursa. De când a venit Sobolewski, parcă s-au mișcat lucrurile, dar lumea e tot reticentă", adaugă investitorul care spune că a reușit să-și dubleze banii de la criză până în prezent.
Un târg despre Bursă în care oamenii s-au dus la... BNR
Lumea nu vine numai pentru piața de acțiuni. Cineva întreabă dacă am auzit ceva despre o bursă a creanțelor. Normal, tocmai am traversat o etapă de distrugere a creditului. Mulțumiți sunt cei de la standul Burcash, consultantul pentru managementului banilor. La ei vin și oameni cu economii puține sau debitori care vor să iasă din datorii. Mihai ne spune că și prezentarea lor, din cortul principal, a avut audiența cea mai mare. În fiecare dintre zile au avut câte 50 de vizitatori, iar când am avut discuția ultima dintre zile nu se încheiase.
Reprezentanții Băncii Naționale erau încântați de prezența la standul lor. "Lumea vine cu deschidere", îmi spun. Mi-au arătat caietul în care vizitatorii și-au transmis impresiile lor. "F.F. interesant. Chiar era nevoie de o astfel de promovare", scrie Puiu. Alte mesaje sunt de felicitare pentru prezentările privind istoria și tradiția monedelor pe teritoriul românesc. Unul dintre vizitatorii de la standul BNR a prins în caiet ideea ca pe moda euro, atunci când vom adera la blocul monetar, să fie pusă o cruce creștină, dar și un mesaj de credință în Dumnezeu după modelul celui de pe dolarul american.
"La standul Băncii Naționale tot timpul au fost câte trei oameni", ne spune Oana Popescu, Marketing Officer la Erste Asset Management, compania din cortul alăturat. La administratorul de fonduri cu cele mai mari active din România fuseseră 100-200 de vizitatori, după o estimare preliminară. Oamenii s-au uitat la cărțile prezentate la stand din colecția pentru educare financiară, dar au întrebat și de perspectiva unor plasamente. "Este bine că se face și este bine să fim prezenți constant", adaugă reprezentanta Erste AM.
Patru ani pierduți în atragerea micului investitor
Pe reluarea contactului cu potențialii investitori mizează mai mulți. "Patru ani au fost pierduți de Bursă pentru că au abandonat eforturile de popularizare în rândul retailului", zice directorul unei case de brokeraj. "Scriem despre Bursă și nu avem cititori", spune unul dintre colegii ziariști.
Oamenii chiar simt nevoia existenței unui vad al discuțiilor despre piața de capital și business. "Money Channel se face? Ce se mai aude?" - întreabă un vizitator - "Mă uitam tot timpul." "Și eu îi simt lipsa", spune Florin, care își amintește că în anul 2008 și-a conturat încă și mai bine ideea de a nu cumpăra o casă atunci când l-a văzut la televizor pe Dinu Patriciu spunând că în piața imobiliară au murit tranzacțiile.
Depozitarul Central, vedeta nescontată a evenimentului
Numărul participanților nu a fost mare. La localul din preajmă nu s-a simțit printr-o clientelă mai mare sau mai mică influența evenimentului. Ca și când nu ar fi fost.
Prezența a fost ridicată considerabil, însă, de Depozitarul Central. Paradoxal, instituția care se ocupă de aspectul anost al post-tranzacționării, a fost vedeta târgului de investiții. Cum? Prin eliberarea gratuită de extrase de cont, astfel încât oamenii să afle ce acțiuni au din programul de privatizare în masă. O coadă de aproximativ 50 de persoane a fost constantă pe tot parcursul celei de-a doua zile, după ce la o ediție de știri TV oamenii au aflat de această posibilitate. Și mesajul de la intrarea în cort era ademenitor, cu litere de-o șchioapă: "AFLĂ DACĂ AI ACȚIUNI. CERE ACUM EXTRAS DE CONT! GRATUIT!" Numărul extraselor de cont eliberate a fost de 851 documente, conform unui comunicat remis astăzi de instituție.
"Depozitarul a dat lovitura", ne spune reprezentantul fondurilor Raiffeisen. Standul lor învecinat a beneficiat de fluxul de vizitatori. "Nu este totuși ținta de vârstă vizată", completează interlocutorul, care estimează la 100 vizitele din cele două zile. "Au venit toți moșii", zice și Cristi, el însuși trecut de a doua tinerețe, investitor la BVB încă din anul 1997 și membru fondator al Băncii Transilvania. El râde de Sandu, prietenul cu care a venit, și care a fost dezamăgit pentru că s-a uitat la valoarea nominală a acțiunii care era subunitară. "Pentru doar atât m-ai chemat?!", ar fi exclamat el fără a ști nimic despre prețul de piață.
Un concert la final era mai bun
"Îmi place ideea de expo, dar cam slăbuț; puțină lume...", spune Răzvan, investitor. El apreciază că orarul cu închidere la 18.00 nu a fost bine ales: "La 17-18 corporatiștii abia ies de la muncă." Același argument îl are și Monica, prezentă în piață încă din anul 1998. "Și un concert pe seară chiar ar fi adus oamenii", continuă râzând.
"Ar trebui făcut mult mai des. Personal, l-aș fi pus între ora 12 și ora 20 și la începutul lunii septembrie, când vremea era mai bună", ne declară Dumitru Beze, președinte al Asociației Investitorilor pe Piața de Capital (AIPC), participant la expoziție. Crede în astfel de manifestări, chiar dacă reușește să treacă greu peste anularea intempestivă a forumului din iunie: "Dacă BVB continuă cu aceste evenimente și renunță la obiceiul neprofesionist de a stabili data unui forum și a o anula peste două zile, cred că împreună cu brokeri, fonduri de pensii, fonduri mutuale, stakeholderi ai pieței de capital vom putea dezvolta o clasă de investitori de retail în ciuda cangrenei generată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, care încă face tot ce depinde de ea pentru distrugerea investitorilor."
Exact opus unui trend bursier, târgul se încheie prin împrăștierea treptată, pe nesimțite, a participanților. Unii părăsesc mai repede standurile. Alții au mai multă "recuzită" de strâns. Câțiva mai fericiți se retrag liberi de sarcină la bere. Corturile rămân goale. S-a înserat și vântul suflă tot mai rece. Ce anotimp urmează pentru bursă?